• Heffaklumpen 1

HJÄLP! Sluta amma/snutta 1 åring utan pappans hjälp?

Hej!

Nu måste jag sluta. Har skjutit på beslutet hela tiden men nu har jag fått nog. Mitt dilemma är att jag överväger att sköta "avslutet" själv.

Någon som vet något om att sluta amma utan pappans hjälp?

Fler som slutat vid 1 års åldern? Hur gick det? Hur lång tid tog det?

Hörde av någon som hört från BVC att det var "grymt" att själv ha hand om barnet, när man slutade pga man luktar mjölk (här handlar det om att sluta snutta på bröstet inför somning och under natten). Dvs det skulle vara som att vara bredvid godisskålen utan att få smaka.

Någon som kan något om detta? 

Jätte tacksam för svar.

• Svar på tråden HJÄLP! Sluta amma/snutta 1 åring utan pappans hjälp?
  • linnn89

Hej!

Ja det är inte lätt men jag har klarat av det utan mannens hjälp!!! Det ända han fick göra är att sova i vardagsrummet och låta mig kriga med sonen :D

Min son var jätte jobbig då han måste snutta innan läggdags och flera flera gr på nätterna så fort han vaknar på natten måste han snutta och om jag tar ut tutten ur hans min när han har somnat om vaknar han igen!!! Gud jobbigt det var för mig!!

Lösningen är att bestämma dig o var envis och ge inte upp!! Ge ditt barn chansen att klara av det. Det går över fort!!!

• linnn89

Glömde att skriva att sonen var 1 år och 3månader när jag slutade amma :)

• Heffaklumpen 1

Är i samma situation som du Linnn89.

Hur lång tid tog det, innan din son kom över det?

• linnn89

Jag förstår.... Några dagar men svårast är första dagen och andra dagen!!! Du kan räkna med att du är vaken hela natten den första dagen ;) efter en vecka blev det bättre..

• Heffaklumpen 1

Är du förlåten? Usch, vet att de små liven inte tänker så, men ändå....

• Heffaklumpen 1

Förlåten var nog fel ord, det är bara min ågren inför att sluta. Är säkert helt naturligt för de små (eller ur amningssynvinkel rätt stora) att sluta. Det känns bara lite tufft. Han "älskar" verkligen att ligga och tutta och nu är det slut. Måste bli som ett stort frågetecken för honom (varför gör mamma så här!?!), kan ju inte förklara för honom... 

• pixerpie

Gör det inte så dramatiskt om du inte vill... Låt det ta tid... Slutade amma stora odramatiskt vid 15 mån, har börjat trappa ner med lilla nu vid 12,5... Ge något annat kvälls mål, ge napp ist bröst, låt det ta tid... Nu tuttar hon inte varje natt, även om hon ligger hos mig och nära bröstet... Testar alltid nappen först, är det inte ok så får hon tutta.
    Lycka till!

• BlomsterFröken

hur har de gått för dej?!... är i samma sits som dej, har du tagit tag i det :)?
    Tänker oxå lite som du skrev "är du förlåten" ... men jag tror ändå att de ska gå över ganska fort och att
    dom sen kanske sover bättre på natten när dom inte måste till bröstet när dom vaknar till...
    min tjej vill inte ha tutte eller flaska

