Inlägg från: Anonym (Förstår dig) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Förstår dig)

Jag har Binge eating disorder (hetsäter - fråga vad du vill och allt det där)

Anonym (Hetsätare) skrev 2013-11-04 20:47:11 följande:
    Hej!

Jag har ingen officiell diagnos men det är ingen tvekan om saken. Jag har det som på engelska kallas Binge eating disorder. Jag kan äta väldigt stora mängder mat på väldigt kort tid utan att kunna kontrollera mig. Jag förstår till hundra procent att detta måste låta helt galet och osannolikt för folk som inte har denna ätstörning. Jag startar denna tråd lite i terapisyfte för mig själv. Detta är som jag känner nu inget jag kan berätta om för någon i min närhet. Har ni några metoder som ni tror kan hjälpa mig är jag öppen som försökskanin. Fråga på!

P.s Jag antar att det är omöjligt att inte få några påhopp om det ena och det andra i ett sånt här forum men jag hoppas ändå att vi kan hålla det på en någorlunda trevlig nivå.  
    Jag har EXAKT samma problem och det är så jävla jobbigt. Jag har med dragit på mig en 10-15 kg övervikt. Förstår inte varför jag gör såhär men det är någon slags belöning, kick. Kan bli lycklig bara av att tänka på att jag ska få äta något gott :( Varför tror du att du hetsäter? Hur känner du när du väl äter?
  • Anonym (Förstår dig)
    Anonym (Hjälp finns) skrev 2013-11-05 02:57:12 följande:
    Hej!!

Den diagnos du har är erkänd i Sverige och heter "Hetsätningsstörning". Jag har själv haft ätstörningen och fått god behandling mot den. Det är visserligen över 10 år sedan nu men matdagbok och strikta måltidsscheman hjälpte mig. Gick i dagvård dagligen i 5 månader. Jag hade dessutom svårt att äta inför andra vilket gjorde att jag "tog igen" när jag var ensam. Jag är fortfarande överviktig (nu även gravid) och kan ibland överäta men jag kan leva ett normalt liv.

Är du främmande för att medicinera mot din ätstörning?
    Det är aldrig någon läkare eller psykolog som gör något åt när jag berättar om mina hetsätningar, precis som edt inte är någon märkligt eller farligt.
    Finns det medicin för hetsätning? Vad för vård fick du menade du? Jag har också kört med matdagbok mend et hjälpte inte ett dugg :/ 
  • Anonym (Förstår dig)
    Anonym (Hjälp finns) skrev 2013-11-06 03:51:29 följande:
    Och ja, just!! Medicinen du kan äta mot hetsätningsstörning heter Fluoxetin (Prozac i USA) och används mot bulimi. Jag har fått goda resultat av min medicin. De andra i gruppen åt den men jag lät bli under själva behandlingen. Det märktes på dem vecka för vecka hur de mådde bättre. Något halvår/år senare började jag med den också. Du kan hitta Fluoxetin i Fass :)
    Tack för dina väl utförda svar, uppskattar det jättemycket.
    Lite lustigt att du tipsar om Frisk&Fri för det är en väninna/bekant till mig som driver det. Har aldrig tänkt på att jag kan platsa där just eftersom jag bara förknippar dem med anorektiker (som hon själv också har varit). Men tack för upplysningen, jag ska nog skriva till henne och berätta om mina problem och se vad jag kan tänkas få för stöd.

Ang 12-stegsprogrammet kan det vara värt att testa. Jag är dock ateist hehe.

Jag äter faktiskt Fluxoetin och det hjälper tyvärr inte alls :/

Tusen tack för hjälp och stöd!
  • Anonym (Förstår dig)
    Anonym (Hjälp finns) skrev 2013-11-06 22:59:52 följande:
    Du kanske behöver få ökad dos? Minns inte säkert vad Bulimidosen är (jag tror 40 mg) men jag äter 60 mg och det hjälper mig en hel del mot hetsätningen. Viktigast för mig har dock varit matschemat. Men där krävs hjälp och stöd och flera som kämpar tillsammans under ledning av nån som kan sitt jobb. Boken "Sluta hetsäta" kan eventuellt hjälpa dig lite grann.

Det är KLART att du tillhör den föreningen. Du har ju en ätstörning. En erkänd ätstörning som går att behandla. Allt kommer att bli bra!
    Jag har haft ganska hög dos men försöker trappa ner nu faktiskt, har ätit den i två år. Men efter en del googlande verkar den faktiskt inte alls minska matlust/sug för alla, har läst om många som tom gått upp av den eller inte känt någon skillnad.

Ja jag tänkte kontakta frisk&fri, den där boken känns aktuell med.

Tack!
  • Anonym (Förstår dig)
    Anonym (Hh) skrev 2013-11-09 19:48:17 följande:
    Låter jobbigt. Får du ångest över din övervikt och balanserar ut ditt överätande med över motionering?
    Sen finns det ett "fråga vad du vill" ställe på detta forum, där detta passar bättre in i. Detta är ett delforum för missbruk, inte ett ställe att försöka försvara/förklara/rättfärdiga ( för sig själv) sin störning.
    Detta handlar ju om ett missbruk?
  • Anonym (Förstår dig)
    Anonym (Hh) skrev 2013-11-10 17:04:45 följande:

Tycker det ändå inte passar in här. Som en missbrukare, där man mår dåligt, vill man ju ha stöd att sluta, inte ta utmaningen att fråga-mig-vad-du-vill. Det finns det ju som sagt ett helt eget delforum för här på fl. Lika udda skulle det ju vara att börja en tråd här med Jag använder heroin och tar regelbundna överdoser och har dött men återupplivats flera gånger, fråga mig vad du vill. Vem gör så? Här söker man stöd, inte frågor som raddas upp över de existerande problemen, där man får sitta och förklara sitt beteende. Visst kan ts få stöd att komma ur sitt missbruk här, om det är det hon vill själv, men för mig anses denna själva frågeställning provokativt. Just för att detta är fl och just för vad "fråga mig vad du vill" delforumet representeras här.

