• nozpa

Ingår medicinen i exets underhåll???

Anonym (ensamstående) skrev 2013-11-06 12:22:54 följande:
    Jag skriker snart högt när jag hör fler mammor gapa efter mer underhåll. Det är ju faktiskt meningen att man själv också skall försörja sitt barn.

Jag fick bidragsförskott. Min son var tvungen att gå på specialskola, 3000 kr i månaden kostade det mig i egenavgifter (nej, pappan betalade inget). Mediciner betalade jag själv. Dagis när de var små betalade jag också. Pappan betalade 2 x underhåll.

Det är faktiskt meningen att ni skall dela på kostnaderna. Du får barnbidrag och underhåll. Sen kan man tycka att du skall lägga lika mycket. Troligen får du även bostadsbidrag.

*tar mig för pannan*

Men andas. Vad stör det dig att någon annan anser att det ska delas lika? bara för att du (stackars, stackars dig?) valde att betala större delen betyder det inte att alla föräldrar med barnet boende hos sig tycker att det är lika rättvist.
    Underhållet är lågt. Inse det. 
  • nozpa
    Anonym (.....) skrev 2013-11-06 13:18:15 följande:

Men han tar ju ansvar genom att betala underhåll!!!

Vadå ansvar genom att betala underhåll? Han är skyldig att betala för sitt barn. Ansvar hade han tagit om han tagit hand om barnet. *Kräks lite*
  • nozpa
    Anonym (ensamstående) skrev 2013-11-06 16:06:29 följande:
    Ja men jag fattar inte. Boendeföräldern får 1 x underhåll, 1 x barnbidrag, (1 x bostadsbidrag?) och förväntas faktiskt lägga till en del själv också. Det borde väl för fasen finnas plats till lite mediciner i allt det där.

Dvs till barnets försörjning finns då, om man räknar in mammans del:

2 x underhåll (pappans betalning och vad mamman förväntas lägga)
    1 x barnbidrag

Och det är ju inte meningen att ALLT täcker detta. Förhoppningsvis har man några hundralappar över ändå, när alla räkningar är betalda.
    Och förhoppningsvis betalar umgängesföräldern mat och nöjen när barnet är på umgänge.

Hur kan man tjafsa om medicinkostnader?

Dagens föräldrar är förvånansvärt giriga och gnälliga. Boendeföräldern gnäller, umgängesföräldern gnäller.... det stackars barnet då?
    Den girige är väl ändå den som väljer att inte betala. Eller hur? Jag tycker inte det handlar om ifal mamman i detta läge har råd eller ej. Utan vad som är rätt av pappan att göra. Bägge bör väl vilja betala då. Även pappan.
Svar på tråden Ingår medicinen i exets underhåll???