• Anonym (lollan)

    Har totalt tröttnat på mitt bonusbarn!

    Jag har verkligen tröttnat på mitt bonusbarn. En tjej på 12 år. Hatar när hon är hos oss och stör mig på varenda liten grej hon gör. Detta gör att jag klagar på henne och gnäller allt som oftast om både det ena och det andra. Mest saker som att plocka undan efter sig osv. Försöker hålla mig men det är svårt. Jag och min sambo har ett barn gemensamt och väntar vårt andra. Och sanningen är att jag skulle önska att det bara var vi, min sambo och våra gemensamma barn. Orkar inte med bonusbarnet!!!

    Min sambo märker så klart att jag är irriterad och blir då sur på mig och tycker att jag hackar och gnäller för mycket. Men jag kan inte sluta!

    Absolut, jag har valt att flytta ihop med honom och har då indirekt valt/accepterat att hans dotter ingår i det varannan vecka. Tycker att allt funkade bra i början (hon var 8 år då), dottern och jag kom verkligen fint överens och jag kände då att tyckte om henne. Denna irritation har kommit smygande efter att vårt gemensamma barn föddes. Kanske hör det ihop med det på något sätt?

    Men hur som helst. Någon som befinner sig i samma sits och förstår hur jag känner? Någon som har något tips på hur jag ska få detta att fungera bättre? SJÄLVKLART vet jag att jag måste acceptera henne så länge jag vill vara med hennes pappa.

  • Svar på tråden Har totalt tröttnat på mitt bonusbarn!
  • Anonym (psykologi)

    Det kan absolut vara besvärligt att ha en prepubertal ung människa boende i sitt hem, när man inte är förälder. Men, det är jobbigt att komma in i tonåren, med all den förvirring och identitetsutforskning, som det innebär. Ta en titt bakåt och försök minnas hur det var för dig när du var i samma ålder, så kanske du kan få en större förståelse för henne. Att skälla och klaga utan anledning, som du skriver att du gör, är att misshandla henne psykiskt. Varför tillåter du dig själv att vara en sån person som inte kan behärska sig och som misshandlar ett barn?

  • Påven Johanna

    Du kan väl ringa till biomamman och berätta det du skrivit här? Tala om för henne att du hatar att hennes och din mans barn är hos er och att du omöjligt kan hålla käften och sluta hacka och gnälla på barnet. Berätta att pappan blir sur på ditt gnäll på barnet men att han inte gjort något mer åt saken. Come clean, vet jag. Hade jag haft en idiot till far åt mina barn som i sin tur tillåtit sin vuxna partner att bete sig så mot våra barn hade jag hemskt gärna velat få inblick i situationen så att jag kunde plocka ut mina ungar ur den destruktiva miljön. 

    Barn ska inte behöva vistas ihop med människor som inte tål dem och som har så lite självkontroll och vanligt vett att de inte ens kan behärska sina impulser att bete sig illa. 

    Ring mamma du. Skräd inte orden. Hon vill säkert veta.

  • Anonym (lollan)

    Nej jag skäms faktiskt inte. Detta är vad jag känner. Absolut är det inte optimalt men det är sanningen. Men som du säger har jag inte så många fler val än att acceptera henne. Vad jag bad om vad tips och råd för att komma vidare i detta.

  • Helene26

    Mitt tips: SÖK HJÄLP!
    Och då menar jag inte för att bli mindre gnällig, för det är ju sån du är.

  • Anonym (Eve)

    Ett förslag är att behandla bonusbarnet så som du skulle önska att ditt biobarn blev behandlat av sin bonusmamma om du och din nuvarande man separerar

  • Anonym (lollan)
    Påven Johanna skrev 2013-12-17 11:35:34 följande:
    Du kan väl ringa till biomamman och berätta det du skrivit här? Tala om för henne att du hatar att hennes och din mans barn är hos er och att du omöjligt kan hålla käften och sluta hacka och gnälla på barnet. Berätta att pappan blir sur på ditt gnäll på barnet men att han inte gjort något mer åt saken. Come clean, vet jag. Hade jag haft en idiot till far åt mina barn som i sin tur tillåtit sin vuxna partner att bete sig så mot våra barn hade jag hemskt gärna velat få inblick i situationen så att jag kunde plocka ut mina ungar ur den destruktiva miljön. 

    Barn ska inte behöva vistas ihop med människor som inte tål dem och som har så lite självkontroll och vanligt vett att de inte ens kan behärska sina impulser att bete sig illa. 

    Ring mamma du. Skräd inte orden. Hon vill säkert veta.
    Vill poängtera att jag absolut INTE hatar mitt bonusbarn och beter mig inte heller som om jag gjorde det heller. Jag ställer upp för den här flickan mer än vad man kanske kan begära av en bonusförälder. Skjutsar, hämtar, hjälper med läxan och allt annat som hör vardagen till. Hennes pappa jobbar mycket kvällar så det är jag som drar det största lasset både vad gäller henne och vårt gemensamma barn. Problemet är att jag har tröttnat på henne och detta gör att jag gnäller om ostädade rum, disk kanske mer än nödvändigt. 
  • Anonym (lollan)
    Anonym (Eve) skrev 2013-12-17 11:38:25 följande:
    Ett förslag är att behandla bonusbarnet så som du skulle önska att ditt biobarn blev behandlat av sin bonusmamma om du och din nuvarande man separerar
    Detta var en bra och konstruktiv tanke! Tack!
  • Påven Johanna
    Anonym (lollan) skrev 2013-12-17 11:42:32 följande:
    Vill poängtera att jag absolut INTE hatar mitt bonusbarn och beter mig inte heller som om jag gjorde det heller. Jag ställer upp för den här flickan mer än vad man kanske kan begära av en bonusförälder. Skjutsar, hämtar, hjälper med läxan och allt annat som hör vardagen till. Hennes pappa jobbar mycket kvällar så det är jag som drar det största lasset både vad gäller henne och vårt gemensamma barn. Problemet är att jag har tröttnat på henne och detta gör att jag gnäller om ostädade rum, disk kanske mer än nödvändigt. 
    Ring mamman. 
  • Anonym (lollan)
    Påven Johanna skrev 2013-12-17 11:45:22 följande:
    Ring mamman. 
    Snälla du läs det sista jag skrev i inlägget igen:

    "Någon som befinner sig i samma sits och förstår hur jag känner? Någon som har något tips på hur jag ska få detta att fungera bättre? SJÄLVKLART vet jag att jag måste acceptera henne så länge jag vill vara med hennes pappa."

    Jag vill ju få ordning på detta som kanske ser. Då är det väl ingen bra lösning att ringa mamman? Jag bad om tips hur JAG själv ska komma på bättre tankar.
Svar på tråden Har totalt tröttnat på mitt bonusbarn!