Inlägg från: Anonym (betting) |Visa alla inlägg
  • Anonym (betting)

Spelmissbruk

Hej.

Jag har under många års tid försatt mig i ett spelmissbruk.
    Det har tagit tid för mig att inse och det har varit en bidragande faktor till att några av mina tidigare relationer avslutats.

Med spelmissbruk menar jag att jag suttit på unibet och bet365 och mörkat hur mycket jag egentligen spelat för. Vissa månader för upp emot 15 000 kronor.

Sen är spelande ett uppochnedvänt liv. En månad så vinner man 20-30-40-50 tusen och lever gott på de pengarna. Köper presenter, bokar resor etc. Månaden efter förlorar man hälften av dem. Månaden efter det så förlorar man lika mycket igen och är då på plus minus noll. Sen går det ytterligare tre månader och trenden vänder inte.

Som tur va så har jag tjänat bra, men aldrig sparat några pengar eller dylikt, utan de har istället gått till att finansiera mitt spelande. Då jag är en beroendepersonlighet, med en pappa som alkoholist och en historiskt sett katastrofal relation till alkohol, så har depressionen som kommit med neddragningar av drickandet kunnat kompenserats av adrenalinet som spel gett mig. 

Jag och min sambo har några gånger pratat om mitt spelande och jag har inte varit helt ärlig mot henne. 
    Det går inte riktigt att vara när man har så olika syn på pengar. Hon är spara - jag är slösa.

Till slut orkade jag inte och berättade för henne hur mycket jag spelade och hur mycket pengar som gick åt till detta. Hon blev jätteledsen - så klart. Jag blev också jätteledsen. Både för att jag försämrat vår ekonomi, för att jag ljugit, för att jag var medveten om mina problem och för att jag gjorde henne så pass ledsen.

Hon ställde ett ultimatum - jag fick spela för 1000 kronor per månad.
    Det visste jag var en omöjlighet. Jag kan spela för det dubbla en lördageftermiddag utan att blinka.

Då bestämde jag mig för att helt enkelt inte spela alls. För att börja och sen vara tvungen att sätta ner foten - nä, det är som med drickandet, mycket svårare än att inte börja alls.
    Sagt och gjort så stängde jag ner mina konton på de sajter som jag spelar på (med självavstängningsfunktionen) i 6 månader. 

Några gånger har det kliat i fingrarna och jag har medvetet undvikit att se på vissa matcher - vilket så klart är tråkigt då jag älskar fotboll. Några gånger har jag kollat vilka odds som spelbolagen satt. 

Idag har jag inte lagt ett enda bet på en månad!
    Jag är stolt över att jag klarat det. :) 

Ville bara dela med mig! 

• Svar på tråden Spelmissbruk
  • Anonym (betting)
    Masken84 skrev 2013-11-14 10:19:00 följande:
    Grattis! :) Bra jobbat av dig!! Lycka till!!
    Tack!! :)
  • Anonym (betting)
    Anonym (Fd spelberoende) skrev 2013-11-14 12:29:56 följande:
    Tycker att du ska ta kontakt med en spelförening genast! De som arbetar där har erfarenhet och kunskap om spelmissbruk. Det är jättesvårt att klara av att sluta spela på egen hand, ta emot hjälp som finns att få.

Har varit spelfri i över 12 år och varje dag är en kamp för att låta bli att spela. I synnerhet all denna spelreklam som finns överallt i vårt samhälle!  Och det är nolltolerans som gäller, man kan inte spela lite, när man är spelmissbrukare!

www.gameoverlinkoping.com/

www.spelberoende.com

www.stodlinjen.se
    Tack. 

Jag har varit i kontakt med stödlinjen tidigare, men jag tycker faktiskt inte att det har varit så kämpigt som jag trodde. Det är inte som med snuset - som jag förmodligen aldrig "blir av med".

Jag underskattar inte makten som spelandet har över mig, men jag tror någonstans att jag känner mig duktig som låter bli, när jag ser hur mycket bättre min relation fungerar, när jag känner att jag har råd att göra fler saker med min sambo. Då känns det ändå som att det handlar om en tydlig prioritering över vad som är viktigast för mig och att jag gör rätt sak.
Svar på tråden Spelmissbruk