• Aniiee

Vad mat faller dig bäst i smaken?

Jag får inte lov att vara kräsen då jag jobbat som kock och tänker återuppta yrket i framtiden. Så jag lagar och äter allt, det enda jag nog inte skulle vilja laga är en skosula..... När jag jobbade så var det roligast att laga vegetariskt, för det hade vi inte på menyn, utan då blev det att improvisera. Annars trivdes jag bäst bland biffarna (höll på att skriva stekarna, men.... fel språk.)

Idag blev det fisk. "Hempanerade" fiskpanetter med potatis och cremefraiche-sås (ont om gräddfil i japan). Imorgon blir det gas station challange, får se vad jag hittar på då. Beror ju på vad man hittar på närmsta bensinstation.....

Yaoi is the opiate of the fangirls
  • Aniiee

Tack för kicken i baken, TS. Nu har jag äntligen "vågat" göra den där tråden jag gått och tuggat på en vecka lite drygt....

• Aniiee
    Herr Grön skrev 2013-12-10 17:17:18 följande:
    Spännande... vad för tråd? berätta
    =) Den här: www.familjeliv.se/Forum-22-72/m71914407.html

Ingenting egentligen med din TS att göra, men jag går ibland och segdrar på saker tills jag ser något annat i samma ämne.
  • Aniiee
    Capt Janeway skrev 2013-12-10 20:03:24 följande:
    Fast fläsk är rött kött. *duckar* Skrattande
    Nja,,, det är mer... rosa =P
  • Aniiee
    Liberal skrev 2013-12-10 23:10:07 följande:
    Läste du är kock, kan du ge mig ett bra tips på hur man får en bit kött riktigt mör och fin :)) är det stekpanna eller ugn som gäller?
    Beror på bit och tjocklek. En tunn kottlett eller lövbiff kör snabbt och hett i stekpannan, en tjockare biff funkar bäst att ge färg i stekpannan och sedan slänga in på låg temp i ugnen.
  • Aniiee
    Liberal skrev 2013-12-10 23:27:25 följande:
    Ja jag tänker mig att jag vill bjuda hem någon trevlig karl på mat och vill imponera med låt oss säga en bit nötkött, och till det en god sås och något tillbehör. Vilka tips skulle du kunna ge mig på det? tack också för att du tar dig tid med mig nu :)))
    =) Gör jag så gärna.

En Biff Bearnaise, kanske?

En rejäl bit biff, ungefär 2,5 cm tjock, per person (blir mycket, men hellre för mycket än för lite). Med kappa (rejäl fettkant). Gärna hängmörad. Stek i en stekpanna som tål ugn, rejält hett, nästan så det ryker i pannan, ca 45 sek per sida. Salta och peppra (gärna 5peppar, eller bara svartpeppar) på sidan som är stekt, du måste alltså vända 2 gånger, andra gången bara så du kommer åt att salta och peppra. (När du vänder första gången kan du stänga av plattan.) Ta stekpanna från plattan, skiva över smör (använd en osthyvel) och ställ in i ugnen 125 grader ca 20 min. Då bör de vara mid-rare, men du får nog känna efter, ugnar uppför sig lite olika.

Till biffen slår du naturligtvis en alldeles egen bearnaisesås:
    2,2 hg smör
    4 schalottenlökar, finhackade (du kan riva de på fina sidan på rivjärnet)
    2 msk hackad färsk dragon
    4 krossade vitpepparkorn
    7 cl vitvinsvinäger
    9,4 cl torrt, vitt vin
    4 stora äggulor
    1 krm salt
    (lite cayennepeppar, en nypa, så där, om du vill)

Smält smöret försiktigt. Ställ åtsidan. Koka ner vinet, vinägern, pepparkornen, löken och dragonen så det blir ungefär 6 cl kvar. Häll genom en sil ner i en skål som klarar av ett vattenbad. Vispa i äggulorna. Ställ över en kastrull med sjudande vatten (inte kokande, det blir för varmt), vispa hela tiden. När det börjar tjockna, ta skålen från kastrullen, stäng av värmen på plattan och häll ett gäng isbitar i kastrullen. Ställ tillbaka skålen ovanpå kastrullen, vispa vispa vispa. Häll i smöret långsamt och vispa hela tiden. Om såsen håller på att skära sig så flytta den från kastrullen och vispa. När allt smör i i såsen, tillsätt salt och ev cayennepeppar.

