• Herr Grön

Vad mat faller dig bäst i smaken?

Jag fiskar här... vill gärna ta del av lite tips och ideer omkring mat och matlagning. Kanske jag glömt något men hoppas att någon i så fall kompleterar och framför allt, skriv gärna ett par rader omkring din favorit mat, vad du tycker är gott att skölja ned med osv.. och varför inte något smarrigt recept Drömmer

Husman eller finlir, hälsokost eller vad det än må vara, överös mig med förslag  Skål

Väl mött!

Angel came down from heaven yesterday (Jimi Hendrix)
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vad mat faller dig bäst i smaken?
  • fluu

Favoritmat då: Indiskt, gärna soppor med linser/kikärtor och kokosmjölk. Äter också numer fisk och älskar att göra asiatiska grytor,gärna med lax.
    En fin råkoströra är ju aldrig fel heller, gärna med fisk till.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Herr Grön
    Aniiee skrev 2013-12-10 17:22:18 följande:
    =) Den här: www.familjeliv.se/Forum-22-72/m71914407.html

Ingenting egentligen med din TS att göra, men jag går ibland och segdrar på saker tills jag ser något annat i samma ämne.
    Kom å tänka på... hade varit riktigt skoj om dem som kan och vill slänger upp en bild på sina alster i tråden här, eller någon annan tråd...

Finns väl inget så vackert som läckra matbilder
  • Herr Grön

Det mest sofistikerade och bland det svåraste man kan kocka... stekta ägg!

Sonen har varit köksmästare

• dessan59

jag älskar wokad mat, kyckling Teriakiy, eller all wokad mat! Thaimat, älskar Phathai utan chili, tycker att det är för starkt.japansk mat som sukiayaki eller yakiniku, och husmanskost, gärna kalops och rotmos och fläsklägg

men om ni vill dela med er ni som kan vegetarisk mat, så dela gärna med er!

• ApanApansson

Ts: brukar göra potatisklyftor och morotsskivor i ugnen och göra en egen gräddsås till. Helt ärligt vet jag inte exakt vad för kryddor och så för det är i stort set bara maken som fixar i köket :-P
    Men det är såå gott

• fluu
    dessan59 skrev 2013-12-10 17:56:22 följande:
    jag älskar wokad mat, kyckling Teriakiy, eller all wokad mat! Thaimat, älskar Phathai utan chili, tycker att det är för starkt.japansk mat som sukiayaki eller yakiniku, och husmanskost, gärna kalops och rotmos och fläsklägg

men om ni vill dela med er ni som kan vegetarisk mat, så dela gärna med er!
    Något speciellt du är ute efter?
  • dessan59

nä, men inte så mycket med krossade tomater.gärna linser eller gratänger!!

• fluu

Den första rätt jag lärde mig att göra, Enklaste linssoppan:

1 gul lök
    röda torkade linser efter behag (brukar ha 2,5 dl)
    1 stor morot, tänad
    3 potatisar, tärnade.
    1 syrligt äpple, rivet

Stek lite i olja först och koka sen med buljong tills det är mjukt, men inte geggigt. Smaksätt med en klick tomatpure och peppar. Eventuellt chili. Gott med senap till.

Lins- & pumpagryta:

Butternuttpumpa, tärnad
    Blomkål, förkokt
    4 vitlöksklyftor
    gurkmeja
    orange paprika, tärnad
    5 dl havregrädde(går väl bra med vanlig med antar jag)
    Vatten
    2 dl röda linser
    salt
    lime

Stek vitlök och pumpa i olja, stek med en msk gurkmeja sista minuten. Häll i linser och paprika, häll på grädde och ev vatten så att det täcker väl. Koka upp(håll koll,grädden kokar lätt över!). Koka till pumpan och linsena är mjuka(ca 13 min). Krydda med salt, mer gurkmeja efter behag och lime. Gott med couscous till.

Snabba gratängen:

Potatis
    lök
    gul paprika
    röd paprika
    tomater
    selleri
    kikärtor

skär grönsakerna i valfri storlek(men rätt tunt) och lägg i en smörad form. "Osthyvla" i potatisskivo, häll i kikärtor och täck med tomatskivor. Gör äggstanning (3 ägg, 3 dl grädde/mjölk, svartpeppar, timjan, salt) och häll över. In i ugnen på 200 grader i 25 minuter eller tills äggstanningen stelnat.

• fluu

Varsågod :)

Svar på tråden Vad mat faller dig bäst i smaken?