• Noomi75

Någon oförklarligt barnlös som väntar på att få göra IVF?

Hej på er!

Jag har fått första kallelsen till IVF i januari (infosamtal, provtagning & UL). Blev gravid oktober-13, testade positivt på julafton (härlig julklapp!) försenat missfall (fostret dött flera veckor tidigare, ändå gravidsymptom) i februari.... Därefter har livet, som ni förstår, varit en ständig berg&dalbana, mellan hopp och förtvivlan vid varje ny mens.

Jag läst igenom hela tråden nu - och äntligen någon som förstår hur man mår, oroar sig och funderar...

Jag har tyvärr inte jättemycket stöd från min sambo (han har två barn sen förut), men har iaf en kuratorskontakt nu där jag får ventilera mig lite.

Jag gläds med er som lyckats (ger hopp till en annan, och så ledsen när det inte funkar för några. Håller tummarna för oss alla! Tack för en fin tråd!

• Noomi75

Jag har min första tid på onsdag (info, VUL & prover) = börjar bli nervös nu... Jag vill bara komma igång!!! Veckorna bara går.

Jag fick eg tid idag från början, men pga av jobbet så sköt jag det en vecka så jag inte skulle behöva komma dit sönderstressad...

Fundering: Nu tror jag att jag kommer att få min mens i helgen, och den är isf precis slut när vi kommer på förstabesök --- kommer det att förskjuta allt ännu några veckor? Vilken "dag" i månaden börjar man hela processen?? ????

• Noomi75

Ok, det blir ju som det blir :).  En annan fundering (man kan ju verkligen funderar ihjäl sig på ALLT i vår situation...), som kanske är lite konstig....  Nu när man har en remiss och ska påbörja hela denna resa - vad händer med remissen om man skulle bli gravid?  Och det sedan "går åt skogen" igen. Är remissen fortfarande "aktiv" så man får hjälp, eller är den "förbrukad" och en ny måste till?

Någon som vet? 

• Noomi75

Jag ringde kliniken idag och frågade om remissen, men fick till svar att vi får diskutera det när jag kommer dit. Hade ju tid på onsdag, men det blev ändrat så jag ska dit i morgon ist. Det har blivit en liten "twist" på det hela (iaf för stunden) - mensen som skulle kommit i lördags är fortf utebliven?? Ont i brösten och öm i magen.... Så de ville att vi kommer i morgon - och kollar om jag lyckats på egen hand :) ....NERVÖST!! ;)

Jag hoppas dock på att - om så är fallet - lyckas övertyga dem om att få behålla remissen. Det var ju min sista chans till den, då jag fyller 40 nu.

Ang om att berätta el inte berätta om ivf - jag tycker sånt är lite svårt (speciellt m familjen), så jag smackade helt sonika upp remissen på kylskåpet när den kom, och nu har säkert de flesta sett den! :D

• Noomi75

Jag provade inte något hemma, för de ville att jag skulle komma dit och göra det. Kissade på en sticka - och det var JÄTTEPOSITIVT! :D

Hoppsan. Overkligt. Helt sjukt.

Allting bara virvlar runt i huvudet - samtidigt som man blir jätteglad så blir man jättenervös. Fick inte ha kvar remissen som "säkerhet", så nu är det bara att hålla alla tummar och tår att det går vägen.... Fick fragmin-sprutor som ska motverka missfall. Låter rätt oskönt att sticka dem i magen - får börja med dem ikväll. :)

• Noomi75

Tack Orka! :) Medicinen motverkar eg blodproppar/ är blodförtunnande, men skulle visst på något vis hjälpa till?? Jag bara tackar och tar emot ALLT som kan göra att detta går vägen. :))

Ja, jättetaskigt tycker jag med! Det kostar ju inte dem något att den ligger där.... Det HADE ju kunnat varit så att det hade varit någon månads väntetid till, och då hade den ju vart kvar. Men men! Nu är det som det är - och jag är glad för det!

• Noomi75

Tack så mycket! :D

De gjorde ingen ultraljud då det var för tidigt. Fick en ny tid för det om tre veckor. Har tagit sprutorna 3 dagar - och fortf inte vågat själv, så sambon har fått göra det :)).

• Noomi75

Hej!

Än så länge går allt bra *peppar,peppar...* :) - men försöker att mentalt inte fundera iväg så mycket den här gången, ifall det inte går vägen.

Vi är nog säkert välkomna till IVF-kliniken igen oxå - men vi får isf ingen remiss/hjälp från landstinget att bekosta det, nu när jag fyllt 40 :( Har dock läst att eftersom det är privat sjukvård så kan man utnyttja bruttolöneavdrag, etc, om arb.givaren går med på det, så det löser sig säkert på något vis.... - men jag hoppas, hoppas, hoppas att det här lilla krypet stannar kvar där det är!! :)

Fick lov att lära mig ta sprutorna själv, eftersom jag skulle iväg på kurs den här veckan (orka, man är ju SÅ trött hela dagarna :/ ), sambon hade fått ta dem hela första veckan... Går ok nu, men man känner sig som en sprutnarkoman! :/ haha!

• Noomi75
    hellohello84 skrev 2015-01-29 07:05:33 följande:

Hej!

Jag förstår. Skönt ändå att veta att alternativet kvarstår även om det kostar pengar. Men håller tummarna och hoppas så klart att lilla pyret stannar kvar hos både dig och mig :)

Hur länge ska du ta sprutorna?

• Noomi75

Oops, tryckte på fel knapp.... Jag fick recept på 30 sprutor och har tagit lite mer än hälften nu. På tisdag ska vi tillbaka till ivf-kliniken och kolla VUL, så f

Svar på tråden Någon oförklarligt barnlös som väntar på att få göra IVF?