Inlägg från: FDFMGA |Visa alla inlägg
  • FDFMGA

Varför hatar folk SD?

MachoCulture skrev 2014-05-25 23:45:45 följande:
    MC bekant med kompisar blev rånade av iraniern Farzahd o en halvspanjor

Han o mamzen/papzen kommer alla att rösta på SD

Farzahd o hans kompis är SD-Ambassadörer

ALLA TiggeROM och varje person av icke-svensk etnicitet som begår brott
    - beter sig illla eller Sitter på Anstallt är ju SD-Ambassadörer

Det är ju genom dom om SD ökar sin popularitet o får röster

Landskorna är en ort med massor av invandrarazozialfall o invnadrarkriminalitet
    o SlödderTälje också och båda orterna är Starka SD-Fästen.

Konstigt att invandrarna VILL och ställer upp på att vara SD-ambassadörer-
    de påstår ju sig ogilla SD och spelar samtidigt SD -rakt i händerna - det går
    fan inte ihop

AllexandraMannen är ju en av de bästa SD-ambassadörerna

och Kapten Klänninng är en av de bästa AntiPolisAmbassadörerna och detta
    blir ju inte sämre av att Bengt Monkey Man Svensson kallar kapten klännings
    grova brott, lolitadiggande och kvinnorförakt för klavertramp
    Alltid lika fascinerande att få ta del av de tankar som ligger bakom en sverigedemokratisk omvärldsbild.
    Alla måste liksom böja sina huvuden inför hans briljans. Sverigedemokrat om Åkesson.
  • FDFMGA
    nihka skrev 2014-05-26 01:05:00 följande:
    Ja, det är jag  - nöjd! Guld i mun
    Du kan gott donera kronan till det där universitetet Philipsson undervisar vid.

Enligt en vanligtvis välunderrättad källa har batikhäxeforskningen högsta prioritet där och ett flertal studenter testar under Philipssons ledning vilka besvärjelser som kan vara effektivast nu när batikhäxorna tar kvasten till Europaparlamentet.

Vid sidan av detta har man tydligen också påbörjat en utredning för hur man ska kunna kvotera in Philipsson som journalist på SVT. I direktiven till utredningen framgår att kompetens aldrig kan vara viktigare än näsa för att nosa upp en batikhäxa.
    Alla måste liksom böja sina huvuden inför hans briljans. Sverigedemokrat om Åkesson.
  • FDFMGA
    Vitrysk hockeyhjälte skrev 2014-05-26 12:04:33 följande:
    Jaha, sjuttiofemman och allt vad ni heter, vad gäller framöver då? Är det hån, ironiserande och hat i fortsättningen också (vi ser ju hur det har påverkat röstsiffrorna) eller ska ni äntligen börja rannsaka er själva och inse att folk inte är mer rasistnazistfascistiska nu än förr (snarare tvärtom, skulle jag tro)? Ni tycker säkert ni tänkt och resonerat rationellt och förnuftigt när ni lade era röster på de partier ni valt i EU-valet. Jag gör det i alla fall. Och det gör säkert SD-röstarna också.

Och när man är så missnöjd att man rättfärdigar för sig själv att rösta på ett parti som av kreti och pleti utmålas som det sämsta sedan NSDAP, och dessutom delar det missnöjet med uppemot tio procent av alla som röstade i valet, borde det inte vara läge att börja fundera på vad som gör människor så desperata? Jag tror inte för en sekund att det har att göra med någon tro på den "vita rasens överlägsenhet" eller något annat rasbiologiskt dravel, inte heller med en längtan efter ett nytt tredje rike.
    Vet inte om jag räknas in i "och allt vad ni heter".

Jag tycker att Sverige bryter av kraftigt mot mönstret i övriga Europa och att valet faktiskt är en tydlig framgång i kampen mot rädsla som projiceras i hart mot andra.

Man kan gått säga att svenskarna i betydligt mindre utsträckning än Europa i övrigt fått för sig att det är invandrarnas fel att den nyliberala lekstugan kollapsade.

Det blir intressant framöver i valet till Europaparlamentet r MP största parti i universitetsstäder som Stockholm, Göteborg, Uppsala och Lund. Det kommer alltid att finnas krafter som står upp mot den renodlade dumheten, särskilt i Sverige där vi vågar följa våra egna traditioner och inte ängsligt sneglar mot vad andra gör.
  • FDFMGA
    Philipsson skrev 2014-05-26 23:22:14 följande:
    Det är inte klädsamt när folk vädrar sina komplex på det viset.

