• Anonym (Illa behandlad)

Har jag skyldighet gentemot hans familj...

Hej, Jag har ett barn på 4,5 mån som jag tar hand om själv och gjort sedan start eller pappan var med de tre första veckorna men han stack bara iväg och smygsöp o betedde sig för jävligt mot mig så räknar inte direkt som att han varit med.
    Jag upptäckte att han var alkoholist när jag var i 4 månaden och då hade han dolt det för mig över ett år, han har en son sedan innan som han kört full med och druckit rejält när han haft honom.

Ska försöka göra det kort, Han har lurat mig rejält och behandlat mig fruktansvärt illa och jag har stått vid hans sida hela tiden och stöttat o gett allt men han har bara gett mig skit tillbaka.
    Han har träffat barnet typ 2 gånger de senaste 4 månaderna dels för att han inte visat intresse, skitit i oss en månad och dels för att han svikit om igen när jag bett han om enkla saker för att vi KANSKE kan få nån typ av relation så han kan träffa dottern men att det kommer ta tid och jag kan absolut inte lita på honom.
    Han säger att han varit nykter sen behandling nr 2 som han åkte in på när barnet var 3 v (nr 1 misslyckades) som han stack ifrån 5 v för tidigt, men det har jag hört så många gånger förr...
    Hans familj vet mycket väl hur mycket jag gjort för honom och en hel del skit han gjort mot mig och utsatt vårt barn för fara, jag blandade även in hans familj för att ge han all hjälp o stöd han kunde få.

Familjen har bara träffat barnet ca 2-3 gånger och nu har dom vänt allt mot mig utan anledning från mitt håll (mår såklart redan uselt över allt jag gått igenom även om det är bättre nu när jag är själv med mitt barn) dom lägger all skuld på mig, för han har inte gjort nåt fel, han var sjuk då och det var flaskan som gjorde allt.

Dom har lagt sig i en massa och tror att dom har mig i ett grepp o makt över mig och säger vad jag får o inte får o vad som e bäst för mitt barn o e hotfulla.
    Jag skickade då sms till dem och föklarade att det är sonen/broren jag skaffat barn med o inte dem o att han vetat sen länge att jag inte vill dom lägger sig i o det skulle han ha sagt till dem sa han.
     Och att han o jag har mycket att reda ut och jag vill göra det utan deras inblandning.

del av svar från mamman: "pappan" har all rätt i världen att träffa sin dotter och det kan du inte förhindra i längden (Jag har inte förhindrat nåt o så hotar hon mig)
    del av systerns svar: Ja då får jag väl träffa barnet på hans tid (Han har såklart ingen tid själv med henne och kommer han inte ha på evigheter då jag anser han olämplig, opålitlig och mitt barn vet inte vem han är! även detta hotfullt från henne)

Någon som har erfarenhet av detta? Är jag skyldig hans familj en massa samtidigt som dom får behandla mig på detta sättet o pappan till barnet behandlar mig inte heller bra ens nu?
    Är så rädd att förlora mitt barn till dessa idioter som inte förstår nånting av min sida utan allt handlar bara om honom hela tiden.

• Svar på tråden Har jag skyldighet gentemot hans familj...
  • Lumsen

Nej dom får inte behandla dig som dom vill, inte heller lägga sig vad ock hur du gör.
    Strunta i dom, ock ha endast kontakt med pappan, om du vill.
    Alkoholister är mästare på att ljuga ock dupera människor
    Visst kan dom bli av med sitt missbruk, men tro inte på det förrän du sett det.

Hoppas du kan gå vidare, utan dom.

Kram

• Anonym (ll)

Du kan ju inte ställa krav på att ni ska ha en relation för att han ska träffa barnet.

• Queenie70

Du har inga skyldigheter gentemot pappan eller hans familj överhuvudtaget. Däremot har du ett oerhört ansvar och skyldighet gentemot ditt barn att göra allt som står i din makt för att barnet ska kunna ha en fungerande kontakt och relation med den sidan av sin familj. Även om de är orättvisa och knäppa gentemot dig, även om du får bita i det sura äpplet, hålla tand för tunga etc. Många föräldrar gör tyvärr misstaget att inte kunna skilja på SIN relation med vissa och den relation som BARNET kan få med samma personer.

• Anonym (Illa behandlad)
    Anonym (ll) skrev 2013-11-22 17:12:45 följande:
    Du kan ju inte ställa krav på att ni ska ha en relation för att han ska träffa barnet.
    Nu menar jag ju inte relation som tillsammans såklart det vill jag aldrig mer.
    Det jag menar är att han har förstört allt förtroende jag hade för honom och sett vad han går för och om han nu verkligen har ändrats så får han ju bevisa det för mig för det är ju mitt barn det handlar om och eventuellt umgänge på egen hand någon gång i framtiden och att mitt barn är i säkerhet är det viktigaste för mig.
  • ZsaZsa

Nej, du har inga skyldigheter gentemot hans familj. Du behöver inte ens ha någon kontakt med dem, så är de besvärliga föreslår jag att du helt sonika byter telefonnummer.

Den enda i det här sammanhanget som du har skyldigheter mot är ditt barn. Barnet är mycket litet och han är alkis även om han påstår att han är nykter nu. Det får han allt bevisa först. Alkoholister är mästare på att ljuga och manipulera och närstående tyvärr mästare på att hjälpa dem med det. Det kallas medberoende. En del av det är också förnekelse, inte ovanligt för föräldrar, syskon och partners.

En idé kan vara att ta familjerådgivningen till hjälp för att ni som föräldrar ska planera för framtiden på ett vettigt sätt för ert gemensamma barn. Tills ni har gjort det så tycker jag att hans anhöriga ska lämnas utanför. Det är pappan som i första hand måste börja fungera och om de bara ställer till trubbel istället för att hjälpa till med det ska de inte vara med i det hela.

Svar på tråden Har jag skyldighet gentemot hans familj...