• Anonym (Kan ni?)

Vad kan du om diabetes typ 1?

Ja, hur står det till med era kunskaper kring detta ämne egentligen?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-11-04 17:14
    Quizen fokuserar främst på barn och ungdom, alltså växande individer.

Quiz
    Du måste logga in för att besvara ett quiz.
  • Svar på tråden Vad kan du om diabetes typ 1?
  • Ellen Botilda

Jag är en diabetiker typ Lada och missade bara sprutor per dag frågan. Den är ju rätt beroende av hur många gånger om dagen man äter!

• Scrubs81
    Anonym (Typ 1 sedan 1998) skrev 2013-11-04 16:44:21 följande:
    Jag är en typ 1 diabetiker sedan 1998 fick det när jag va 6 år. Jag har under alla år med diabetes och olika doseringar/insulinsorter och insulinpump behövt ta MINST 6 sprutor/doseringstillfällen per dag. Och då har jag ändå en lättskött diabetes. Vissa dagar kunde de bli upp mot 12 sprutor om dagen....

6 sprutor per tillfälle? Du är en....jag känner ett flertal som tar runt 4-5, nån tar 3 och dom har olika sorter o det skiljer mkt på derås livssituation. Jag ifrågasätter inte att det finns många som tar mycket, jag ifrågasätter ordvalet när man gör ett quiz och säger att det rätta svaret är det normala med så mycket om man ser till hela befolkningen.
  • Paisley
    Anonym (Kan ni?) skrev 2013-11-04 16:24:49 följande:
    Oj, Malmö? Har hört att det varit hårt tryck där, så jag gissar bara!

Nej Göteborg faktiskt. Det blir vanligare och det smyger sig lägre ner i åldrarna också.
    Detaljerna är helheten
  • Anonym (Kan ni?)
    Scrubs81 skrev 2013-11-04 16:54:35 följande:

6 sprutor per tillfälle? Du är en....jag känner ett flertal som tar runt 4-5, nån tar 3 och dom har olika sorter o det skiljer mkt på derås livssituation. Jag ifrågasätter inte att det finns många som tar mycket, jag ifrågasätter ordvalet när man gör ett quiz och säger att det rätta svaret är det normala med så mycket om man ser till hela befolkningen.
    Då får du ursäkta min klumpiga formulering. Jag känner flertalet diabetiker som tar uppemot 7 sprutor per dag, och ingen som tar så få som 3. Jag känner en del som kommer undan med 5 sprutor om dagen, men nog ingen som kommer undan med färre. Som jag redan sagt är det mest barn och ungdomar jag känner och jag borde ha varit mer tydlig med det i trådstarten. I den grupp av 1500 diabetesföräldrar där jag är verksam hittar vi väldigt få i 3 - 5-spannet och väldigt många i 5 - 7-spannet. 
    Paisley skrev 2013-11-04 17:06:43 följande:

Nej Göteborg faktiskt. Det blir vanligare och det smyger sig lägre ner i åldrarna också.
    Ja så är det, tyvärr. 

• Scrubs81
    Anonym (Kan ni?) skrev 2013-11-04 17:09:48 följande:
    Då får du ursäkta min klumpiga formulering. Jag känner flertalet diabetiker som tar uppemot 7 sprutor per dag, och ingen som tar så få som 3. Jag känner en del som kommer undan med 5 sprutor om dagen, men nog ingen som kommer undan med färre. Som jag redan sagt är det mest barn och ungdomar jag känner och jag borde ha varit mer tydlig med det i trådstarten. I den grupp av 1500 diabetesföräldrar där jag är verksam hittar vi väldigt få i 3 - 5-spannet och väldigt många i 5 - 7-spannet. 
    Paisley skrev 2013-11-04 17:06:43 följande:
    Ja så är det, tyvärr.  

Då har vi rett ut detta. Jag har mest erfarenhet av vuxna och en hel del med två per dag (äldre) och att ta vid behov om det skulle behövas. Men uppdatera gärna din TS med att det gäller barn så slipper fler bli irriterade o inte förstå svaren. Länken ska jag läsa vid tillfälle, verkar innehålla nyare info än vad som lärs ut på de läkarföreläsningar jag varit på sista åren.
    Frågor på varför jag skriver som jag gör???? - inboxa mig!!!!
  • Anonym (Kan ni?)
    Scrubs81 skrev 2013-11-04 17:13:42 följande:

Då har vi rett ut detta. Jag har mest erfarenhet av vuxna och en hel del med två per dag (äldre) och att ta vid behov om det skulle behövas. Men uppdatera gärna din TS med att det gäller barn så slipper fler bli irriterade o inte förstå svaren. Länken ska jag läsa vid tillfälle, verkar innehålla nyare info än vad som lärs ut på de läkarföreläsningar jag varit på sista åren.
    Dessvärre är det så att det nog fortfarande lärs ut mycket rena felaktigheter. 33 sjuksköterskestudenter (av 400 eller något sånt) valde i ett frågeformulär att ge en hypotetisk medvetslös diabetespatient insulin. Jag läser ofta hur diabetespatienter blir svårt felbehandlade av vården. 
  • Anonym (Typ 1 sedan 1998)
    Scrubs81 skrev 2013-11-04 16:54:35 följande:

LÄS OM LÄS RÄTT. Minst 6 sprutor/doseringstillfällen (betyder insulintillförsel med pump) och jag är bland dom typ 1 diabetikerns som tar minst insulin ;)
  • DandelionDust

5 av 6, fel på antal sprutor.

