Varför lyssnar man inte på vad barnet vill ? Vad göra nu?
Min man och hans ex flickvän har ett gemensamt barn tillsammans med gemensam vårdnad och ligger i boendetvist (lång tid tillbaka med advokater involverade) som kan komma att bli även vårdnadstvist?!
Barnet har provat bo varannan vecka, var 14e dag och varannan helg, nu har barnet sagt sitt och vill ha den boendeformen h*n anser vara den bästa för sig själv (vilket tänker jag inte avslöja här) men mamman vägrar (utan att säga orsaken) anledningen till det som barnet vill och önskar. Mamman säger bara vad och hur hon själv vill ha det med barnet.
Vilket leder till ännu längre processande, mer irritation och nu börjar pappan tappa tålamodet, har inte orken kvar och vet inte längre hur, var och när man ska ge upp kampen för sitt barns bästa ?!
Och jag som styvmor, har snart gett upp, stöttar självklart min man och försöker vara positiv, få pappan och barnet att glömma boendetvisten då barnet är hos oss och det är inte lätt då det ofta kommer upp frågor, funderingar och mamman hör av sig, vilket leder till ännu fler och nya problem. Tro mig jag har många ggr fått rådet att lämna min man och hans barn men det löser ju inte det här?!
Mitt i detta dilemma så uppstår frågorna:
Varför lyssnar man inte på vad barnet vill ?
Varför försöker man inte/ gör man inte som barnet vill ?
Vad är det bästa för barnet och vem bestämmer det?
Vad ska vi göra ?