Inlägg från: SpinderellaTarantella |Visa alla inlägg
  • SpinderellaTarantella

Min dotter är 2år och har ALDRIG sovit en hel kväll/natt

Jag har en fyraåring som fortfarande vaknar på nätterna. Tidigare hade vi det som dig, att hon vaknade även på kvällarna, men tack och lov slutade hon med det för ca ett år sedan. Jag vet hur jobbigt det är att ha ett barn som vaknar hela tiden!  Nu vaknar hon på natten och vill komma till oss, och sedan somnar hon om i vår säng och sover hela natten.
    Vi har haft stora problem med vår dotters sömn. Både med att somna och med uppvak på kvällar och nätter. Vi kunde få hålla på i timmar för att få henne att somna och sedan när hon väl somnat, så sov hon bara någon timme och sedan fick man börja om igen. Jättejobbigt! Visst sov hon bättre hos oss, men man har ju ingen större lust att lägga sig hur tidigt som helst....

Hur som helst så har vi fått professionell hjälp och för oss funkade det med att lära henne att somna ensam i rummet. Som man somnar, så vill man ha det när man vaknar. Vi jobbade jättelänge på det, att successivt ta oss ut ur rummet och tillslut kunde hon somna ensam i sitt rum. Då slutade hon också vakna på kvällarna.
    Tanken var väl att hon skulle sluta vakna på nätterna också.......men dit har vi inte kommit än.
    Dessutom blev allt "förstört" när hon fick ett syskon förra året, så nu sitter vi hos henne igen när hon ska sova. Men hon vaknar i alla fall inte på kvällen, "bara" på natten.

Om ni ska göra några förändringar, så gör det i god tid innan hon får ett syskon. Allt blir uppochnervänt då..

Svar på tråden Min dotter är 2år och har ALDRIG sovit en hel kväll/natt