• Mamori

Hur mycket kaffe är för mycket?

Jag har inte gillat kaffe tidigare men insett på senare tid att jag inte gillade det pga att jag hade socker i. Provade med bara mjölk och då var det ju jättegott. Håller på att försöka sluta dricka cola som jag är mycket beroende av och då blir jag extra sugen på kaffe som också innehåller koffein.

Hur mycket kaffe är okej att dricka på en dag utan att det blir onyttigt pga mängden koffein? Jag brukar dricka typ 50% kaffe 50% lättmjölk i en kopp, använder små kaffekoppar.

• Svar på tråden Hur mycket kaffe är för mycket?
  • LillGris

Ingen aning. Antar att det inte är supernyttigt. Jag dricker typ 5 stora koppar svart om dagen, det tror jag är alldeles för mycket..

• The Fugly
    Mamori skrev 2014-01-06 09:06:14 följande:

Jag har inte gillat kaffe tidigare men insett på senare tid att jag inte gillade det pga att jag hade socker i. Provade med bara mjölk och då var det ju jättegott. Håller på att försöka sluta dricka cola som jag är mycket beroende av och då blir jag extra sugen på kaffe som också innehåller koffein.

Hur mycket kaffe är okej att dricka på en dag utan att det blir onyttigt pga mängden koffein? Jag brukar dricka typ 50% kaffe 50% lättmjölk i en kopp, använder små kaffekoppar.

Som gravid är 300 mg koffein per dag klassat som ok så den mängden borde ju alltid vara ok. Som jag minns det var det ungefär 3 x1.5 dl men kolla upp koffeinmängden, jag är osäker.
  • Mamori

Det verkar stämma! Det låter ju bra att tre koppar är helt ok även som gravid, då borde det ju vara helt ok som ickegravid :)

• The Fugly
    Mamori skrev 2014-01-06 10:01:03 följande:

Det verkar stämma! Det låter ju bra att tre koppar är helt ok även som gravid, då borde det ju vara helt ok som ickegravid :)

Precis! Kaffe är för övrigt rikt på antioxidanter så det finns nyttiga inslag i det hela också :)
  • Jag är bara jag

Max tre kaffekoppar kaffe rekommenderas när man planerar barn och är gravid-undantag om man har svårt bli gravid och haft m.f- men som ickegravid kan man dricka mer om man vill och inte har anlag för magkatarr. Får mig att tänka på tanten som gick till läkaren för magbesvär och han sa att hon max borde dricka två koppar kaffe per dag. "Två koppar!? Jag som dricker två pannor per dag!"

• Iarwain

Nygjorda studier tyder på att ju mer kaffe desto bättre effekt mot viss typ av cancer, alzheiemer och lite annat. Det negativa är magproblem. Men känner man inte av magen så är det nog bara att bälja i sig. Själv dricker jag uppåt 12 koppar om dagen. Det negativa är att jag har ett fysiskt beroende, huvudvärken brukar gå över efter ca 36 timmar utan kaffe.

• Mamori

Jag har ju redan det fysiska beroendet i och med att jag druckit så mycket cola tidigare :-S Vad innebär magproblem av kaffe? Tycker man ev kan bli lite lösare i magen av det men då är det ju redan av en kopp och det går över fort, har ju inte ont i magen eller så liksom. Är det ett tecken på att man inte borde dricka så mycket? Det stör inte mig på något sätt... Annars har jag nog inte anlag för magkatarr, är en sån som kan äta massa bulldeg utan att få ont i magen :-P

• Jag är bara jag

Man blir lösare i magen av kaffe-är man förstoppad kan några koppar superstarkt kaffe hjälp-men hade du haft magkatarr hade du vetat det. Då tål man inte kaffe alls,det känns som en blåslampa i mellangärdet,man svullnar,blir öm och det svider.

Svar på tråden Hur mycket kaffe är för mycket?