• Tuggummitatuering

3-åring vill ej sova dagtid - nu tröttkaos, hjälp!

Nu under jullovet har treåringen plötsligt slutat sova dagtid, från att alltid ha sovit 1-2h. Barnet vill helt enkelt inte, säger "jag är inte trött", "jag orkar inte" och en massa annat. Sitter upp och går så småningom iväg. Eftermiddagen är numera katastrofala med mycket frustration, ledsenhet och snäva marginaler som jag tolkar som trötthetsrelaterat. Barnet somnar vanlig tid ca 20-20.30 och vaknar nån timme senare än vanligt, dvs ca 06.30-07. Vi har låtit det gå några dagar och tänkt att barnet är redo att skippa dagsömnen, men eftermiddagarna blir bara värre och värre och alla mår dåligt. Försöker göra lugna aktiviteter men barnet är otroligt rastlöst och irriterat, känner knappt igen min lilla unge!! Hjälp oss snälla, vad kan vi göra? Ska det behöva vara så här och i så fall hur länge? Detta tär på oss alla. Hur kan vi hjälpa vårt barn? Desperat och trött förälder

• Svar på tråden 3-åring vill ej sova dagtid - nu tröttkaos, hjälp!
  • Lizzie 83

Kan barnet somna lite tidiga på kvällen? Det är ju en lite jobbig omställning när de slutar sova på dagen.

• Natulcien

Men man kan ju inte tvinga någon att sova. Om han inte vill så låt honom slippa. Det är väl inte många 3-åringar som sover middag?
    Lägg honom tidigare på kvällen om han är så trött?

• Tuggummitatuering

Såklart det inte går att tvinga någon! Barnet somnar samma tid ändå, det har inte funkat att somna tidigare tyvärr. Vi är ute varje dag, eller menade du sova i vagnen? Testade igår men det gick inte heller. Det är väl toppen om dagsömnen försvinner men om barnet är så här trött och frustrerat känns ju omställningen olidligt jobbig för alla. Brukar det vara så här? Tack för era svar!

• Salome

Så var mina med när middagsluren slopades men vi löste det med att vi gjorde natt tidigare på kvällen så kanske är en ide att sova tidigare

• Koala

Jag har en 2 1/2-åring som oftast inte vill sova middag. De dagar han inte sover blir det som hos er, han är trött, det blir lätt konflikter och allmänt jobbigt.

Vi tar ibland bilen iväg på någon förmiddagsaktivitet och så somnar han sen i bilen på vägen hem.

Har tyvärr inget bra råd men vet hur ni har det!

• Tuggummitatuering

Tack koala för ditt empatiska svar! Känner mig helt knäckt och slut efter dessa dagar av ilska och gråt, vi som nästan alltid har det harmoniskt och trivsamt. Känner mig som en totalt usel förälder! Har ej bil så kan inte testa din variant. Men idag somnade lilla redan halv åtta, vilket är sjukt tidigt, så förhoppningsvis kanske det sovs ikapp lite inatt då. Bara hoppas det inte blir morgon som startar 05. Är det fler som varit med om att ungen själv bara bestämmer sig för att lägga ner sovandet så där hux flux från en dag till en annan?

• ClaraV

Min dotter var också helt förjävlig rent av sagt när hon slutade sova middag. Hon skrek och surade och var riktigt tvär hela eftermiddagarna, räknade minuter tills det var läggdags.. Men det var en övergångstid på ett par veckor och sen så blev det lugnare och lugnare. Händer fortfarande då och då att hon tappar humöret på eftermiddagarna men min glada och nöjda tjej har börjat komma tillbaka mer och mer. :) Så ge honom tid så lugnar han sig nog också. Det är en svår balansgång.

• Tuggummitatuering

Två veckor...en kvar, med andra ord *pust pust pust*. Undrar hur vi ska göra när förskolan börjar? Byta till läsvilan eller fortsätta sovvila?

• Salome
    Tuggummitatuering skrev 2013-12-27 19:45:12 följande:
    Tack koala för ditt empatiska svar! Känner mig helt knäckt och slut efter dessa dagar av ilska och gråt, vi som nästan alltid har det harmoniskt och trivsamt. Känner mig som en totalt usel förälder! Har ej bil så kan inte testa din variant. Men idag somnade lilla redan halv åtta, vilket är sjukt tidigt, så förhoppningsvis kanske det sovs ikapp lite inatt då. Bara hoppas det inte blir morgon som startar 05. Är det fler som varit med om att ungen själv bara bestämmer sig för att lägga ner sovandet så där hux flux från en dag till en annan?

Japp sonen gick från ena dagen sova middag och andra inte sova, lika på kvällen han bestämmer själv när han går och försöker jag hålla han uppe längre så borstar han tänderna, kissar och sen säger han bara godnatt och lägger sig och struntar i att jag tycker det är tidigt, dottern är uppe nån timme längre
Svar på tråden 3-åring vill ej sova dagtid - nu tröttkaos, hjälp!