Pappan i utlandet - hur svårt med vårdnad / umgänge etc?
Hej! Jag undrar om någon kanske varit i en liknande situation. Jag har bott utomlands ett par år och mitt barn föddes här. Jag håller på att kämpa för att kunna skriva in min son i Sverige med sin riktiga fader, då jag var gift med en annan man när han föddes (pågående skilsmässa). Jag har förstått att jag behöver en tredjemannabekräftelse och underskrifter på diverse blanketter för att kunna stryka exmannen som pappa och skriva in sonen med sin riktiga pappa.
Nu är mitt förhållande till pappan dock inte så bra och jag funderar på att flytta tillbaks till Sverige med min son. Hur funkar det? Kan pappan vägra låta mig ta med sonen ut ur detta landet (ej EU-land, sonen kommer ha dubbelt medborgarskap)?
Hur funkar det när jag är i Sverige? Blir vi båda vårdnadshavare och i så fall vad innebär det (får pappan lätt visum till Sverige, vad kan han besluta om i barnets liv)? Hur blir det med umgänge?
Jag står liksom mellan att ge detta allt jag har, kämpa för att båda ska bli vårdnadshavare, åka tillsammans till Sverige och styra upp en bra vardag där, eller försöka skriva in sonen "utan pappa" eller "pappan frånvarande" eller nånting såntdär (en av grejerna varför det inte funkar så bra är att pappan ibland helt enkelt inte dyker upp när det gäller viktiga saker som möten med advokater osv)...
Nu blev det visst långt och det är egentligen ännu mer invecklat allting, men om det finns nån därute som varit i liknande situation får ni jättegärna skriva! Kram