Scrubs81 skrev 2013-11-04 16:18:31 följande:
Inte mött ngn typ etta som behöver ta insulin 7 gånger om dagen och olika sjukdomar? Det handlar ju om kroppens svårighet att själv reglera blodsockret. Men Harads nån länk där det står en bra förklaring?
Precis, symtomen är lika (svårigheten att reglera blodsocker vilket leder till förhöjt blodsocker eller känningar). Orsakerna är dock helt olika. Den ena sjukdomen beror på att kroppen själv anfaller sina betaceller, den andra på att kroppen inte kan använda insulinet.
Du kan inte ha mött så många typ 1-diabetiker då. En sprutbehandlad diabetiker tar ofta 2 sprutor med medellångtidsverkande insulin, därtill som minst insulin vid; frukost, lunch, kvällsmat (redan där har vi fem sprutor). Många behöver dessutom ta insulin vid mellanmål (där har vi sju, om man äter två mellanmål per dag). Därutöver är det inte ett dugg ovanligt att man behöver korrigera en dos som blivit för liten, eller att sockret rör sig upp av andra orsaker.
Eftersom jag har mina erfarenheter av dig, Scrubs, så tänker jag inte diskutera saken vidare med dig.