Inlägg från: Anonym (Hjälp finns) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Hjälp finns)

Jag har Binge eating disorder (hetsäter - fråga vad du vill och allt det där)

Hej!!

Den diagnos du har är erkänd i Sverige och heter "Hetsätningsstörning". Jag har själv haft ätstörningen och fått god behandling mot den. Det är visserligen över 10 år sedan nu men matdagbok och strikta måltidsscheman hjälpte mig. Gick i dagvård dagligen i 5 månader. Jag hade dessutom svårt att äta inför andra vilket gjorde att jag "tog igen" när jag var ensam. Jag är fortfarande överviktig (nu även gravid) och kan ibland överäta men jag kan leva ett normalt liv.

Är du främmande för att medicinera mot din ätstörning?

• Anonym (Hjälp finns)
    Anonym (Förstår dig) skrev 2013-11-05 15:31:44 följande:
    Det är aldrig någon läkare eller psykolog som gör något åt när jag berättar om mina hetsätningar, precis som edt inte är någon märkligt eller farligt.
    Finns det medicin för hetsätning? Vad för vård fick du menade du? Jag har också kört med matdagbok mend et hjälpte inte ett dugg :/ 
    www.friskfri.se/

Om jag förstått det rätt är detta samma förening som tidigare hette Anorexi/Bulimi-kontakt och som hjälpte mig initialt. Jag gick i gruppsamtal och sedan fick jag hjälp från Serafen i Stockholm med riktig gruppterapi (på frikort, inte privat). Man betalade 200:- i veckan för maten har jag för mig. Jag var ensam i min grupp om att vara överviktig men det fanns flera i andra grupper som var överviktiga, din diagnos räknas också!

Problemet är väl att många, även inom vården, inte anser att personer med hetsätningsstörning som lika sköra och bräckliga som anorektikerna och bulimikerna. Det ska du inte bry dig om. Tänk istället på att om sjukdomen styr ditt liv och du inte kan sluta - då är det som ett missbruk och du behöver hjälp. De här enheterna vet vad de gör och du kan säkert vända dig direkt till en ätstörningsenhet. Hoppas du bor i en bra stad.

Man kan också ta kontakt med Anonyma Matmissbrukare men de arbetar ju enligt 12-stegsmetoden och där har du lite annat tänk. Lite mer Gud-tänk. Man måste såklart inte vara religiös utan kan ta vad man vill som sin Gud. Jag kan ändå tycka att det inte passar en övertygad ateist samt att man nog kan få lite sekt-känsla. Vill dock betona att 12-stegsrörelsen inte är en sekt :)

Matdagbok fungerar bäst om man har någon att arbeta med, någon som ska se ens matdagbok. På Serafen fick vi jobba enligt följande schema:

07:00 Frukost

10:00 Mellanmål (fika/whatever)

12:00 Lunch

15:00 Mellanmål (fika/whatever)

17:00 Middag

20:00 Eventuellt Kvällsmål

Det får inte gå för långt mellan målen, då ökar risken för hetsätning. Till slut blir kroppen klockad efter tiderna och man blir hungrig dessa tider, det blir enklare. Mellanmål kan vara frukt och kex eller vadsomhelst. Syftet med matdagboken är att i efterhand kunna se vad felet är. Jag kunde ofta se att äter jag för lite under en dag så kommer hetsätningen på kvällen - jag blev för hungrig. Jag rekommenderar kvällsmålet, om det så bara är en frukt eller en fruktsallad. Du ska inte banta.

Sjukdomen styrde mitt liv. Nu är jag 33 år och har känt mig frisk sedan 2002 då jag avslutade min behandling. Har såklart tagit återfall ibland men då är det bara att hoppa på tåget igen. Tåget väntar :)

