Inlägg från: Anonym (Lillasyster som blev storasyster.) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Lillasyster som blev storasyster.)

Någon mer med anhörig med missbrukproblemetik?

Ja. Som rubriken lyder.

Någon mer än jag som har ett syskon eller annan anhörig med missbruk?
    För mig gäller det min äldsta syster, som efter jävligt dumma val nästan förlorat sitt barn.

Hennes, underbara, dotter bor nu hos våra föräldar och tillbringar mycket tid med mig och hos min familj.
    Hon är snart 4 år och blivit sviken av båda sina föräldrar.
    Jag är arg, ledsen, besviken och förkrossad.

Finns det fler som jag och vill hjälpas åt att orka eller bara vill spy galla över sin anhöriga?

• Svar på tråden Någon mer med anhörig med missbrukproblemetik?

Hemskt på ett sätt att någon svarade här, men skönt på ett annat!

Ja, VARFÖR förstår dom inte hur mycket de förstör?!

Sedan sist har jag fått reda på att min syster har antingen äggstockscancer eller SKRUMPLEVER! Skrumplever när man är 27 år.

Min fina lilla systerdotter saknar sin Mamma, och förstår självklart inte varför hon inte får bo hemma...

Anonym (iknow) skrev 2013-11-12 00:01:52 följande:
    Tråkigt att höra om din syster!

Själv har jag ett litet barn med en kvinna som är alkoholist. Hon är inte hemlös ligga på parkbänken alkoholisten, men tillräckligt för att det ska vara svinjobbigt och ställa till en massa elände. Denna veckan väntar ett möte med soc, typ en uppföljning för att se om hon kunnat vara nykter, vilket hon inte har varit, även varit full med lilla barnet som bara är 3, vilket hon förnekar. Missbrukare är verkligen vidriga, eller man kan väl säga att missbrukarpersonligheten inom dom är vidrig, inte den personen som finns där bakom allt skit.

Precis så är det. Sitter och väntar på att den "vanliga" hon kommer ut igen.

Igår fick jag höra att hon minsann INTE hade något att be om ursäkt för! För några dagar sedan sa hon att hon förstått hur fel hon gjort?

Och hon har tydligen inte något missbruk alls!

Min definition av missbrukare är när man använder en eller några substanser för att på något vis fly undan verkligheten eller dämpa någon form av smärta.

Men det tycker inte hon. Suck.
    Anonym (iknow) skrev 2013-11-12 21:55:54 följande:
    Ja det är en av kännetecknena för missbruk, och en annan är att personens intag av en viss substans får negativa konsekvenser för både missbrukaren själv och omgivningen, men personen fortsätter ändå. 

Det är det som jag har så svårt att greppa och acceptera. Att en person väljer sin drog TROTS att hon eller han sakta men säkert förlorar allt som är henne kärt. För dom är inte utvecklingsstörda, även om dom kan bete sig som så ibland. Innerst inne så förstår dom att det dom gör orsakar elände och misär i deras liv. Men suget är så starkt så dom förmår sig inte att sluta. Alla har sina åsikter om missbruk, och jag har min. Jag tror INTE att det är en sjukdom och kommer aldrig att göra det heller. Isåfall kan man lika gärna kalla nikotinmissbruk för en sjukdom. Det håller inte. Alla har förmågan att hitta den inre styrkan att sluta med ett beteende som är ohälsosamt. För vissa går det lättare, för andra är det svårare. Men alla kan. Därmed inte sagt att det psykiska och fysiska begäret kan vara obarmhärtigt svår att hantera, det har jag full förståelse för. Det jag inte kan förstå är när man väljer en drog före tex sina barn. 

Exakt! Om inte annat så hittar vissa styrkan att fråga om hjälp!

Tyvärr finns det inte mycket man kan göra innan de själv vill ha hjälpen.

Så länge får jag hjälpa min systerdotter.

Nej, hur kan man välja bort sitt barn?!
Svar på tråden Någon mer med anhörig med missbrukproblemetik?