Du nådde till c-uppsats. Jag tog doktorsgraden.

Så enkelt är det ju, hur mycket det än smärtar.
    Ärligt talat så struntar jag fullständigt i ditt prålande. Påfåglar är inte trovärdiga.

Ditt förstånd gav du uttryck för när du ansåg att man ska åsiktsregistrera journalister på SVT och kvotera in sverigedemokrater och liknande för balansens skull
  • FDFMGA
    nihka skrev 2014-05-26 23:31:22 följande:
    Visst är det så, men vi kunde gott bryta av lite mer eller till och med mycket mer.
    Visst. Men det finns sånt som man kan tolka positivt - som att förstagångsväljarna i mindre utsträckning röstar på SD samt, för min del, att MP är största parti bland dem och Fi näst största.

Kommentaren kring Sd är rätt kul: För bestod partiet av unga arga män - nu är det bara arga män.
  • FDFMGA
    sjuttiofemman skrev 2014-05-27 08:39:22 följande:

Och Sd gillar endast lika. Ja så länge man ser arisk ut och håller med partiet i alla frågor. Det sistnämnda märks tydligt när deras EU kandidater debatterade innan valet: "jag håller med partiet i denna fråga" är enda svaret de ger, speciellt den här lastbilschauffören. Vad vill han med sin kandidatur förutom håva in storkovan?
    Jag undrar om inte Philipsson bara triggas av att man replikerar på hens inlägg.

Hen kom in i tråden med tesen att alla partier är rasistiska om SD är det, eftersom alla partier förespråkar någon form av begränsad invandring i nuläget. När ingen tog hans doktorsavhandling på allvar utan på sin höjd påpekade att SD:s rasism inte handlar om synen på invandring utan om synen på invandrare från vissa delar av världen blev hen sur.

Nu laddar påfågeluniversitetet för batikhäxejakt och åsiktsregistrering samt kvotering av inkompetent personal till offentliga verksamheter.

Överhuvudtaget har gossarna som bjäbbande söker en plats i Åkessons knä få om ens några begrepp om källkritik. Min gissning är att flera av de befängda påståenden som så kallade feminister gör här i anonyma trådar i själva verket är författade av  någon av gossarna som då med barnets trosvisshet kan få säga - Titta, så dom beter sig, vad var det jag sa.

Dessvärre - eller möjligen dessbättre - är det svårt att ens spåra några tecken till rationellt tänkande hos gosskören som vill väcka uppmärksamhet bakom Åkessons rygg. Jag tror att det faktiskt finns mer stringens hos de uttalade SD-anhängarna, de har åtminstone ett tydligt politiskt mål.
  • FDFMGA
    Quintus Zebra skrev 2014-05-27 15:02:08 följande:
    Vill poängtera att även de protester där folk har vänt ryggen till, i vissa fall kallats odemokratiska.

Jag tror du känner mig (lite i alla fall). Att du använder Gandhi som exempel tyder ju på att du gör det Glad

Så du kan säkert gissa vilken metod jag gillar mest, och vilken Gandhi hade gillat. Men det är ett väldigt stort steg från att ogilla något till att stämpla det som odemokratiskt. Jag kan inte tänka mig att Gandhi hade hävdat att icke våldsamma högljudda protester mot intolerans var odemokratiskt.

Jag gick West Pride Marschen för ett par år sedan i Göteborg. Trevlig tillställning med glada människor, som gick från Operahuset till Götaplatsen. När "vi"kom fram till Bältespännarparken så hördes plötsligt musik. Och det visade sig att en rätt stor grupp religiösa hade samlats där, med instrument och högtalare och banderoller  och T-shirts med tydliga budskap. Att gud gillar heterosexuella mest. Och att homosexuella bör sluta med sitt syndiga leverne. Jag är väldigt skeptisk till att de hade tillstånd. Och de överröstade absolut marschens sånger en liten bit av vägen. Jag såg dock inte någon pride-arrangör som sprang efter polisen. Eller som försökte tysta dem. Istället fick de skratt riktade mot sig, några sprang dit och gav dem ballonger, några drag-drottningar sprang dit och sjöng med. Efteråt var det knappt någon som pratade om dem eller kom ihåg dem. Media skrev inte ett ord om "sabotörerna" .