Många kramar till er!!
  • Anonym (Hjälp finns)
    Anonym (Förstår dig) skrev 2013-11-05 15:31:44 följande:
    Det är aldrig någon läkare eller psykolog som gör något åt när jag berättar om mina hetsätningar, precis som edt inte är någon märkligt eller farligt.
    Finns det medicin för hetsätning? Vad för vård fick du menade du? Jag har också kört med matdagbok mend et hjälpte inte ett dugg :/ 
    Och ja, just!! Medicinen du kan äta mot hetsätningsstörning heter Fluoxetin (Prozac i USA) och används mot bulimi. Jag har fått goda resultat av min medicin. De andra i gruppen åt den men jag lät bli under själva behandlingen. Det märktes på dem vecka för vecka hur de mådde bättre. Något halvår/år senare började jag med den också. Du kan hitta Fluoxetin i Fass :)
  • Anonym (Hjälp finns)
    Anonym (Förstår dig) skrev 2013-11-06 21:33:59 följande:
    Tack för dina väl utförda svar, uppskattar det jättemycket.
    Lite lustigt att du tipsar om Frisk&Fri för det är en väninna/bekant till mig som driver det. Har aldrig tänkt på att jag kan platsa där just eftersom jag bara förknippar dem med anorektiker (som hon själv också har varit). Men tack för upplysningen, jag ska nog skriva till henne och berätta om mina problem och se vad jag kan tänkas få för stöd.

Ang 12-stegsprogrammet kan det vara värt att testa. Jag är dock ateist hehe.

Jag äter faktiskt Fluxoetin och det hjälper tyvärr inte alls :/

Tusen tack för hjälp och stöd!
    Du kanske behöver få ökad dos? Minns inte säkert vad Bulimidosen är (jag tror 40 mg) men jag äter 60 mg och det hjälper mig en hel del mot hetsätningen. Viktigast för mig har dock varit matschemat. Men där krävs hjälp och stöd och flera som kämpar tillsammans under ledning av nån som kan sitt jobb. Boken "Sluta hetsäta" kan eventuellt hjälpa dig lite grann.

Det är KLART att du tillhör den föreningen. Du har ju en ätstörning. En erkänd ätstörning som går att behandla. Allt kommer att bli bra!
  • Anonym (Hjälp finns)
    Anonym (Hh) skrev 2013-11-12 18:49:48 följande:

Själv ser jag det som en "gäckning" och mig ger det inget annat än avsmak, men alla är vi ju olika.
    Jag förstår att det kan provocera, frågeställningen kanske kan tyckas "hurtig" men som du ser i tråden har det inte varit nåt spektakel alls. En kvinna med matmissbruk som behöver hjälp att ta sig ur skiten. Ett missbruk är precis vad det är; Det ger negativa konsekvenser och man fortsätter ändå. Det vanskliga med att missbruka mat är att du kan aldrig sluta cold turkey som med t.ex. alkohol. Det svåraste med ett matmissbruk är att bara använda drogen "lite grann" och att inte skena iväg. Balansen. Att be om hjälp kan se ut på olika sätt. Jag tror att det kan ha varit en klok strategi att skydda sig mot påhopp. Ett "Hjälp mig, jag kan inte sluta hetsäta" skulle förmodligen ha triggat en hel del "för fan, skärp dig, det är bara att lägga av, vem fan jämställer mat med en drog?" Bara att i ett forum klara av att sätta namn på det och berätta för omvärlden är ett stort steg. Alla som provoceras kan sluta följa tråden, tycker jag.
  • Anonym (Hjälp finns)

Jättesynd att Fluoxetin inte har funkat för alla. Ibland kan det ju vara för hög eller för låg dos också. Jag får som "inverterad" ångest av Fluoxetin, små kortare stunder då jag blir obefogat glad och tillfreds. Precis som ångesten fast precis tvärtom. Jätteknäppt men väldigt skönt.

Hur många äter regelbundet och hur många äter ordentligt på dagarna? Sker hetsätningen främst på kvällarna? Blir det värre av hunger? Äter ni för att ni har tråkigt? Det är svårt att ta sig ur naturligtvis men det går, jag lovar!!

• Anonym (Hjälp finns)
    Anonym (Beenthere) skrev 2013-12-01 21:54:56 följande:

Ett jättetips... Kolhydrater är det som eldar på begäret och driver missbruket. Kolla dr Robert lustig på youtube. Sedan prova att äta enligt Atkins eller lchf. Det är det enda som släcker suget och hetsen. En till tre veckor är det slitsamt med avvänjningen men sen uppenbarar sig en värld utan sug och begär. Du behöver inte hålla tillbaka i portioner, det kommer ske naturligt och vikten börjar gå nedåt. Men läs på ordentligt innan du börjar. Så du är experten när du kör igång... Folk kommer säga att det är fel väg att gå, att du ska äta lite av allt... Men det är vad som inte går för en hetsätare. Det retar begäret ständigt och till slut orkar du inte stå emot. Bli expert på området. Och kör igång. Anteckna allt och motiveras av att du gör det, för din egen skull. Stort lycka till, been there Done that.

