Inlägg från: Anonym (Kan ni?) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Kan ni?)

Vad kan du om diabetes typ 1?

Ja, hur står det till med era kunskaper kring detta ämne egentligen?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-11-04 17:14
    Quizen fokuserar främst på barn och ungdom, alltså växande individer.

Quiz
    Du måste logga in för att besvara ett quiz.
  • Svar på tråden Vad kan du om diabetes typ 1?
  • Anonym (Kan ni?)
    pluttis 81 skrev 2013-11-04 16:01:43 följande:
    Hyfsad koll, men skulle vilja fördjupa mig ännu mera!!
    Gör det! Vi diabetesföräldrar är glada de gånger vi slipper tackla fördomar, och ju mer pålästa folk är desto mindre fördomar utsätts vi och våra barn för.
  • Anonym (Kan ni?)
    kaffeamanda skrev 2013-11-04 16:05:37 följande:
    Alla rätt! Tyckte det var enkelt, är jag ovanlig då eller?
    Tyvärr ganska ovanlig. 

Ni andra som svarar/svarat; vad har ni fel på? Vilka frågor är det som är svåra? Kan jag förtydliga eller berätta någonting för er? 
  • Anonym (Kan ni?)
    pluttis 81 skrev 2013-11-04 16:15:18 följande:
    Absolut, o fördomar slipper ni från mig. Är grymt imponerad av barn o föräldrar som tvingas leva med sjukdomen dygnet runt, Och ändå får vardagen att gå runt!! Har lovat mig själv att aldrig gnälla över lite sömn, efter att jag fått en inblick i hur en barnfamilj med D1 kan ha det!
    Tack

Man vänjer sig verkligen vid det allra mesta, och i vårt liv är inte diabetes något hinder, det är våra förutsättningar. Visst är man trött och kroppen tar stryk av åratal med nattvak, men det finns inga alternativ. Däremot kan man försöka upplysa människor så att inte alla dessa fördomar sprids, för det är våra stackars barn som får möta dem. 
  • Anonym (Kan ni?)
    Scrubs81 skrev 2013-11-04 16:18:31 följande:
    Inte mött ngn typ etta som behöver ta insulin 7 gånger om dagen och olika sjukdomar? Det handlar ju om kroppens svårighet att själv reglera blodsockret. Men Harads nån länk där det står en bra förklaring?
    Precis, symtomen är lika (svårigheten att reglera blodsocker vilket leder till förhöjt blodsocker eller känningar). Orsakerna är dock helt olika. Den ena sjukdomen beror på att kroppen själv anfaller sina betaceller, den andra på att kroppen inte kan använda insulinet. 

Du kan inte ha mött så många typ 1-diabetiker då. En sprutbehandlad diabetiker tar ofta 2 sprutor med medellångtidsverkande insulin, därtill som minst insulin vid; frukost, lunch, kvällsmat (redan där har vi fem sprutor). Många behöver dessutom ta insulin vid mellanmål (där har vi sju, om man äter två mellanmål per dag). Därutöver är det inte ett dugg ovanligt att man behöver korrigera en dos som blivit för liten, eller att sockret rör sig upp av andra orsaker. 

Eftersom jag har mina erfarenheter av dig, Scrubs, så tänker jag inte diskutera saken vidare med dig.  
  • Anonym (Kan ni?)
    Paisley skrev 2013-11-04 16:20:58 följande:
    Alla rätt. Medicinintresserad och har kanske 2-3 personer i min omgivning med barn med diabetes. Känner ingen vuxen. Det är ju en autoimmun sjukdom men ändå verkar den bryta ut som om i epidemier. Tex fick 3 barn i en klass på barnens skola diabetes under en och samma månad. Scary...
    Oj, Malmö? Har hört att det varit hårt tryck där, så jag gissar bara!
  • Anonym (Kan ni?)
    Anonym (Bus) skrev 2013-11-04 16:22:26 följande:
    Jag hade rätt på alla utom hur många gånger om dagen de flesta behöver ta insulin. Min mamma har diabetes, så jag har fått med mig hyfsad koll under min uppväxt. Hon tar insulin fem gånger om dagen, men jag chansade och valde 3-5 i stället för 5-7 ggr ...
    Det tycker jag var bra gjort! 

Det är säkert lättare för en vuxen att hålla ner på sitt insulinintag än för ett barn, det var klumpigt av mig att utforma quizen på det viset. Jag skulle  tydligt ha begränsat mig till barn och ungdomar eftersom det främst var dem jag avsåg. 

