• Anonym (Röka på)

Droger och förälder

Jag har en väldigt underlig fråga, om man som förälder har barnen varannan vecka och ellwr barnfri varannan helg, är det då okej att röka på då barnen är hos den andra föräldern? Jag har tidigare i livet rökt på, innan jag blev förälder, jag är inte beroende och tänkte endast prova att röka de helger jag inte har barnen Nu till min fråga, kan socialen/polisen komma och ta ifrån mig mina barn om jag röker hasch då barnen inte ens är hos mig?.

• Svar på tråden Droger och förälder
  • Anonym (Ehh.)

Eftersom det är olagligt är det aldrig okej att röka på. Sen tror jag inte de kan göra så mycket om de inte anser att barnen kommer till skada. Dock ifrågasätts din lämplighet som förälder och de kommer nog hålla koll. Skulle ditt ex välja att ta vårdnadstvist är ju inte oddsen de bästa för dig. I andras ögon finns det inget som säger att du kan hålla dig ifrån rökat när du har barnen.

Så även om du skulle vinna i en utredning är det jävligt korkat att leka med elden.. För du vet inte. Och är det där rökat värt det om det ens finns en liten liten risk att du förlorar dina barn??? Svarar du ja tycker jag du borde se över ditt föräldraskap och vilken sorts människa du vill vara..

• frappa

Om någon får reda på det, så vet man aldrig vad de hittar på.

• Anonym (dålig idé)

Om eventuellt socialtjänsten får reda på att du i dagsläget röker på så skulle jag inte bli förvånad om de startade en utredning på dig och ifrågasätta din lämplighet som förälder om du känner att du vill röka på när du inte har barnen. I en ev vårdnadstvist så tror jag du kan få problem med det.

• Anonym (go)

Det var en mycket underlig fråga, när är det inte okey att göra nått man känner för när det inte drabbar andra på nått sätt?

Rök du om du känner för det.

• Petrol

Juridiskt - nej.
    Moraliskt - upp till dig själv.

Men det kan vara bra att ha i åtanke att det kan ligga dig i fatet om det skulle uppdagas, även om jag personligen inte tror att det skulle spela någon större roll om det också är det enda tveksamma du gör ur juridisk synvinkel och annars har en ordnad levnadssituation.

• Anonym (.)
    Anonym (Röka på) skrev 2013-11-11 12:51:00 följande:
    Jag har en väldigt underlig fråga, om man som förälder har barnen varannan vecka och ellwr barnfri varannan helg, är det då okej att röka på då barnen är hos den andra föräldern? Jag har tidigare i livet rökt på, innan jag blev förälder, jag är inte beroende och tänkte endast prova att röka de helger jag inte har barnen Nu till min fråga, kan socialen/polisen komma och ta ifrån mig mina barn om jag röker hasch då barnen inte ens är hos mig?.

Du kan röka på när som helst, ingen kommer ta dina barn pga det, inte ens om du röker när du har barnen. Om det kommer fram och eventuellt blir en vårdnadstvist så får du i värsta fall gå och ta pissprov i några månader (och då också sluta röka) men det är ovanligt, dina barn tas då inte ifrån dig under den tiden heller. Men oftast bryr sig varken soc eller polisen om att du röker på
  • kakmonstret123

Tyvärr ser lagstiftningen ut som den gör av outgrundliga anledningar. Tycker det är en onödig risk att ta, även om det givetvis är skrattretande att ett ansvarsfullt brukande av en drog, när barn inte ens är närvarande, resulterar i ramaskri medan mer eller mindre helgalkoholism i samma andetag är någonting fullt acceptabelt.

• Anonym (dålig idé)
    Anonym (.) skrev 2013-11-11 17:43:18 följande:

Du kan röka på när som helst, ingen kommer ta dina barn pga det, inte ens om du röker när du har barnen. Om det kommer fram och eventuellt blir en vårdnadstvist så får du i värsta fall gå och ta pissprov i några månader (och då också sluta röka) men det är ovanligt, dina barn tas då inte ifrån dig under den tiden heller. Men oftast bryr sig varken soc eller polisen om att du röker på
    Jag har en annan erfarenhet. Inte att föräldern inte fick något umgänge alls men inte nattumgänge.
  • Anonym (shoot)

Vad som är okey för dig kan endast du avgöra.

Varken polis eller socialen kan bara komma och ta ditt barn, det att du röker spelar väldigt lite in, OM du däremot försummar dina och barn för att röka så förändrar det situationen markant.

Svar på tråden Droger och förälder