• Migas

måste bara klara det denna gång, men vad äta?

Ett annat tips är att föra en mat- tränings och viktdagbok där du för in den uppskattade (eller mätt) mängden mat du äter under dagen  samt den träning du genomfört men skriver ner vikten (eller mått om du enbart mäter dig) de gånger du väger/mäter dig så att du lättare får en överblick över om du har en lagom mängd mat och träning, som leder till en minskad vikt eller om du behöver ändra på något för att vikten ska minska.

En annan sak som hjälpte mig i min viktnedgång var att en gång i veckan (eller valfri period) ta ett kort på sig själv i spegeln i enbart underkläder (eller något annat man använder varje gång) för att sedan kunna gå tillbaka och se hur stor skillnaden verkligen var mot när man började sin viktresa. Bilderna och dagboken kan efter ett tag vara en inspirationskälla i kampen då det är lätt att glömma hur mycket du vägde (eller hur du såg ut) för en månad sedan och tro att viktnedgången är mindre än den egentligen är och att då kunna gå tillbaka och se att skillnaden är x kilo och att kunna se på bilder att man var större då än nu var åtminstone en stor sporre för mig.  

• Migas
    Malva05 skrev 2014-01-08 00:18:53 följande:
    Tack då ska jag börja med att bara gå för att sen se vad jag kan lägga på i träningen, är ensamstående så har lite begränsat  med tid, men hoppas få lite mer tid nu när dottern börjar klara sig själv korta stunder (är inte alltid hon är sugen på det just nu i alla fall, men det börjar komma) samtidigt tycker hon det är tråkigt att hänga med mig när jag vill behöver göra nått.  
    Har förövrigt ett jobb jag med där man står och går mest hela dagen, ska nog ta på mig stegräknaren och se hur långt man går på en dag.
    Om du idag åker bil eller buss till jobbet; har du inte inte möjlighet att gå till jobbet istället alternativt parkera/gå av bussen en bit ifrån jobbet och därigenom få in lite extra vardagsmotion?
  • Migas
    Malva05 skrev 2014-01-08 16:03:07 följande:
    Har flyttat nyligen så nu har jag ca 5 minuter till jobbet och ca 10 minuter till dotterns skola (och det går vi ju så klart) tror turen till skolan och jobb på morgon blir ca 2,3 km  så ja det tur och retur gör jag ju nu alla dagar jag jobbar, tyvärr har vi nu i 2 månader haft underkylt regn så vi har mestadels blankis, så tyvärr har det inte blivit så mycket mer promenad än de (men har försökt att 2 gånger i veckan i alla fall ta en timmes promenad)  samt  i veckan var vi och bada/simma. Men  ja nu ska jag försöka börja smått och sakta öka träningen tills jag får in den
    så den blir en naturlig del i min vardag, för som det är nu försöker jag hitta på undanflykter och  får kämpa mig ut att göra nått. (blivit bekväm )  
    Ok, då förstår jag att det inte blivit så många promenader, för är inte roligt att gå på sånt underlag. 

En entimmes promenad två gånger i veckan är ju en jättebra början och du har ju åtminstone kommit igång. Du har ingen möjlighet ett klämma in en halvtimmes promenad på lunchen någon dag (om det är svårt att komma ifrån när du är ledig)? 
  • Migas
    scrapparlotta skrev 2014-01-08 23:35:54 följande:
    Jag har ingen möjlighet att gå till jobbet...mitt jobb ligger 6 mil bort och tar en timme att åka ungefär. Och bussar går det inte så många här ute i buschen där jag bor. Så det får bli bilen. Tyvärr har jag även ett ganska så stillasittande jobb, ibland står vi åxå. Jobbar på fabrik....Så där blir det inte mycket till motion.
    Du har ingen möjlighet att parkera någonstans efter vägen (kanske inte möjligt om du mestadels åker på landsbygden) så att du därigenom skapar dig en halvtimmes promenad till jobbet eller att gå ut och ta en promenad på lunchen? 
  • Migas
    scrapparlotta skrev 2014-01-09 00:32:01 följande:
    På vår/sommar så tar jag ibland en promenad, fast jag har bara 30 minuters lunch, så jag kommer inte så långt. Däremot så tar min bilresa ganska exakt en timme....och jag lämnar barnen på fritis kl 7 och jag börjar kl 8...och likadant efter, jag slutar 16 och jag ska hämta barnen kl 17. Så finns inte en chans att hinna....
    Ok, då förstår jag att det kan vara svårt att klämma in någon promenad där. Ville bara slänga in idé utifall du inte hade tänkt på det innan. 
Svar på tråden måste bara klara det denna gång, men vad äta?