Inlägg från: Femifamiljen |Visa alla inlägg
  • Femifamiljen

Vi som vill bli mer hälsosamma fast vi är gravida :)

Får man hoppa in? :)

Detta är min tredje graviditet, har förut gått upp ca 18-20kg vilket är väl ganska normalt men andra gången var det så mycket svårare att tappa igen efteråt. Jag har mina tidigare graviditeter VRÄKT godis och glass så har verkligen inte ätit nyttigt då!

Nu den här graviditeten (v17 nu) så hade jag en bra början fram till v13 kanske då jag inte hade något som helst sötsug och sånt fick fick bara att må illa så jag höll mig undan från det. Men nu börjar sötsuget sakta smyga sig på igen, pga min ibland strulande magkatarr så mår jag verkligen jättedåligt efter att ha ätit ex ostkrokar osv...

Nu har jag upptäckt en typ av veckosallad som är supergod som jag äter ibland mellan måltider.

Morötter (grovrivna)
    Vitkål (skuren i bitar eller "remsor")
    Koka lag på:
    1dl rapsolja
    3/4 dl vitvinsvinäger
    Ca2-3 tsk socker
    Kola tills sockret smält och häll över morötterna och vitkålen.
    Krydda på med mellanmalen svartpeppar.

Hur gott som helst! Och håller faktiskt sötsuget borta ett tag då det ju mättar lite grann med. Brukar ibland göra smoothie också men det är lite bökigt så det blir inte så ofta...har hittills gått upp ca 3kg tror jag sen inskrivningen så jag hoppas jag kan hålla det lite i styr så jag inte tokfrossar längre fram..

• Femifamiljen

Pmb:
    Borde inte vara några problem att börja röra sig under graviditeten. Lyssna bara på kroppen så går det nog bra. Du kanske får börja lite lugnare bara :)

Är själv i riktigt risig form...tar mig i princip nästan aldrig ut för att gå fastän jag tycker det är jätteavkopplande och skönt... Men är hemma med mina två barn och min man jobbar skift osv så det måste i så fall planeras efter det och det är inte alltid man är så pigg de få stunder man måste!

Föll förresten för ett par riesen och jordgubbssnören igår...otroligt gott var det men samtidigt så var det ju en söt-nederlag.. Var i alla fall duktig tidigare under dagen, åt kasslersallad med spenat till lunch (sååå gott) och jordgubbssmoothie till mellanmål så dagen var inte helt å hållet åt skogen....

Har fått dille på oliver! Så gott! Så det försöker jag äta någon ibland när jag är sugen på nåt..

• Femifamiljen

Har förresten inte heller så stor koll på vikten, tror att det gör en mer stressad att veta än att bra gå efter hur kläder sitter.
    Här är vågen kastad så kan bara kolla vikt hos BM, på ett sätt rätt skönt och det blir automatiskt i huvudet att man kanske inte borde vräka godis varje dag (som jag gjort förut)... Så det kan ju vara ett tips, kasta vågen! Haha

• Femifamiljen

Vad jobbigt med fogarna :(

Här går det sådär också..helgen var fylld med godis så jag känner att sockersuget börjar komma tillbaka..Men ska försöka skärpa till mig på vardagarna. Enda fördelen med helgen var att vi passade hund åt en bekant så jag fick mig faktiskt ut på ett par promenader, heja! Men nu är det kört igen...haha nä men förhoppningsvis kan jag ta mig ut en sväng ikväll men mest troligt inte då min man jobbar kväll :(

Laga nyttig mat går okej...men nog blodet mycket pasta, köttbullar, korv osv som är enkelt att göra :) har noll koll på hur mycket jag gått upp nu...

• Femifamiljen

Hur går det för er?

Någon med tips på bra mellanmål man kan äta. Dock inte nötter då jag inte alls är så förtjust i det så det är svårt att få ner...

• Femifamiljen
    pmb skrev 2014-04-05 13:10:55 följande:
    Tycker du om att baka? Isåfall skulle du ju kunna baka nyttiga mellanmålsmuffins. Enkelt att bara ta en.
    Annars keso eller kvarg o nån frukt. Eller kanske ett kokt ägg, om du tycker det är gott. Keso o banan är jättegott ihop, o enkelt att ta med också!
    Hm mellanmålsmuffins lät ju inte helt fel faktiskt. Det måste jag prova! Ägg brukar jag försöka få i mig, både mättande och gott, men inte varje dag! haha :) 
    Hade en period jag gjorde bananplättar/pannkaka men tyvärr har jag tappat suget för det helt...lite synd men det finns ju annat att prova också. 

Tack för tipset! :) 
  • Femifamiljen

Broccolisoppa är helt underbart gott!!

Stek lök (ev vitlök) och broccoli i olivolja.
    Blanda ner crème fraîche och mixa soppan slät. Blanda i lite salt, peppar, citron och ev vatten om man vill ha den lösare.
    Har inga exakta mått men svårt att misslyckas. Hur gott som helst :)

• Femifamiljen

Carolinalovetobias:
    Förstår hur du känner...jag har väl haft ett rätt långt uppehåll på promenader också och det känns som segt i kroppen att ta sig ut. Jag vill ut men det är så svårt att få sig iväg...
    Chips har jag som tur är tappat suget på men lakrits däremot! Det kan jag verkligen inte stå emot! Tur vi har "långt" till affärn och mannen ofta har bilen! Haha

• Femifamiljen

Vi har till fredagsmyset börjat göra fruktsallad och smaska på. Till och med mannen är med på noterna :) han vill dock gärna ha både grädde och glass till men för min del räcker det fint med vara glass. Känns ändå lite nyttigare och man blir ju så mycket mättare.

Carolinalovetobias: Heja dig :)

Här blev det dock godis igår..men är så o-sugen så det blir inte så mycket i alla fall :)

Motionen går det sämre med...försöker hålla igång och städa här hemma så jag rör mig om dagarna men det blir tyvärr sällan promenader....har tänkt försöka få mig ut idag men vi får väl se hur det blir med den saken!

Svar på tråden Vi som vill bli mer hälsosamma fast vi är gravida :)