Anonym (Förstår dig) skrev 2013-11-05 15:31:44 följande:
Det är aldrig någon läkare eller psykolog som gör något åt när jag berättar om mina hetsätningar, precis som edt inte är någon märkligt eller farligt.
Finns det medicin för hetsätning? Vad för vård fick du menade du? Jag har också kört med matdagbok mend et hjälpte inte ett dugg :/
www.friskfri.se/
Om jag förstått det rätt är detta samma förening som tidigare hette Anorexi/Bulimi-kontakt och som hjälpte mig initialt. Jag gick i gruppsamtal och sedan fick jag hjälp från Serafen i Stockholm med riktig gruppterapi (på frikort, inte privat). Man betalade 200:- i veckan för maten har jag för mig. Jag var ensam i min grupp om att vara överviktig men det fanns flera i andra grupper som var överviktiga, din diagnos räknas också!
Problemet är väl att många, även inom vården, inte anser att personer med hetsätningsstörning som lika sköra och bräckliga som anorektikerna och bulimikerna. Det ska du inte bry dig om. Tänk istället på att om sjukdomen styr ditt liv och du inte kan sluta - då är det som ett missbruk och du behöver hjälp. De här enheterna vet vad de gör och du kan säkert vända dig direkt till en ätstörningsenhet. Hoppas du bor i en bra stad.
Man kan också ta kontakt med Anonyma Matmissbrukare men de arbetar ju enligt 12-stegsmetoden och där har du lite annat tänk. Lite mer Gud-tänk. Man måste såklart inte vara religiös utan kan ta vad man vill som sin Gud. Jag kan ändå tycka att det inte passar en övertygad ateist samt att man nog kan få lite sekt-känsla. Vill dock betona att 12-stegsrörelsen inte är en sekt :)
Matdagbok fungerar bäst om man har någon att arbeta med, någon som ska se ens matdagbok. På Serafen fick vi jobba enligt följande schema:
07:00 Frukost
10:00 Mellanmål (fika/whatever)
12:00 Lunch
15:00 Mellanmål (fika/whatever)
17:00 Middag
20:00 Eventuellt Kvällsmål
Det får inte gå för långt mellan målen, då ökar risken för hetsätning. Till slut blir kroppen klockad efter tiderna och man blir hungrig dessa tider, det blir enklare. Mellanmål kan vara frukt och kex eller vadsomhelst. Syftet med matdagboken är att i efterhand kunna se vad felet är. Jag kunde ofta se att äter jag för lite under en dag så kommer hetsätningen på kvällen - jag blev för hungrig. Jag rekommenderar kvällsmålet, om det så bara är en frukt eller en fruktsallad. Du ska inte banta.
Sjukdomen styrde mitt liv. Nu är jag 33 år och har känt mig frisk sedan 2002 då jag avslutade min behandling. Har såklart tagit återfall ibland men då är det bara att hoppa på tåget igen. Tåget väntar :)
Många kramar till er!!