• Anonym (Singel)

Vad är främsta orsaken till att man inte kan bli gravid?

Hej funderar var är främsta orsaken till att man inte kan få barn? 

Tänkte vet de som ha fått 4 barn mellan 21- 28 år.
    De som har fått 3 barn på 14 månader vid 28 år.
    De som har fått sladdis vid 44 år.
    De som har fått barn 1. vid 38 år och sista vid 42 år.

Vad är främsta orsaken? Ålder  rökning, övervikt? Tidigare infektioner som klamydia? Kopparspiraler?
    Kan p-piller påverka? Endometrios? 

Vad leder till vad? Vet du varför du har svårt att bli gravid?

Jag är 25 år och singel , funderar på hur orolig man ska vara över att inte kunna bli gravid tror jag kommer va minst 32-36 då jag får 1-2 barn om jag kan/vill ha barn då.

• Svar på tråden Vad är främsta orsaken till att man inte kan bli gravid?
  • Anonym (Singel)

Varför verkar då vissa vara super fertila o andra kan inte?

Om man är normalviktig, motionerar, äter bra mat, sover bra. Inte mår psykiskt dåligt. Inte har endometrios inte äter p-piller. Skyddar sig med kondom vid samlag.

Borde man inte då ha ganska lätt att bli gravid mellan 25-35 års ålder?

• Anonym (Singel)

Jag är också lite naiv tänker att om man har sex varje dag i 3 veckor i månaden ej under mensen. Gör man det i 6 mån bör man snabbt bli gravid.

Vad är det som händer låter jätte dum men om man har sex och en spermie simmar in och befruktar ägget så blir det ju barn vad går fel?

Missfall kan jag ju förstå läste att det normalt sätt bara är 33-50 % som inte blir missfall.

• Anonym (Singel)
    Om du går till gynekologen kan du be denna att kolla dina äggstockar med ultraljud för att räkna hur många folliklar du har i äggstockarna.

Ok det var intressant.Har det någon betydelse om man fick mensen tidigt? Hur mycket man blöder? Jag fick mens redan vid 11 års ålder. Har inte endometrios men har kraftiga menssmärtor.
    Har aldrig haft klamydia. Är normalviktig och röker inte.

Jag får för mig att jag inte kommer att kunna få barn vet inte varför känns bara som att man kommer att ha den oturen.
  • Anonym (Singel)

När kommer man i klimakteriet? Påverkar det tidig sen mens debut?

Läste om folk som kom i klimakteriet vid 50 kan en kvinna få barn vid 48 då?

• Anonym (Singel)

Menar såklart att man skyddar sig med kondom vid tillfälliga förbindelser och inte får mykoplasma TWAR klamydia osv.

Ok rökning är jag med på. Jag tror också på att solkrämer och annat som innehåller hormonstörande medel är bra o undvika. Jag undviker parabener.

Jag tror att en stor andel till att folk inte får barn är för att de är överviktiga och motionerar för lite. Kan jag ha rätt?

• Anonym (Singel)

Jag kommer säkert inte kunna få barn känner på mig det.

Ok om man går till en gynekolog kan man då säga att man har partner o försökt att bli gravid under ett år, för att bli undersökt?

Inte nu men skulle vilja göra det om 1-2 år.

Jag känner mig som att jag som varit fertil sen 11 års ålder har riklig mens och menssmärtor jag borde redan ha haft barn 1 och 2 mellan 23- 28 år kanske.

Jag är singel o studerar blir nog inga barn för mig före 32.

• Anonym (Singel)

Ok varför verkar 40-42 vara en sådan magisk gräns för att få barn? Att det sker så abrupt.

Vet en dock som fick barn vid 44.

• Anonym (Singel)

Det med ägglossning, jag får för mig att jag har en väldigt tydlig ägglosning, dvs får en slemklump väldigt tydlig ca 14 dagar efter mensen.

Om man har tydligare ägglossning borde det inte vara lättare att pricka in då?

• Anonym (Singel)

Jag tänker såhär att det är så lätt att man hinner bli 35 innan man har partner jobb utbildning osv. Man vill ju helst vara tillsammans med någon i 3 år minst innan man skaffar barn.

Börjar jag skaffa barn vid 35 närmar ju jag mig den magiska gränsen på 38 år.

Kanske får bli hundar för mig då.

• Anonym (Singel)

Jag är en stor pessimist jag vet.

Som tur är älskar jag hundar de är som mina barn brukar säga att jag redan är hundmamma :)

Ni som har svårt att få barn överväger ni adoption? 

Svar på tråden Vad är främsta orsaken till att man inte kan bli gravid?