Inlägg från: Anonym (Undrar) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Undrar)

Ingår medicinen i exets underhåll???

Jag har en sak som jag undrar... Mitt och exets barn har en diagnos som kräver daglig medicinering och visst går det på höggkostnadskortet upp till 1800 kr eller vad det nu är men nu till frågan. Ska underhållet täcka halva det beloppet eller är det inte inräknat så att jag har rätt att be honom betala ena halvan?
    Det är ju absolut ingen stor summa men jag bara undrar?

• Svar på tråden Ingår medicinen i exets underhåll???
  • Anonym (Undrar)
    Anonym (h) skrev 2013-11-06 12:06:39 följande:
    Nej exet behöver inte bidra med något mer än 1273.-.
    Delar ni barnbidraget? Eller har du hela? 
    Jag har hela barnbidraget eftersom jag har barnet boende hos mig.
  • Anonym (Undrar)
    hymafr skrev 2013-11-06 12:08:30 följande:
    Det är alltid så att om man inte har en dom på högre underhåll så "köper" sig underhållsföräldern fri genom att betala 1273 kronor per månad. Dessutom avslutas deras ekonomiska ansvar totalt efter barnet slutat gymnasiet.
    Okej. Jag tycker att det är förfärligt att den andre föräldern kan komma så lindrigt undan för ett barn kostar mer än vad många tror varje månad.
  • Anonym (Undrar)
    Anonym (h) skrev 2013-11-06 12:15:54 följande:

Då tar du av det till medicin.
    Ja det får jag ju göra men jag tycker ändå att det är dåligt att den andre föräldern inte behöver ta något ansvar på den punkten. Barnbidrag betalas ju ut till alla oavsett medicinbehov eller ej.
  • Anonym (Undrar)
    Anonym (Qwe) skrev 2013-11-06 12:22:42 följande:
    Vill du starta ett bråk för 75 kr i månaden?
    Jag vill inte starta något bråk, tycker bara att det är konstigt att det är så.
  • Anonym (Undrar)
    Anonym (h) skrev 2013-11-06 12:27:12 följande:

Men då får du se till att ni har vv-boende?
    Ha och det tror du då han precis skrivit över vårdnaden på mig eftersom han inte orkar engagera sig.
  • Anonym (Undrar)
    Anonym (ensamstående) skrev 2013-11-06 12:22:54 följande:
    Jag skriker snart högt när jag hör fler mammor gapa efter mer underhåll. Det är ju faktiskt meningen att man själv också skall försörja sitt barn.

Jag fick bidragsförskott. Min son var tvungen att gå på specialskola, 3000 kr i månaden kostade det mig i egenavgifter (nej, pappan betalade inget). Mediciner betalade jag själv. Dagis när de var små betalade jag också. Pappan betalade 2 x underhåll.

Det är faktiskt meningen att ni skall dela på kostnaderna. Du får barnbidrag och underhåll. Sen kan man tycka att du skall lägga lika mycket. Troligen får du även bostadsbidrag.

*tar mig för pannan*
    Jag får inget bostadsbidrag, är omgift och har fler barn och hela fadderullan. Ja, han har också en ny. Har för övrigt två barn med exet.
    Så du tror inte att jag också försörjer mina barn? Barnbidrag och underhåll räcker inte på långa vägar.
  • Anonym (Undrar)
    Anonym (Qwe) skrev 2013-11-06 12:34:23 följande:

Om ni har ungefär samma inkomst så har du 1273+1273+1050 =3596 kr till barnets omkostnader per månad. Är 75 kr något att hänga upp sig på?

Jag startade denna tråden utan några aggressioner i luften, jag bara undrade hur det egentligen är och så får jag bara en massa påhopp!!??
  • Anonym (Undrar)
    Anonym (h) skrev 2013-11-06 12:38:55 följande:

Trist att välja fel förälder till sitt barn.
    Men om summan inte är stor, du har hela barnbidraget, det går på högkostnadsskyddet - då ser jag inte vad du är ute efter? 
    Ja det är trist men vi gör alla fel och jag var ung när vi träffades så har ju det att skylla på iallafall.

Jag undrade eftersom jag och exet vid ett tillfälle pratade lite om det men och då visste ingen utav oss.
  • Anonym (Undrar)
    Brumma skrev 2013-11-07 00:31:19 följande:
    Oj, vilka dyra glasögon...
    Högkostnadsskyddet på medicin är vad jag förstår på 1800:- (enligt TS).
    Glasögon köps knappast varje år?
    Vi köpte en dyrare variant till bonus - de gick på 1500:-...
    Så hur får du det till 4-5000 extra per ÅR?
    Bara undrar...

Jag kan ju tillägga att vårat barn även har glasögon och ett jobbigt fel så att glasögonen behöver bytas ut 1-2 ggr/år, detta är något som jag själv betalar och har aldrig ens tagit upp med exet trots att jag egentligen borde påpeka att det är en utgift utöver allt det vanliga. Så för att sammanfatt, jo man kan behöva byta glasögon oftare än vad du påstår.
  • Anonym (Undrar)

Tack för alla svar trots att en del av dom var totalt onödiga. Jag är inte girig, inte för fem öre och prioriterar alltid mina barn framför allting annat.

Jag betalar alltid för mina barn och har nog egentligen aldrig bett om pengar ifrån exet eftersom jag trott att allting skulle täckas av underhållet men underhållet är en piss i Mississippi om man jämför med allting som kostar, pengar, tid och ett enormt tålamod och speciellt då när man har ett diagnostiserat barn. Man tycker ju att idioten till far som jag var så dum att skaffa barn ihop med kunde tänka sig in lite i min situation och erbjuda sig att vara med och betala lite ibland eftersom han inte är med på någonting annat men NÄ.
    Jag är åtminstonne väldigt glad över att nu efter så många år fått ensam vårdnad så att jag slipper att sitta och förklara varför inte han dyker upp på ställen där han borde varit med.

Som jag tidigare skrivit så var det bara en fråga som dök upp och därför tänkte jag höra om någon visste hur det egentligen låg till eller hur man bör göra när det finns utgifter utöver de som alla barn har?

• Anonym (Undrar)
    Brumma skrev 2013-11-07 10:45:32 följande:
    Och det var därför jag backade :)
    Om du läser mitt inlägg ovan ditt (detta som jag citerar) :)
    Jo, jag såg det sen.
Svar på tråden Ingår medicinen i exets underhåll???