• Tess1990

Jag har Binge eating disorder (hetsäter - fråga vad du vill och allt det där)

Anonym (undrar) skrev 2013-12-03 00:00:37 följande:
    Är det ok att ställa frågor? Jag hoppas det. Jag tror inte jag har en ätstörning direkt men ibland kan jag ha väldigt svårt att sluta äta trots att magen är sprängfull. Och om det pågår ett längre tag, så får jag svåra kramper i mag-tarm kanalerna. Det är som att signalen till hjärnan om att jag ska bli mätt inte funkar vid dessa tillfällen och jag vill vräka i mig maten. Jag kan också få lyckorus av mat och vill då vräka i mig den. Jag mår aldrig illa, får bara ont av att magen spänner. Lyckligtvis kan detta variera, så att jag ibland har väldigt liten aptit. Eftersom jag är rätt smal (men med en uppblåst mage av all mat som ska processas) så tar inga läkare mig på allvar. När jag har bestämt mig för att äta mindre portioner blir det som en omvänd effekt att jag blir ännu mer hungrig. Har ofta undrat över hur det kan komma sig att jag inte känner mig mätt trots att magen är proppfull. Antar att det kan vara en glidande skala på detta och att det inte har gått över till ett riktigt missbruk för mig. Men är orsakerna desamma? Har dock alltid tänkt att det är fysiska faktorer bakom min extrema hunger, snarare än psykologiska.
    f*ckar man till mättnadssignalerna/hungerkänslorna ett tag så kan det ställa till med alla möjliga problem
    signalerna kan sluta sändas, dom kan bli försenade eller bli överdrivna åt det ena eller det andra hållet
    dessutom så ställer huvudet till det, signalerna kanske skickas rätt, men hjärnan vill/kan inte processa dom och ögonen hjälper ju knappast då ("ögonen är hungrigare än magen") och inte heller smaklökarna
    sen kan man få "psykosomatiska" besvär, dvs. att det är huvudet som "inbillar" eller framkallar saker utan någon direkt fysisk orsak

psyket är väldigt, väldigt kraftfullt, särskilt när det gäller hets/tröst/överätning
    sen är kan ju själva överätningen orsaka problem i själva magsäcken och tarmarna, att dom blir sträckta, inflammerade och sånt

just det där att man äter för att få en känsla (lycka, skam, "fylla ett tomrum" m.m) är något som hör väldigt mycket ihop med BED, mer än själva ätandet för ätandets skull
  • Tess1990
    Anonym (undrar) skrev 2013-12-03 00:21:31 följande:
    Kanske jag aldrig har tänkt att det är psykologiska faktorer bakom eftersom jag inte känner någon skam i samband med mat, vilket många gör. Däremot skadar jag ju min kropp genom att fortsätta äta när magen är full, trots att jag vet att jag kommer få kramper och ibland svåra smärtor senare. Och om jag tänker efter, så kommer det ofta när jag har mycket tid för mig själv och känner oro och grubblar. Då ger maten en sorts trygghetskännsla, om än för en kort stund. Regelbundna måltider, åta innan jag blir för hungrig och lchf funkar ändå lite bättre, men du måste jag ha kvar pastan för att inte hungra ihjäl. Fasta måltider fr.o.m. imorgon!
    Man behöver absolut inte känna skam eller något dåligt i samband med mat
    det kan vara tvärtom också, att man känner lycka, att det är en trevlig belöning, unna sig och njuta

jag känner på båda sätten, ibland äter jag för att jag mår dåligt, jag känner då skam efter
    men ibland så mår jag bra, lycklig och vill fira med tex. en tårta, och visst det blir "lite" för mycket, men känner bara mig nöjd efter, jag har ju bara njutit och unnat mig en belöning.. 
    inget av det är bra, för båda sätten innebär ju att jag äter för mycket! 

dessutom verkar det som att du "undermedvetet" vill känna smärtan och vill skada dig själv, i och med att du är medveten om att du kommer få ont i magen när du äter för mycket, trots det så gör du det
    äta när man har mycket att tänka på, är orolig och så är väldigt vanligt, också att man äter och helt "plötsligt" så är allt slut utan att man riktigt fattat att man ätit så mycket.. 

psyket är weird! 
Svar på tråden Jag har Binge eating disorder (hetsäter - fråga vad du vill och allt det där)