• Scrubs81
    Anonym (Kan ni?) skrev 2013-11-04 17:16:34 följande:
    Dessvärre är det så att det nog fortfarande lärs ut mycket rena felaktigheter. 33 sjuksköterskestudenter (av 400 eller något sånt) valde i ett frågeformulär att ge en hypotetisk medvetslös diabetespatient insulin. Jag läser ofta hur diabetespatienter blir svårt felbehandlade av vården. 

Det beror garanterat inte på att någon lärt dom detta utan att de hade för brådis på det skriftliga provet
  • Scrubs81
    Anonym (Typ 1 sedan 1998) skrev 2013-11-04 17:25:01 följande:
    LÄS OM LÄS RÄTT. Minst 6 sprutor/doseringstillfällen (betyder insulintillförsel med pump) och jag är bland dom typ 1 diabetikerns som tar minst insulin ;)

Jag läser rätt snedstrecket betyder per....så läs gärna igen vad du själv skriver
  • Anonym (Jaha)
    DandelionDust skrev 2013-11-04 17:32:19 följande:
    5 av 6, fel på antal sprutor.
    Samma här,haft en pojkvän med diabetes och nej,han tog inte så ofta.
  • tiiinann

Ah jag kan allt och lite till om denna härliga livskamrat som man inte blir av med även om man stänger dörren om sig. Sonen på 4år fick D1 för 1,5 år sen!

• pluttis 81

Har bara vari inloggad via telefonen tidigare så såg frågorna nu när jag loggade in via datorn. 6 rätt

• Mrs Moneybags

6 rätt av 6 möjliga!

Jag var tillsammans med en diabetiker plus att en nära släkting också har diabetes typ 1.

Jag blir så trött på folk som blandar ihop typ 1 och typ 2 och tror att man kan lägga om kosten och må superbra med diabetes typ 1...    

• Äppelpaj80
    Scrubs81 skrev 2013-11-04 18:52:21 följande:
    Det beror garanterat inte på att någon lärt dom detta utan att de hade för brådis på det skriftliga provet

Det betyder nog att det missar något i undervisningen skulle jag säga. Jag vet fall där sjuksköterskor varit pvg för att hämta insulinspruta när personerna varit låga. :/
  • Äppelpaj80

Apropå sprutfrågan så skriver ju ts "normalt" De flesta typ 1 behöver minimum 4 sprutor på en dag. 1 långtids och vissa tar den tom 2 g. Sedan 1 spruta till varje måltid vilket normalt är minst 3 g per dag. De flesta med typ 1 som sköter sin diabetes måste dessutom ta korrektionsdoser någon gång under dagen. Men visst är det individuellt, men nu skrev ju ts i normala fall. Jag har pump och brukar ta insulin vid ca 10 tillfällen på en dag ibland ännu mer. Men det är lättare att dutta insulin med pump. :)

• Anonym (Hanna)

Jag är inte vårdutbildad, känner ingen med diabetes (peppar, peppar), och svarade bara fel på frågan om antal sprutor per dag.

Menar du Ts att många är så totalt oinsatta att de inte ens vet svaren på dessa frågor? Skrämmande.

Det bör väl klassas som allmänbildning, på samma sätt som att "man" vet t.ex hur HIV smittar, att cancer inte smittar och att ALS är en förlamningssjukdom.

• Anonym (Kan ni?)
    Anonym (Hanna) skrev 2013-11-15 09:52:56 följande:
    Jag är inte vårdutbildad, känner ingen med diabetes (peppar, peppar), och svarade bara fel på frågan om antal sprutor per dag.

Menar du Ts att många är så totalt oinsatta att de inte ens vet svaren på dessa frågor? Skrämmande.

Det bör väl klassas som allmänbildning, på samma sätt som att "man" vet t.ex hur HIV smittar, att cancer inte smittar och att ALS är en förlamningssjukdom.
    Jag tycker som du. Dessvärre är det skrämmande ofta våra barn får höra att de själva ätit sig till sin sjukdom och får "skylla sig själva". 

En bra filmsnutt från Nyhetsmorgon igår! http://www.tv4.se/nyhetsmorgon/klipp/tv%C3%A5-barn-insjuknar-i-diabetes-varje-dag-2486371 
  • Tokfrjant

Min syster har diabetes, hade fel på hur många sprutor per dag men så ofta tar inte hon sprutor.

• Dr Mupp

Jag anser att svaret å frågan "Kan/bör en typ 1-diabetiker äta godis?" är felaktigt. Nej diabetiker bör inte äta socker, men om de nu envisas med att äta socker så går det att anpassa med högre insulindoser. Men att skriva att äta socker är det normala förväntade är ju fel, men jag antar att det är därför typ 1 diabetiker kickar in på 31.5 i blodsocker efter 50 enheter insulin på äldreboeenderna. De lever ju på socker.

Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
Svar på tråden Vad kan du om diabetes typ 1?