Att folk, med ickevåld, protesterar mot torgtal eller demonstrationer är i mina öron inte ett problem.

Då finns det betydligt större demokratiska problem, som  att debatterna i riksdagen och i debattprogrammen ofta liknar farser, där politiker sällan svarar på raka frågor. Eller att att politiker och journalister och aktiviteter hotas och attackeras med våld på grund av sin politiska övertygelse.

Självklart är det jättebra om man respekterar varandras rätt att uttrycka sin åsikt. Men vilken rätt har Jimmie att oemotsagd få stå på ett torg, vilken rätt har han att tysta de som inte håller med? I min syn på demokrati ingår inte att folkvalda politiker ska kräva att få mer respekt än vanliga människor. Att han är folkvald innebär inte att alla automatiskt tvingas respektera honom.
    Reagerade på något liknande i en artikel som det länkades till här tidigare:

www.expressen.se/ledare/ann-charlotte-marteus.../

"Demokrati handlar om att åsikter får brytas fritt mot varandra utan straff, blodsutgjutelse och statskupper. Tolerans handlar om att tolerera, det vill säga att uthärda sådant som man inte gillar."

Det första i citatet kan jag hålla med om. Jag hatar våld och älskar tolerans. Men andra meningen anser jag ju är problematisk. För det första köper jag inte den definitionen på tolerans. Men det återkommer jag till. För det andra så hade jag älskat om debatten och politiken i Sverige var mer tolerant. Men det är den ofta inte. Jag hade älskat om debatten på nätet, i radio, i TV, i Riksdagen var tolerant. Men det är den inte. Debattörer och politiker svarar knappt på frågor längre, utan pratar politikerspråk som inte betyder något, eller kastar halmgubbar och falska anklagelser och medvetna missuppfattningar omkring sig. Varken SD eller medias ledarsidor är knappast några goda exempel på att tolerera andras åsikter. Att då kräva att "antirasistiska rörelsen" i demokratins namn ska vara en förebild och vara tolerant är väldigt märkligt.
    För i demokratibegreppet ingår inget krav på tolerans. För hur mycket vi än vill det så kan aldrig tolerans tvingas fram. Yttrandefriheten innebär ju tvärtom rätten att vara intolerant.
    Åter kort till toleransbegreppet.Jag köper inte att tolerans skulle betyda att alla på bästa hippiemaner tvingas hålla varandra i händerna och acceptera alla åsikter, hur hemska de än är. Tolerans innebär att man inte ska döma personer efter deras åsikter, det innebär att man ska försöka förstå andras åsikter och acceptera att man kan tycka olika, att man inte medvetet ska missförstå, men det innebär ALDRIG att man tyst ska tolerera intoleranta åsikter. Tvärtom måste man i toleransens namn jättetydligt ta avstånd från intolerans.

Det läggs ofta fram som någon slags sanning. Att kritiken och motståndet mot SD  får fler att rösta på dem. Att SDs offertaktik har fungerat. Men exakt vad finns det egentligen för belägg för detta?

Sverige var ju trots allt väldigt länge mer eller mindre unikt i Europa som INTE hade ett nationalistiskt
    invandringsfascinerat parti i riksdagen.  Och det beror ju inte på EN sak, utan ett gäng olika.

För det första så är ju Sverige faktiskt speciellt. Vi har en speciell historia, och folket som bor här har varit ovanligt o-nationalistiska. Vi är också ett land där många varit lite extra stolta över vår ofta jämförelsevis ansvarsfulla och solidariska utrikespolitik. Många  "svenskar" ser nog Sverige som ett litet land I världen, inte som en isolerad nationalistisk ö.
    Och jämförelsevis reagerade delar av "svenska folket" starkare än i andra länder på nynazismens framtåg på 80- och 90-tal. Vilket i många år påverkade hur media och vanligt folk bemötte SD och liknande rörelser.

För det andra så är SD annorlunda, speciellt om man jämför med deras "systerpartier" i grannländerna. De har en lite mörkare historia, och en ofta lite mer radikal politik. Vilket kanske inte heller är så konstigt. DE har ju fått slåss i motvind i ett land, så pass, o-nationalistiskt som Sverige har varit.

Båda dessa faktorer och många andra påverkar ju hur motståndet mot SD och SDs popularitet har förändrats genom åren.

