Inlägg från: evaanderzzon |Visa alla inlägg
  • evaanderzzon

Jag har Binge eating disorder (hetsäter - fråga vad du vill och allt det där)

Kräks man efteråt eller äter man bara mycket under kort tid? Är det bara onyttigt eller kan du svulla i dig 20 bananer t ex?

• evaanderzzon
    Matilda03 skrev 2013-12-18 12:33:59 följande:
    Jag har liknande problem och jag spyr inte efter att jag överätit, tyvärr kan jag känna ibland-det går bara inte, har försökt, samtidigt är det bra att jag inte kan spy för det är ju skitfarligt om man gör det mycket. Jag äter mest onyttigt, typ mackor, godis, söt youghurt när jag hetsäter

Tack för svar! En följdfråga: mår du aldrig illa efteråt, så att du känner att du MÅSTE kräkas för att du mår så jäkla illa?
  • evaanderzzon
    Anonym (Beenthere) skrev 2013-12-17 18:59:28 följande:
    Bra tips! Ska kolla in det, tack! Jag har varit i kontakt med vård och en organisation, men de beklagade att de bara har möjlighet att behandla och stötta i fråga om anorexi eller bulimi, inte hetsätning. Vet inte riktigt varför, men kanske inte ses som lika livshotande?

Läste att det var "tur" att hon inte kräks efter, för att det är farligt. Är det så? Är det farligare att hetsäta och kräkas, än att bara hetsäta och INTE kräkas? Vad är det farliga med att kräkas? Är helt seriös i min frågeställning! Jag vet ärligt talat inte!
  • evaanderzzon
    Anonym (Binging Girl) skrev 2013-12-18 12:51:01 följande:
    Hej, här är en till.... Nu har jag dock en riktigt bra period och det var snart 2 veckor sedan jag hetsåt!!! Rekord! Minns ärligt talat inte när det inträffade sist...Det är verkligen inte bra att kräkas ofta. Magsyran fräter mycket på både tänder och halsen och magmunnen kan bli slapp så att man ofta får uppstötningar. Jag är en sån som inte heller kan spy, men jag kan ju säga att det kan vara lika farligt att INTE spy. Många gånger har jag ätit så mycket att jag fått hjärtklappning och att det känns som om tarmarna ska spricka (vilket de kan om man överäter jättemycket). Och ibland har jag varit rädd för att hamna i sockerkoma, alltså inte bara att man blir trött och somnar (vilket jag alltid blir efter hetsätning), utan att verkligen hamna i koma.

Anonym (Beenthere) skrev 2013-12-18 12:53:20 följande:
    Inte jag heller. Fick inte mycket till förklaring heller. Om jag inte kräktes eller tog laxerande efter ett frosseri så ansågs det väl kanske ändå bara som dåliga livsstilsval.  Kräks man mkt så förstör man slemhinnor och tänder. Laxerande sabbar tarmarna. Kanske därför?  Att bara bli fetare och fetare och därmed må sämre och sämre för man inte kan kontrollera det - ses inte lika akut kanske.

Tack för svaren! Låter jävligt illa att man inte ska kunna få hjälp mot hetsätning utan kräksgrejen! Det måste det ju fan bli ändring på! Jag är väldigt oinsatt i ämnet, så jag frågar här istället (ställer jag fel frågor eller på fel sätt så upplys mig gärna om det - jag vill INTE kränka nån!). Jag undrar om det kanske finns nått centrum för folk med fetma? Typ som det finns för anorektiker.
  • evaanderzzon
    Anonym (Beenthere) skrev 2013-12-18 13:06:43 följande:
    Det hade varit grymt om det funnits! Men än, så är det tyvärr en förlegad syn på just överviktiga människor. Att det är självvalt och i något som de får rycka upp sig och fixa sig själva. Hjälp kommer först om man fått medicinska problem av fetman. Men då är fokus bara på sjukdomarna som kan ha uppkommit. 

Mäh! Finns det ingen "nätdoktor" i ämnet från USA typ? Det känns ju som att de har kommit längre i ämnet där, och har en lite annan syn på problemet än här i Sverige, t ex.
    Anonym (Binging Girl) skrev 2013-12-18 13:09:35 följande:
    Ett center för de med hetsätningsstörning kanske skulle passa bättre? Jag tror inte att alla feta hetsäter, samtidigt som inte alla som hetsäter (men inte spyr eller laxerar) är feta. Det gemensamma problemet är således inte fetma, utan att vi dämpar ångest med ett stort intag av mat under väldigt kort tid.

Yes! Fel av mig! Givetvis för hetsätning. Fast finns det inget för enbart fetma så tycker jag att det ska komma upp ett sånt med!
Svar på tråden Jag har Binge eating disorder (hetsäter - fråga vad du vill och allt det där)