• Anonym (Undrar)

Hur lägger familjerätten upp umgänge mm på ett litet barn?

Har en dotter på ca fyra månader som jag helammar. Jag och pappan flyttade nyligen isär (inga värderingar i det är ni snälla). Nu gör han anspråk på att ha dottern över nätter och på sikt delat boende. Han har nu bokat en tid på familjerätten för samarbetssamtal. Vad väntar nu? Kan han börja kräva övernattning mm nu? När kan det bli aktuellt? Tycker givetvis att en närvarande pappa är jättebra och kam absolut tänka mig delat boende när hon är gammal nog, men nu måste det väl vara direkt skadligt? Kan familjerätten anse att det är okej?

• Svar på tråden Hur lägger familjerätten upp umgänge mm på ett litet barn?
  • Anonym (Lisa)

Med största sannolikhet får pappan inte igenom övernattningar redan nu. Vidare rek. inte ett 50-50 boende innan barnet är ca tre år. Ta det lugnt Ts

Men allvarligt talat, förstår inte pappan att det är olämpligt att kör igång med ett delat boende nu? Saknar han bondvett i andra situationer också?

• Anonym (insatt)
    Anonym (Undrar) skrev 2013-11-23 22:57:09 följande:
    Har en dotter på ca fyra månader som jag helammar. Jag och pappan flyttade nyligen isär (inga värderingar i det är ni snälla). Nu gör han anspråk på att ha dottern över nätter och på sikt delat boende. Han har nu bokat en tid på familjerätten för samarbetssamtal. Vad väntar nu? Kan han börja kräva övernattning mm nu? När kan det bli aktuellt? Tycker givetvis att en närvarande pappa är jättebra och kam absolut tänka mig delat boende när hon är gammal nog, men nu måste det väl vara direkt skadligt? Kan familjerätten anse att det är okej?
    Vad väntar nu?: Ni kommer att bli erbjudna tid för samarbetssamtal, förhoppningsvis inom rimlig tid ..... syftet med samarbetssamtal är att ni skall få hjälp att försöka enas om ett avtal som blir bra för barnet ....

Kan han börja kräva övernattning mm nu? Ja det är klart att han KAN, men frågan är hur du ställer dig till det? Utan ditt ok, eller att han backar på det blir det kanske inget avtal?

När kan det bli aktuellt? : När ni kan enas om det - i morgon eller om tre år tex

Nu måste det väl vara direkt skadligt? Kanske, det handlar om hur ni ser på barnets bästa .... och vilka behov barnet har! I samarbetssamtal är det ni själva som avgör .....

Kan familjerätten anse att det är ok. Vad de anser är av underordnad betydelse - de kan inte förorda något mot någon av er föräldrars vilja ..... Ni har avgörandet i er hand!!
  • Anonym (Undrar)

Okej. Jag anser som sagt att pappan självklart är och blir en resurs i vårat barns liv, jag har ju självklart inte äganderätt på henne. Men jag kommer ju att ha hela föräldraledigheten själv, då han inte anser att han kan vara borta från jobbet så mycket. Vidare har jag planerat att gå ner i tid ett år efter att dottern börjar dagis så att hon ska slippa långa dagar. Därför tycker jag att övernattningar på veckorna känns fel då hon får långa dagar på dagis då. Nån övernattning på helg eller ledighet kan jag asbolut gå med på så fort dom anser att det kan vara lämpligt. Vi bor nära och dottern träffar pappan fyra-fem dagar i veckan (mest kvällstid dock). Tack för svar!

• Litet My

Korta men täta umgängen brukar reko´menderas för så små barn, några timmar åt gången flera dagar i veckan.

Ett tips är att du själv gör ett eller flera schemaförslag såsom du tror kan passa, det visar att du är både samarbetsvillig och positiv

• Anonym (Undrar)

Okej. Men jag har sagt att pappan är välkommen så ofta han vill, bortsett ifrån om jag har andra planer (vilket jag sällan har kvällstid). Helger brukar han komma på eftermiddagarna ibland men verkar rätt lättad över att kunna gå iväg lite tidigare på kvällen för att kunna roa sig på annat sätt..

• SupersurasunkSara

Skriv ner ett förslag på hur du anser ett bra umgänge är.