Men om man ska se lite förenklat på fakta. Så lyckas ju invandringsfixerade konservativa partier betydligt bättre i länder där media från början har behandlat dem som ett parti bland andra, och har behandlat deras åsikt som en åsikt bland andra.
    Men i svensk media och debatt valde man länge en lite annan metod. Och så länge man gjorde det. Så länge de inte fick vara med på alla debatter och inte behandlades exakt som andra. Så länge denna strategi var ganska intakt, så lyckades inte SD komma in i riksdagen.

Utan det var först när strategin ändrades, när det började påstås att SD tjänade på motståndet, och att man istället skulle "ta debatten" (trots att det knappast har blivit så mycket seriös debatt), sen man började behandla SD mer som man behandlar andra, först då kom SD in i riksdagen. Och efter SVT-dokumentärer och debatter och debattartiklar och torgmöten och mer publicitet än andra jämnstora partier så har SD bara fortsatt växa.

Ser man på historien så är nog kanske snarare det motsatta sannt, att SD faktiskt inte alls tjänat på motståndet, utan tvärtom.

Det finns som tur var forskare som börjat ifrågasätta detta också:

"www.fria.nu/artikel/114494

Anders Nergaard, docent i sociologi på Linköpings universitet med fokus på högerpopulism och rasism, menar att framför allt de protester där yrkeskårer säger nej till SD slår hårt mot partiet.

Sverigedemokraterna försöker göra sig till verklighetens folk, men när massiva och relativt folkliga protester breder ut sig stämmer inte den bilden och protesterna blir snarare ett problem för SD."

Vilket är lite vad jag varit inne på tidigare i tråden. Jag tror ju också till exempel att SDs användande av poliser, SÄPO, landstingspampar ,m.m. att tysta skolungdomar, vårdpersonal, brandmän, protester på gatorna
    kommer bita dem i baken. För att ha kravallpoliser och SÄPO och pampar och den liberala delen av media i bakfickanoch att använda denna makt mot folket,  det sänder ju inte signalen av ett parti som är folkets förkämpar, som etablissemanget vill tysta och förfölja och förbjuda.

Men vad vet jag,  kanske protesterna gör att några till väljer att rösta på SD.

Men det är nog folk som tänkt tanken innan, det är nog ganska få som blivit hängivna sverigedemokrater p.g.a. motståndet mot SD. Blir man hängiven så delar man nog oftast någon eller några värderingar med SD.  SD
    Sen har vi proteströstare, som röstar på det parti som är mest illa omtyckt. Men dem kan man inte göra så mycket åt. Man bör nog inte sluta ge konstruktiv kritik eller ändra sin politik för att blidka dem, för då ger man dem oproportionerligt mycket makt. Politiker bör enligt mig bli mindre populistiska, och stå för det de själva tycker samt lyssna på de egna väljarna mer.

Men det jag känner är att det nog är dags att sluta fokusera så mycket på de kanske 15% som kan tänka sig att rösta på SD. Utan istället fokusera på den stora majoritet som aldrig kan tänka sig göra det. Hur påverkas de av protesterna?
    Det är kanske dags att sluta ge den lilla minoriteten så mycket makt och istället se alla de andra.

De senaste åren har som jag sett det färgats av politikerförakt och synen på politik som något byråkratiskt och tråkigt. För extremt många är politik något som inte känns viktigt.

Jag har med jobbet och som privatperson de senaste tio åren besökt väldigt många demonstrationer och möten. och ofta ställt mig frågan

Hur viktiga är politikertal på torg. hur stor skillnad gör de?

Är de verkligen en livsviktig del av demokratin, så som de har fungerat nu?  Där några (ibland lite) entusiastiska debattörer håller tal för en ofta rätt liten skara människor som redan håller med.

Självklart ska man få hålla möten, och självklart ska de inte saboteras. Men är det så viktigt att de får stå där oemotsagda. Eller ska vi se det som händer nu som en chans?

Att politik kan bli passion igen.

Att politik blir viktigt.

Att människor som normalt sett ser sig sm "politiskt ointresserade" nu går och ställer sig på torg eller fyller sina facebooksidor med protester mot SD. 

Kanske skäms många lite när de hör talas om protesterna mot SD. Kanske tycker vissa som du att det är odemokratiskt. Men kanske drar detta igång en debatt om hur vi istället ska protestera? Kan dras många ändå med lite av passionen. Kanske gör protesterna att allt fler slutar vara rädda för att protestera. Att allt fler faktiskt tar bladet från munnen och säger vad de tycker om SD.

