Vad kan du om diabetes typ 1?
Ja, hur står det till med era kunskaper kring detta ämne egentligen?
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-11-04 17:14
Quizen fokuserar främst på barn och ungdom, alltså växande individer.
Ja, hur står det till med era kunskaper kring detta ämne egentligen?
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-11-04 17:14
Quizen fokuserar främst på barn och ungdom, alltså växande individer.
Jag är en diabetiker typ Lada och missade bara sprutor per dag frågan. Den är ju rätt beroende av hur många gånger om dagen man äter!
5 av 6, fel på antal sprutor.
Ah jag kan allt och lite till om denna härliga livskamrat som man inte blir av med även om man stänger dörren om sig. Sonen på 4år fick D1 för 1,5 år sen!
Har bara vari inloggad via telefonen tidigare så såg frågorna nu när jag loggade in via datorn. 6 rätt
6 rätt av 6 möjliga!
Jag var tillsammans med en diabetiker plus att en nära släkting också har diabetes typ 1.
Jag blir så trött på folk som blandar ihop typ 1 och typ 2 och tror att man kan lägga om kosten och må superbra med diabetes typ 1...
Apropå sprutfrågan så skriver ju ts "normalt" De flesta typ 1 behöver minimum 4 sprutor på en dag. 1 långtids och vissa tar den tom 2 g. Sedan 1 spruta till varje måltid vilket normalt är minst 3 g per dag. De flesta med typ 1 som sköter sin diabetes måste dessutom ta korrektionsdoser någon gång under dagen. Men visst är det individuellt, men nu skrev ju ts i normala fall. Jag har pump och brukar ta insulin vid ca 10 tillfällen på en dag ibland ännu mer. Men det är lättare att dutta insulin med pump. :)
Jag är inte vårdutbildad, känner ingen med diabetes (peppar, peppar), och svarade bara fel på frågan om antal sprutor per dag.
Menar du Ts att många är så totalt oinsatta att de inte ens vet svaren på dessa frågor? Skrämmande.
Det bör väl klassas som allmänbildning, på samma sätt som att "man" vet t.ex hur HIV smittar, att cancer inte smittar och att ALS är en förlamningssjukdom.
Min syster har diabetes, hade fel på hur många sprutor per dag men så ofta tar inte hon sprutor.
Jag anser att svaret å frågan "Kan/bör en typ 1-diabetiker äta godis?" är felaktigt. Nej diabetiker bör inte äta socker, men om de nu envisas med att äta socker så går det att anpassa med högre insulindoser. Men att skriva att äta socker är det normala förväntade är ju fel, men jag antar att det är därför typ 1 diabetiker kickar in på 31.5 i blodsocker efter 50 enheter insulin på äldreboeenderna. De lever ju på socker.