måste bara klara det denna gång, men vad äta?
Ett annat tips är att föra en mat- tränings och viktdagbok där du för in den uppskattade (eller mätt) mängden mat du äter under dagen samt den träning du genomfört men skriver ner vikten (eller mått om du enbart mäter dig) de gånger du väger/mäter dig så att du lättare får en överblick över om du har en lagom mängd mat och träning, som leder till en minskad vikt eller om du behöver ändra på något för att vikten ska minska.
En annan sak som hjälpte mig i min viktnedgång var att en gång i veckan (eller valfri period) ta ett kort på sig själv i spegeln i enbart underkläder (eller något annat man använder varje gång) för att sedan kunna gå tillbaka och se hur stor skillnaden verkligen var mot när man började sin viktresa. Bilderna och dagboken kan efter ett tag vara en inspirationskälla i kampen då det är lätt att glömma hur mycket du vägde (eller hur du såg ut) för en månad sedan och tro att viktnedgången är mindre än den egentligen är och att då kunna gå tillbaka och se att skillnaden är x kilo och att kunna se på bilder att man var större då än nu var åtminstone en stor sporre för mig.