Jag känner, genom min situation, många barnfamiljer med diabetesbarn/ungdomar, och ingen av dem tar under fem sprutor om dagen. Vi snittade sju innan vi fick pumpen. Nu tar vi bolusdoser (som det heter när man ger en måltidsdos) eller korrigeringsdoser vid frukost, lunch, mellanmål, kvällsmat och minst en gång per dag utöver. Ofta även en liten extra korr-dos på sena kvällen eftersom mitt barn tenderar stiga i blodsockret på natten. Utöver detta har vi en basaldos, alltså att pumpen ger insulin hela dygnet (istället för medellångtidsverkande eller långtidsverkande insulin på penna).
  • Anonym (Kan ni?)
    Scrubs81 skrev 2013-11-04 16:36:02 följande:

Men jag tänker diskutera vidare! Vad är normalt när det gäller en typ etta? Läste på Internet medicin och det var då en mkt stor bredd i behandlingsdirektiv, så att påstå att det normala är 7 eller mer, nä du Dessutom vill jag ha en källa Ang två olika sjukdomar, utifrån hur du formulerar det i frågan.
    Fem till sju, ibland mer. Vilket är mer vanligt än tre till fem sprutor per dag. 

Jag har inte för avsikt att lägga mer tid på dig nu.

http://diabetesportalen.se/avhandlingar/2002/antikroppar-och-skillnad-mellan-typ-1-och-typ-2-diabetes/

• Anonym (Kan ni?)
    Scrubs81 skrev 2013-11-04 16:54:35 följande:

6 sprutor per tillfälle? Du är en....jag känner ett flertal som tar runt 4-5, nån tar 3 och dom har olika sorter o det skiljer mkt på derås livssituation. Jag ifrågasätter inte att det finns många som tar mycket, jag ifrågasätter ordvalet när man gör ett quiz och säger att det rätta svaret är det normala med så mycket om man ser till hela befolkningen.
    Då får du ursäkta min klumpiga formulering. Jag känner flertalet diabetiker som tar uppemot 7 sprutor per dag, och ingen som tar så få som 3. Jag känner en del som kommer undan med 5 sprutor om dagen, men nog ingen som kommer undan med färre. Som jag redan sagt är det mest barn och ungdomar jag känner och jag borde ha varit mer tydlig med det i trådstarten. I den grupp av 1500 diabetesföräldrar där jag är verksam hittar vi väldigt få i 3 - 5-spannet och väldigt många i 5 - 7-spannet. 
    Paisley skrev 2013-11-04 17:06:43 följande:

Nej Göteborg faktiskt. Det blir vanligare och det smyger sig lägre ner i åldrarna också.
    Ja så är det, tyvärr. 

• Anonym (Kan ni?)
    Scrubs81 skrev 2013-11-04 17:13:42 följande:

Då har vi rett ut detta. Jag har mest erfarenhet av vuxna och en hel del med två per dag (äldre) och att ta vid behov om det skulle behövas. Men uppdatera gärna din TS med att det gäller barn så slipper fler bli irriterade o inte förstå svaren. Länken ska jag läsa vid tillfälle, verkar innehålla nyare info än vad som lärs ut på de läkarföreläsningar jag varit på sista åren.
    Dessvärre är det så att det nog fortfarande lärs ut mycket rena felaktigheter. 33 sjuksköterskestudenter (av 400 eller något sånt) valde i ett frågeformulär att ge en hypotetisk medvetslös diabetespatient insulin. Jag läser ofta hur diabetespatienter blir svårt felbehandlade av vården. 
  • Anonym (Kan ni?)
    Anonym (Hanna) skrev 2013-11-15 09:52:56 följande:
    Jag är inte vårdutbildad, känner ingen med diabetes (peppar, peppar), och svarade bara fel på frågan om antal sprutor per dag.

Menar du Ts att många är så totalt oinsatta att de inte ens vet svaren på dessa frågor? Skrämmande.

Det bör väl klassas som allmänbildning, på samma sätt som att "man" vet t.ex hur HIV smittar, att cancer inte smittar och att ALS är en förlamningssjukdom.
    Jag tycker som du. Dessvärre är det skrämmande ofta våra barn får höra att de själva ätit sig till sin sjukdom och får "skylla sig själva". 

En bra filmsnutt från Nyhetsmorgon igår! http://www.tv4.se/nyhetsmorgon/klipp/tv%C3%A5-barn-insjuknar-i-diabetes-varje-dag-2486371 
Svar på tråden Vad kan du om diabetes typ 1?