Servera pommes (steakhouse eller Rustique) och grönsallad till. Eller bara en lite rejälare sallad med babyspenat, rucola, cocktailtomater, rödlök och avokado. Och ett trevligt vin.
  • Aniiee
    Liberal skrev 2013-12-10 23:27:25 följande:
    Ja jag tänker mig att jag vill bjuda hem någon trevlig karl på mat och vill imponera med låt oss säga en bit nötkött, och till det en god sås och något tillbehör. Vilka tips skulle du kunna ge mig på det? tack också för att du tar dig tid med mig nu :)))
    Fråga gärna om det är något som är oklart. Och glöm inte efterrätten =)
  • Aniiee
    Liberal skrev 2013-12-11 00:45:44 följande:
    Åh tack snälla fina Aniiee :) Jag blir så glad, tack :) Har kopierat in receptet i min ipad, jag lovar att det är ditt recept som kommer att vara på spisen när jag bjuder hem någon på middag nästa gång :)

Vad skulle man kunna tänka sig för efterrätt tycker du? Själv gillar jag fruktiga rätter men vad föreslår du?
    Jag skulle satsa på vit chockladmousse (gjord med creme fraiche) och halloncoulis eller fruktsallad med citronmousse, Har inga recept i huvudet, men kan kolla upp sen. Eller testa googla.
  • Aniiee
    Liberal skrev 2013-12-11 01:13:07 följande:
    Neej, känns mer genuint få det från dig, en riktig Familjeliv kocka :)) ingen panik, vi suger lite på det :)
    Ok, here goes:

Vit chokladmousse med halloncoulis:

Chokladmousse:
    100 g vit choklad (marabous funkar fint)
    1,5 dl vispgrädde
    1 dl creme fraiche
    1 msk socker

Smält chokladen. Vispa grädden till mjuka toppar. Vänd ned creme fraiche, choklad och socker. Ställ i kylen.

Halloncoulis:
    1 dl vatten
    3 msk socker
    3,5 hg hallon, färska eller tinade
    (1 tsk kirsch)

Värm vatten och socker i en kastrull, rör tills sockret har löst sig. Häll hallonen i en blender. Häll på sockerlösningen och mixa slätt. Sila genom en mycket tät sil/silduk. Rör i kirsch om du vill ha det i. 

Servera chokladmoussen med coulis, en kvist citronmeliss och ett gott dessertvin.

Fruktsallad med citronmousse:

Fruktsallad: Får du hitta på själv, så blir det bäst.

Citronmousse:
    2 dl socker
    3 äggulor
    3 äggvitor
    Juice och rivet skal av 2 citroner
    3 tsk gelatinpulver (eller gelatinsubstitut om du inte äter gelatin)
    3 dl vispgrädde

Vispa äggula och socker i en stor skål tills det blir pösigt. Vispa i citronsaft och skal. Häll gelatinet och 1 dl kokande vatten i en liten, värmetålig skål och vispa tills gelatinet löst upp sig, och det svalnat lite. Vispa ned i äggulan (är det för varmt kommer det bli förlorade ägg av härligheten, det vill vi ju inte).  En till skål, med grädde. Vispa till mjuka toppar. Vänd ned grädden i äggsmeten. Häll upp i en bra serveringsskål eller i portionsformar, täck med plastfolie direkt emot moussen och ställ i kylen i minst 6 timmar.

Servera fruktsallad och citronmousse tillsammans, gärna med mörk choklad riven över.
Svar på tråden Vad mat faller dig bäst i smaken?