Anonym (Undrar) skrev 2013-11-23 22:57:09 följande:
Har en dotter på ca fyra månader som jag helammar. Jag och pappan flyttade nyligen isär (inga värderingar i det är ni snälla). Nu gör han anspråk på att ha dottern över nätter och på sikt delat boende. Han har nu bokat en tid på familjerätten för samarbetssamtal. Vad väntar nu? Kan han börja kräva övernattning mm nu? När kan det bli aktuellt? Tycker givetvis att en närvarande pappa är jättebra och kam absolut tänka mig delat boende när hon är gammal nog, men nu måste det väl vara direkt skadligt? Kan familjerätten anse att det är okej?
Vad väntar nu?: Ni kommer att bli erbjudna tid för samarbetssamtal, förhoppningsvis inom rimlig tid ..... syftet med samarbetssamtal är att ni skall få hjälp att försöka enas om ett avtal som blir bra för barnet ....
Kan han börja kräva övernattning mm nu? Ja det är klart att han KAN, men frågan är hur du ställer dig till det? Utan ditt ok, eller att han backar på det blir det kanske inget avtal?
När kan det bli aktuellt? : När ni kan enas om det - i morgon eller om tre år tex
Nu måste det väl vara direkt skadligt? Kanske, det handlar om hur ni ser på barnets bästa .... och vilka behov barnet har! I samarbetssamtal är det ni själva som avgör .....
Kan familjerätten anse att det är ok. Vad de anser är av underordnad betydelse - de kan inte förorda något mot någon av er föräldrars vilja ..... Ni har avgörandet i er hand!!