Tex: Måndag, onsdag och fredag kväll mellan 17-20, söndagar mellan 10-15. Söndagar kan han ta med barnet på promenad eller så kan du gå iväg en stund.

Alla barn är olika, men vid ca 1 års ålder brukar det rekommenderas en övernattning, vid två år, två nätter och vid tre varannan v. Dock brukar det vara bättre med tredagarsbyten i yngre ålder.  (Av vad jag har sett, men alla barn är som sagt olika)

Vissa kan börja med övernattning så snart barnet inte ammas längre. Ni får helt enkelt göra ett avtal som fungerar nu och utvärdera om 6 månader eller så.

• Litet My
    Anonym (Undrar) skrev 2013-11-24 00:22:02 följande:
    Okej. Men jag har sagt att pappan är välkommen så ofta han vill, bortsett ifrån om jag har andra planer (vilket jag sällan har kvällstid). Helger brukar han komma på eftermiddagarna ibland men verkar rätt lättad över att kunna gå iväg lite tidigare på kvällen för att kunna roa sig på annat sätt..

Men dåså.

FR brukar inte rekomendera övernattning föränn barnet är 1 år ungefär och då 1 natt åt gången.
  • Anonym (Undrar)

Okej! Jo jag känner också att tredagarsintervaller känns bättre, kanske fram till femårsåldern eller liknande. Tror inte det är bra för ett barn, ens i treårsåldern, att vara ifrån en förälder för länge.

• Anonym (Undrar)

Har faktiskt gjort ett schema.. Kanske någon som vill lämna lite åsikter om det? Fram till ett års ålder: stadigt boende hos mig. Kan absolut tänka mig att han har umgänge dagtid på t ex lördagar eller söndagar från t ex kl.10-15 då han kan ha henne hos sig (vi bor ca 200 m ifrån varandra). Har också sagt att han gärna får ta pappaledigt t ex fredagar (då slipper han att vara borta så mycket om det är ett problem) och ha henne dagtid i mitt hem och att jag då arbetar. (Detta utöver det umgänge han redan har). Från ett års ålder: umgänge dagtid t ex lördagar samt en övernattning lördag-söndag varannan helg. Detta då hon börjar dagis vid ett års ålder och jag tycker att det blir mycket nytt som det är. (Detta utöver det umgänge han redan har). Från ett och ett halvt år: övernattning varannan helg fre-sö samt umgänge på veckorna som han har nu. Från två år: övernattning fre-sö varannan helg samt t ex ons-to (lämnar på dagis fredag morgon dvs två övernattningar) den andra veckan. Från tre år: 3+2 dvs jag har må-ons, han tors-fre, jag lö-sö, han må-tis, jag ons-fre, han lö-må osv..

• SupersurasunkSara
    Anonym (Undrar) skrev 2013-11-24 00:54:53 följande:
    Har faktiskt gjort ett schema.. Kanske någon som vill lämna lite åsikter om det? Fram till ett års ålder: stadigt boende hos mig. Kan absolut tänka mig att han har umgänge dagtid på t ex lördagar eller söndagar från t ex kl.10-15 då han kan ha henne hos sig (vi bor ca 200 m ifrån varandra). Har också sagt att han gärna får ta pappaledigt t ex fredagar (då slipper han att vara borta så mycket om det är ett problem) och ha henne dagtid i mitt hem och att jag då arbetar. (Detta utöver det umgänge han redan har). Från ett års ålder: umgänge dagtid t ex lördagar samt en övernattning lördag-söndag varannan helg. Detta då hon börjar dagis vid ett års ålder och jag tycker att det blir mycket nytt som det är. (Detta utöver det umgänge han redan har). Från ett och ett halvt år: övernattning varannan helg fre-sö samt umgänge på veckorna som han har nu. Från två år: övernattning fre-sö varannan helg samt t ex ons-to (lämnar på dagis fredag morgon dvs två övernattningar) den andra veckan. Från tre år: 3+2 dvs jag har må-ons, han tors-fre, jag lö-sö, han må-tis, jag ons-fre, han lö-må osv..
    Låter som ett ypperligt schema och ingen kan komma och säga att du inte främjar umgänget om det är vad pappan ska hävda.
Svar på tråden Hur lägger familjerätten upp umgänge mm på ett litet barn?