Varför? Jo, därför att om man vill sluta, så söker man likasinnade som vart med om liknande missbruk och får råd, tips och stöd. Inte de som inget kan om ens missbruk, men endast är nyfikna på hur det går till och får ställa frågor. Ja, det är min åsikt i alla fall.
    Jag håller inte med. Det handlar om missbruk och ligger helt rätt. Dessutom kanske andra letar hjälp om liknande inom missbruk och då underlättar det att hitta tråden.
  • Anonym (Förstår dig)
    Anonym (Hh) skrev 2013-11-11 20:48:22 följande:

Man gör ingen frågelek av det hela. Det är absurt.
    Absolut inte. Klokt att dela med sig till andra som har frågor och funderingar kring detta. Mig gav det massor tex.
  • Anonym (Förstår dig)
    Anonym (Hh) skrev 2013-11-12 18:49:48 följande:

Själv ser jag det som en "gäckning" och mig ger det inget annat än avsmak, men alla är vi ju olika.
    Hur kan du få avsamak av någon som försöker hjälpa andra?
  • Anonym (Förstår dig)
    Anonym (Hjälp finns) skrev 2013-11-13 04:08:14 följande:
    Jag förstår att det kan provocera, frågeställningen kanske kan tyckas "hurtig" men som du ser i tråden har det inte varit nåt spektakel alls. En kvinna med matmissbruk som behöver hjälp att ta sig ur skiten. Ett missbruk är precis vad det är; Det ger negativa konsekvenser och man fortsätter ändå. Det vanskliga med att missbruka mat är att du kan aldrig sluta cold turkey som med t.ex. alkohol. Det svåraste med ett matmissbruk är att bara använda drogen "lite grann" och att inte skena iväg. Balansen. Att be om hjälp kan se ut på olika sätt. Jag tror att det kan ha varit en klok strategi att skydda sig mot påhopp. Ett "Hjälp mig, jag kan inte sluta hetsäta" skulle förmodligen ha triggat en hel del "för fan, skärp dig, det är bara att lägga av, vem fan jämställer mat med en drog?" Bara att i ett forum klara av att sätta namn på det och berätta för omvärlden är ett stort steg. Alla som provoceras kan sluta följa tråden, tycker jag.
  • Anonym (Förstår dig)
    Anonym (Kämpar) skrev 2013-11-15 09:12:41 följande:
    Hej ts.

Vi kanske kan stötta varandra här.. Jag har också ätstörningar. Haft i ca 20 år. (Men dolt det för alla tom min man tills nyligen) Har främst haft bulimi. Får hjälp av en ätstörningsklinik sedan i maj. Sedan dess har jag nästan slutat kräkas men jag hetsäter fortfarande nästan dagligen. Vilket innebär att jag sedan maj har gått upp ca 10 kg. Numera har jag en övervikt på ca 20 kg. Det är fruktansvärt och jag mår så dåligt utav detta.

Har också ätit fluoxetin men blev inte hjälpt av detta. Fick en fruktansvärd ångest och lusten att hetsäta försvann inte. Numera äter jag cymbalta sedan några veckor. Jag har också en svår depression att tampas med. Går igenom en skilsmässa och riskerar att förlora jobbet då jag har en lång sjukskrivning bakom mig.

Vi måste klara detta! Vi stöttar varandra. Kram M
    FICK du ångest av fluxoetin? Det ska ju tvärtom TA BORT ångest.
  • Anonym (Förstår dig)
    Anonym (Kämpar) skrev 2013-11-16 21:46:51 följande:
    Ja, jag fick fruktansvärd ångest av fluoxetin. Alla reagerar vi olika på olika mediciner.
    Jo det klart det gör man ju men det är ju en anti-ångest medicin varför jag tyckte det var märkligt. Massa andra bieffekter vet jag dock är vanligt. Hur länge åt du den?
  • Anonym (Förstår dig)
    Anonym (Beenthere) skrev 2013-12-01 21:54:56 följande:
    Ett jättetips... Kolhydrater är det som eldar på begäret och driver missbruket. Kolla dr Robert lustig på youtube. Sedan prova att äta enligt Atkins eller lchf. Det är det enda som släcker suget och hetsen. En till tre veckor är det slitsamt med avvänjningen men sen uppenbarar sig en värld utan sug och begär. Du behöver inte hålla tillbaka i portioner, det kommer ske naturligt och vikten börjar gå nedåt. Men läs på ordentligt innan du börjar. Så du är experten när du kör igång... Folk kommer säga att det är fel väg att gå, att du ska äta lite av allt... Men det är vad som inte går för en hetsätare. Det retar begäret ständigt och till slut orkar du inte stå emot. Bli expert på området. Och kör igång. Anteckna allt och motiveras av att du gör det, för din egen skull. Stort lycka till, been there Done that.
    LCHF är ju dessvärre inte en jätte hälsosam diet heller men visst, det kanske är bättre än att hetsäta massa socker och skit.
Svar på tråden Jag har Binge eating disorder (hetsäter - fråga vad du vill och allt det där)