Inlägg från: SupersurasunkSara |Visa alla inlägg
  • SupersurasunkSara

Hur lägger familjerätten upp umgänge mm på ett litet barn?

Skriv ner ett förslag på hur du anser ett bra umgänge är.

Tex: Måndag, onsdag och fredag kväll mellan 17-20, söndagar mellan 10-15. Söndagar kan han ta med barnet på promenad eller så kan du gå iväg en stund.

Alla barn är olika, men vid ca 1 års ålder brukar det rekommenderas en övernattning, vid två år, två nätter och vid tre varannan v. Dock brukar det vara bättre med tredagarsbyten i yngre ålder.  (Av vad jag har sett, men alla barn är som sagt olika)

Vissa kan börja med övernattning så snart barnet inte ammas längre. Ni får helt enkelt göra ett avtal som fungerar nu och utvärdera om 6 månader eller så.

• SupersurasunkSara
    Anonym (Undrar) skrev 2013-11-24 00:54:53 följande:
    Har faktiskt gjort ett schema.. Kanske någon som vill lämna lite åsikter om det? Fram till ett års ålder: stadigt boende hos mig. Kan absolut tänka mig att han har umgänge dagtid på t ex lördagar eller söndagar från t ex kl.10-15 då han kan ha henne hos sig (vi bor ca 200 m ifrån varandra). Har också sagt att han gärna får ta pappaledigt t ex fredagar (då slipper han att vara borta så mycket om det är ett problem) och ha henne dagtid i mitt hem och att jag då arbetar. (Detta utöver det umgänge han redan har). Från ett års ålder: umgänge dagtid t ex lördagar samt en övernattning lördag-söndag varannan helg. Detta då hon börjar dagis vid ett års ålder och jag tycker att det blir mycket nytt som det är. (Detta utöver det umgänge han redan har). Från ett och ett halvt år: övernattning varannan helg fre-sö samt umgänge på veckorna som han har nu. Från två år: övernattning fre-sö varannan helg samt t ex ons-to (lämnar på dagis fredag morgon dvs två övernattningar) den andra veckan. Från tre år: 3+2 dvs jag har må-ons, han tors-fre, jag lö-sö, han må-tis, jag ons-fre, han lö-må osv..
    Låter som ett ypperligt schema och ingen kan komma och säga att du inte främjar umgänget om det är vad pappan ska hävda.
Svar på tråden Hur lägger familjerätten upp umgänge mm på ett litet barn?