Jag har Binge eating disorder (hetsäter - fråga vad du vill och allt det där)
Jag har haft ätstörningar i mer eller mindre tio år, började med anorexia när jag var i tonåren och sen övergick det i hetsätningsstörning. Jag var på behandlingshem 2004 för anorexin och sen 2005 för hetsätningsstörningen, jag fick rätt bra hjälp men sen tog det ett tag innan jag började kunna sköta maten själv. Jag vet att det är viktigt för mig att äta regelbundet, inte gå hungrig för ofta och att ha ett fullt schema så jag helt enkelt inte har tid att hetsäta.
I rätt många år funkade maten i mitt tycke bra även om det kanske ansågs strikt av andra, jag åt nyttigt 6 dar i veckan och hade en dag (lördagar) som jag fick äta vad jag ville i vilken mängd som helst, inte helt friskt beteende kanske men det funkade bra för mig, jag mådde bra.
Sen gjorde jag misstaget att börja med LCHF hösten 2011, det var startskottet till problem med hetsätning igen, jag var inte överviktig utan hade hört att det var bra om man har PCO. Jag ångrar inte mycket i livet men att jag började med LCHF ångrar jag iaf, det är väl olika för alla men för mig var det inte alls bra att utesluta så mycket som man gör i LCHF. Sen dess har jag pendlat i vikt, är normalviktig nu men har av o till stora problem med hetsätning och mår skitdåligt när det händer.
Jag vet inte hur man äter normalt längre, hur ska jag äta?? Jag menar jag vet hur man äter nyttigt och jag vet hur man hetsäter men att äta lagom, kunna äta EN bulle på en tisdag och sen är det bra...känns så avlägset att klara av det. Har jag ätit nåt för mycket som jag inte tänkt så är det som en stark kraft som drar tag i mig och jag kan inte tänka på nåt annat än mat...
Är lite nyfiken på medicinen några pratat om, det verkar ju vara blandat resultat av den så jag vet inte om jag vågar prova..