• MadeleineH

Vill inte att mittt x ska ha kvar mitt efternamn.

Finna det inga viktigare saker att engagera sig i?

Ni gifte er en gång i tiden och var överens om han han skulle ta namnet. När ni skickade in papperna till Skatteverket blev det hans namn.

Spelar väl ingen roll vad han heter, det är bara en ansamling bokstäver.

• MadeleineH

Blir nog bara dyra juristkostnader för TS. Lät också oseriöst av juristen att inge hopp för en sak man inte kan göra nåt åt.

Gjort är gjort och bytt är bytt.

• MadeleineH
    Anonym (Jag) skrev 2013-11-06 17:01:52 följande:
    Hej alla och tack för alla svar. Jag vet i stort sett allt ni har skrivit, men några kommentarer: Att jag varit gift med X i ca 5 år,  betyder inte att jag anser att han tillhör familjen. Han "förtjänade" möjligen namnet i ca 3 år. Och då tyckte jag det var ok. Ja, han fick namnet men jag anser inte att han uppfyllt/ uppfyller "gemenskapen med en familj eller släkt". Och att han skulle vara "förtjänt" av namnet bara för att vi har ett barn är ju fånigt. "Barnet", har ju inte sett röken av honom under uppväxten! Det är möjligt att det blir en kostnad och besvärligt att byta namn för X, men han skulle väl inte vara den ende som gör det.  Det är inte ett argument för honom ens, så det kan ni bortse ifrån.
    Så tack för alla svar, men kom gärna med något konstruktivt i stället.  Och är det verkligen ingen här som har varit i samma situation och tänkt likadant som jag?
    Och nej, jag är ingen rättshaverist. Jag bara funderar och försöker hitta en lösning. 
    Alltså det går ju inte att säga att han bara förtjänade namnet i tre år. Han tog det när ni gifte er och det är hans namn nu.

För din egen skull TS tycker jag du ska släppa det hela. Hamnade i en namndiskussion med en kompis idag på lunchen - hon är jurist - och jag tog upp frågan i allmänhet om man kan "tvinga" nån att ändra juridiskt. Hon sa nej, nej och åter nej. Så försök släppa det bara.
Svar på tråden Vill inte att mittt x ska ha kvar mitt efternamn.