LCHF funkar inte på alla. Jag tror att det går utmärkt att bli kvitt missbruket ändå, alla är inte beroende av kolhydraterna. Självklart är det värt att prova men i mitt fall har det inte hjälpt ett skvatt med LCHF eller GI. Det enda som hände var att bajset blev vitt och kisset mörkrött. Levern for hemskt illa. Var rädd om kroppen!! Det går att bli fri från en hetsätningsstörning även om man äter "normal" kost.
  • Anonym (Hjälp finns)
    Anonym (21) skrev 2013-12-03 00:05:15 följande:

Hur slutAr man upp med detta? Även jag lider av detta och har gått upp 15-20 kg på mindre än ett år, nu har jag stått stabilt i 2 år.....lider även utav dermatillomani....finns det någon tablett eller läkemedel som tar bort matlust och ångest?

Jag blev väldigt hjälpt av Fluoxetin. Jag har tyvärr förstått att den inte funkar för alla men jag har bara sett positiva effekter. Dels hela min ätstörningsgrupp i terapin men också hos andra människor med andra problem. Man behöver dock komma upp i bulimidosen som jag tror är 60 mg/dag.

Det går att bryta mönstret! Det tar tid men det går. Ju längre tid du haft regelbundenhet i ätandet ju lättare är det att hoppa på tåget igen när du "tagit återfall" och hetsätit.

Läs bakåt i tråden för mer råd. Ge inte upp! Kramar!
  • Anonym (Hjälp finns)

Ett tips jag har är att utesluta sånt man inte kan äta "med måtta". Jag vet att man kan hetsäta precis allt men kanske finns det sånt som inte är nån katastrof att hetsäta.

Min lösning har varit fasta täta måltider med 2-3 timmar mellan målen. Frukost, sen mellanmål efter 3 timmar, lunch efter 2, mellanmål efter 3, middag efter 2 och ett kvällsmål (något litet, bara för att undvika hetsätning) efter 3 timmar.

Många kramar!

• Anonym (Hjälp finns)
    Anonym (21) skrev 2013-12-05 18:32:17 följande:

Kanske skitdum fråga, men hur gör man om man skulle vilja testa fluoxetin? Bokar man tid hos vårdcentralen och säger att man vill ha det för att man hetsäter???

Det kan du göra, du kan också kontakta en ätstörningsenhet och be om läkartid. Behandling bör ske av någon som kan ätstörningar, tycker jag. Åtminstone bör behandlingen startas av en ätstörningskunnig läkare. Men lite tur kan husläkaren starta behandling ändå, men kan tänka mig att de är lite bångstyriga. Husläkaren kan oavsett skicka remiss till ätstörningsenhet. Kram och lycka till! Berätta gärna hur det går.
  • Anonym (Hjälp finns)
    Anonym (Beenthere) skrev 2013-12-17 17:03:16 följande:
    I västra götaland så finns ingen beredskap eller hjäp att få för just hetsätning. Om du inte t.ex. kräks efteråt får man ingen hjälp. Tragiskt. 
    Det är verkligen skitdåligt!! Kan det vara möjligt?

Kontakta Frisk & Fri.

www.friskfri.se/har-finns-vi/lokalavdelningar/goteborg/
  • Anonym (Hjälp finns)
    Johanna6 skrev 2013-12-17 14:24:21 följande:
    As dålig period igen. Jag bara äter och äter och det enda jag tänker på är mat mat mat. :(
    Kan det vara så att du faktiskt är hungrig? Försöker du att styra upp och äta regelbundet, att det aldrig får gå mer än 3 timmar? Vet att det i vissa skeden i livet är nästintill omöjligt men klarade jag av att ta mig ur mitt så kan nästan vemsomhelst. Jag fick dock ordentlig hjälp.
Svar på tråden Jag har Binge eating disorder (hetsäter - fråga vad du vill och allt det där)