Att politiken blir lite mindre byråkratisk och artig och mer passionerad och på riktigt. Att vi gemensamt kan stå upp för saker som överskrider blockpolitik och budgetar.

Kanske är jag inte så lik Gandhi som jag ibland vill tro Flört Jag är nog inte alls så artig och belevad som han var.
    Jag lever ju hellre i en demokrati där politiken bultar passionerat. Där folk högljutt stödjer det de gillar och protesterar mot det de ogillar. Än i ett land där politik blir något tråkigt och byråkratiskt, som man kanske pratar lite tyst om vid matbordet. Men bara gör något åt var fjärde år.

Jag såg ditt inlägg först på mobilen och det kändes som att om allt skulle rymmas samtidigt på skärmen så skulle den behöva förlängas så att den skulle passa till det där trollet i barnvisan som lägger sig i Småland, har huvudet på Åland och fötterna i samma stund i Lund.

Jag återkommer med ett längre svar, men då skriver jag nog ut det i textredigeraren, jag har sett för mycket möda försvinna i tomma intet  när jag försökt skriva längre svar på FL.

Lite kortfattat. Jag lyssnade på ett av Åkessons icke-tal.  Och jag hade inga problem att förstå känslan av seger hos dem som överröstade honom. Men deras kamp är inte min,  att ta debatten med SD och främlingsfientlighet borde enligt min mening innebära att man bemöter deras argument med motargument, inte tystar dem genom att överrösta dem. Jo, jag vet, ett torgmöte har inte mycket av tvåvägskommunikation i sig, annat än "åhörarnas" applåder, burop eller tysta avståndstagande.

Vänder man Åkesson ryggen i tyst förakt för hans åsikter visar man vad man tycker dels om hans åsikter och dels om hans rätt att ge uttryck för dem på ett torgmöte, överröstar man honom (vilket skedde vid det icketal jag inte kunde höra) så visar man också vad man tycker om hans åsikter men även vad man tycker om hans rätt att få ge uttryck för dem.

Jag tror inte jag skrev antidemokratiskt - utan förakt för demokratin former. Det kanske inte ens är det senare, men åtminstone att man självsvåldigt sätter ramarna för vad som ska vara tillåtet att säga offentligt i Sverige.

Det finns många sorters tystnad - en av dessa är ätt tyst vända Åkesson ryggen när man inte har möjlighet att möta honom på lika villkor vid ett torgmöte - ett annat är att tystna inför den vardagliga främlingsfientligheten, att inte bemöta den för att man är rädd eller obekväm eller trött på att upprepa samma argument för tusende gången mot en enfald som är så bedövande att man bara vill ge upp.

Återkommer alltså med ett längre svar så småningom på ditt långa och intressanta inlägg.
  • FDFMGA
    FDFMGA skrev 2014-05-27 21:03:15 följande:
    Jag såg ditt inlägg först på mobilen och det kändes som att om allt skulle rymmas samtidigt på skärmen så skulle den behöva förlängas så att den skulle passa till det där trollet i barnvisan som lägger sig i Småland, har huvudet på Åland och fötterna i samma stund i Lund.

Jag återkommer med ett längre svar, men då skriver jag nog ut det i textredigeraren, jag har sett för mycket möda försvinna i tomma intet  när jag försökt skriva längre svar på FL.

Lite kortfattat. Jag lyssnade på ett av Åkessons icke-tal.  Och jag hade inga problem att förstå känslan av seger hos dem som överröstade honom. Men deras kamp är inte min,  att ta debatten med SD och främlingsfientlighet borde enligt min mening innebära att man bemöter deras argument med motargument, inte tystar dem genom att överrösta dem. Jo, jag vet, ett torgmöte har inte mycket av tvåvägskommunikation i sig, annat än "åhörarnas" applåder, burop eller tysta avståndstagande.

Vänder man Åkesson ryggen i tyst förakt för hans åsikter visar man vad man tycker dels om hans åsikter och dels om hans rätt att ge uttryck för dem på ett torgmöte, överröstar man honom (vilket skedde vid det icketal jag inte kunde höra) så visar man också vad man tycker om hans åsikter men även vad man tycker om hans rätt att få ge uttryck för dem.

Jag tror inte jag skrev antidemokratiskt - utan förakt för demokratin former. Det kanske inte ens är det senare, men åtminstone att man självsvåldigt sätter ramarna för vad som ska vara tillåtet att säga offentligt i Sverige.

