• h8him

Vill inte att mittt x ska ha kvar mitt efternamn.

Det är hans namn och ingen kan tvinga honom att byta.

• h8him
    Anonym (Jag) skrev 2013-11-03 19:52:43 följande:
    Ja, angående  kostnaden för leg. på bank, hade jag nog fel. Men ärligt talat verkar det inte vara kostnaderna som han opponerar sig emot. Han tycker mest det är besvärligt eftersom alla som känner honom, känner honom som NN! (hans egna ord). Jag tycker det är den mest fånigaste orsak till att inte vilja gå mig till mötes. Han anser bara att han är en "viktig" person och att det tydligen blir problem om han byter namn. Han har alltid tyckt att han varit viktig, så pass att han t ex aldrig kunde vara hemma och vabba för att hans jobb var viktigare. 
    Hur irriterande det än är för dig så tycker jag att du gör bäst i att inte lägga mer energi på det eftersom du inget kan göra för att tvinga honom att byta namn.
  • h8him
    Anonym (Jag) skrev 2013-11-05 08:08:58 följande:
    Tack för alla svar. Med tanke på Skatteverkets information om att "Efternamn visar på gemenskap inom en familj eller en släkt", har jag tagit kontakt med en jurist och diskuterat detta. Mannen sa´ att eftersom X, i stort sett aldrig tillhört den inre kärnan/ familjen med efternamnet N, finns egentligen ingen naturlig grund för att X ska behålla efternamnet N. Om X inte frivilligt går med på att inte heta N, är den enda utvägen att stämma honom eller ge upp. Jag ska fundera på det här, för jag är inte den som ger upp innan jag provat allt.
    Lycka till. Namnet är hans. Han lånade det inte utan han fick det.
Svar på tråden Vill inte att mittt x ska ha kvar mitt efternamn.