• Heffaklumpen 1

Hej Blomsterfröken :) Jo, jag tog äntligen tag i det :). Fast min lille hann bli 1 år och 3 månader, innan jag kom till skott. Avgörandet var att jag insåg att jag inte skulle orkade med snuttnätter i kombination med att gå till jobbet. Jag surfade också runt lite för att få stötta. Amningsakuten hade bra inlägg, TV4 morgon tv hade en som pratade om att sluta amma barn, som du kan lyssna på på datorn och så Sveriges radio knattetimmen (sänds inte längre, men man kan lyssna  på tidigare inlägg. Det jag kom fram till var att det fanns olika skolor. Själv hade jag läst/hört mest om att mannen eller annan ska ta hand om bebisen. På knatte timmen säger Louise H (barnmorska o terapeut) att hon är för att mamman tar hand om det själv. Hon resonerade att det kanske kunde vara lite mycket för bebisen att både maten och tryggheten till mamma försvann på samma gång. Den andra programledaren (känd, men jag kommer inte ihåg hennes namn) i knatte timmen, sa att hon tyckte att man kunde göra det som passade bäst. Båda betonade att det inte kommer följa med några men för barnet, även om barnet är ledset/argt under en period. De sa också att när barnet börjar gråta, så vara det täcken på att det förstått. Det som alla betonat var att det är viktigt att bestämma sig, känna att det är detta som ska bli bra, även om det är svårt. 

Jag bestämde mig för att själv ha hand om min lille, mest för att det ligger närmast min personlighet och min känsla. Jag är helt övertygad om att det går bra vilken metod man än väljer, bara man tar den som känns mäst rätt för en själv.

Jag köpte tight sportbh + amningsinlägg och satte på mig en tight bomullstopp inför nattande. Försökte vänta så att han var rejält trött, men inte övertrött. Hade vatten i flaska då jag hört att vissa barn som snuttar/ammas kan vara törstiga i övergångsperioden. Döm av min förvåning, tårar kom och lite protest, men inte mer. Lite värre blev det under natten, när han var van att bara "ankra till". Det blev till att stå och vagga, sitta i sängen och vagga, nynna men det gick. Nappen ville han inte veta av, inte vattnet heller. Kommande 3 dagar blev det lite svårare att lägga honom men inte mycket ca 10 min gråt. Insåg väl att avbrottet i amning inte var en tillfällighet. Kändes allt i hjärtat, särskilt när han sniffade runt utan på kläderna där han var van att snutta. Den fösta veckan var det svårast (enligt mig) framåt morgonkvisten, när han var van att snutta mest. Det blev till att gå upp och ge välling vid 04:30-05:00.
    Andra veckan blev han så frustrerad på mig att det inte kom något bröst, datt han frivilligt gick till sin pappa som fick natta honom. Jag som dock med honom och vi började gå upp vid 05:30.
    Tredje veckan började jag jobba. Detta var en omställning i sig. Nu ville han att jag skulle natta honom igen och han slutade successivt leta efter bröstet. Tycket dock om att ligga nära. Vet dock att han inte skulle klara att jag låg bara i en bulsig t-shirt.
    Nu, fjärde veckan lägger jag honom och han har börjat sova tills klockan ringer kl. 06:00. Gråter fortfarande en liten skvätt när jag lägger honom (men han vill helst att jag lägger honom). I bland känns det nu som om det mest är för att det hör till eller att han är för övertrött. 
    Har inte sett några tecken på att han skulle vara arg eller frustrerad under dagen. När vi gick upp på morgonen var han hur glad som helst. Några dagar tyckte han vi skulle gå upp vid 03:30, men då fick vi ta lite extra gråt och vagg. Sedan tror jag han förstod att det inte blev någon välling så tidigt.
    Jag tror jag kom väldigt lindrigt undan och jag är glad att jag gjorde som jag gjorde, för det passade mig. Med facit i hand tyckte jag inte heller att det gjorde så mycket att han hann bli lite större. Viktigast är att det kändes rätt för mig (det var ju min separationsprocess också). 

LYCKA TILL BLOMSTERFRÖKEN och ALLA ANDRA

• pixerpie

Härligt att du hittade en metod som funkade för er!

Vi är med färdig tuttade... Tog ca 2 månader från sist jag skrev... Hade kvar morgon amning som sedan blev ca varannan morgon och igår blev hon arg och var inte alls intresserad så nu har hon ju typ valt själv att sluta... Imorse visade hon inget om att vilja till bröstet.

Svar på tråden HJÄLP! Sluta amma/snutta 1 åring utan pappans hjälp?