Det finns många sorters tystnad - en av dessa är ätt tyst vända Åkesson ryggen när man inte har möjlighet att möta honom på lika villkor vid ett torgmöte - ett annat är att tystna inför den vardagliga främlingsfientligheten, att inte bemöta den för att man är rädd eller obekväm eller trött på att upprepa samma argument för tusende gången mot en enfald som är så bedövande att man bara vill ge upp.

Återkommer alltså med ett längre svar så småningom på ditt långa och intressanta inlägg.
    Komplett med länk till det elaka trollet.

• FDFMGA
    FDFMGA skrev 2014-05-27 21:03:15 följande:

Jo, jag har väl ganska bra koll på dina åsikter sen tiden i samtalsgruppen asylmissbrukskramarna här på FL, i den gruppen var det ibland möjligt att vara oense utan att någon nödvändigtvis måste ha del - och ibland var det inte möjligtSkrattande

Jag håller med om i stort sett allt du skriver i ditt inlägg, men jag blir inte riktigt klok på vad du tycker om att överrösta Åkesson, där velar du fram och tillbaka, tycker jag. Jag syftar enbart på torgmötena, att en läkare försökte stoppa Åkesson från att komma in på geriatriken i Umeå var ansvarsfull och hedervärt - eller att man vill slippa se honom på sin arbetsplats.

Jag struntar egentligen fullständigt i huruvida man definierar aktionerna mot Åkesson som odemokratiska eller inte. Jag är heller inte särskilt intresserad av gruppsykologin som innebär att man som enskild deltagare i en grupp kan göra sån´t som vore otänkbart om man var ensam, oavsett om det handlar om en fotbollspublik, en lynchmobb eller bara åskådare som överröstar Åkesson.

Sverigedemokrater och liknande brukar ofta försöka få fatt på den svenska nationalkaraktären, något de aldrig kommer att lyckas med, trots att de enligt min uppfattning har den framför näsan. Det är den de hatar och föraktar - och det är den de aldrig kommer att bli en del av.

Jag upplever att det finns en genuin svensk kultur - eller snarare att det finns en gemensam grundton i svenska kulturyttringar: En svag, svag klang av tolerans, den är förmodligen aldrig dominerande men ändå så tydlig att den kan fungera som en riktningsangivelse. Fan vet vad den har för ursprung, kanske den föddes i socialliberalismens och arbetarrörelsens tankar om mänskligt värde, kanske den är en rest från det gamla folkhemmet eller en konsekvens av en ofattbart lång tid i fred? Det är förmodligen samma grundton som gör att vi svenskar aldrig riktigt kan ta nationalism och patriotism i samband med oss själva på allvar.

I den bästa av världar skulle ingen tvingas fly hit, i den näst bästa av världar skulle de som flyr hit vara medvetna om att de flyr från förtryck till tolerans och välja Sverige av detta skäl. Det vill säga att de delar toleransens värderingar - eller om man så vill, att de kan höra grundtonen och inte misstar den för självförakt som en del tondöva svenskar gör. Men så är det inte, utan en del av dem som tar sig hit utnyttjar och missbrukar vår tolerans men vi kan inte göra annat än att försöka modifiera regelverket på så vis att det bara är de som utnyttjar systemen som drabbas - alternativet att börja bedöma människor utifrån etniskt ursprung och sannolikheten för att någon inte bör få asyl av dessa skäl vore förödande.

Så var jag tillbaka vid de som överröstade Åkesson på mötet jag iakttog. Även en folkmassa som överröstar Åkesson består av enskilda individer som har ett personligt ansvar för hur de uppträder - och den eventuella grundton av tolerans de var en del av den försvann i så fall där och då.

Det som är unikt med den svenska kulturen är att samtliga riksdagspartier utom SD (och med en viss reservation för delar av KD och V) har förmåga att identifiera grundtonen av tolerans som riktningsangivelse, även om de tolkar vägvalet rätt olika.

Jag skulle vilja påstå att den unika svenska kulturen är det mest värdefulla tillgång vi har - och jag menar att de som överröstar Åkesson blivit så tondöva att de inte längre hör vad som är riktigt viktigt.
  • FDFMGA
    nihka skrev 2014-05-29 04:07:12 följande:
    Ja, svensk kultur innebär bl a att man adresserar problemen i stället för att utse exempelvis vissa nationaliteter eller etniska grupper till att vara problemet.
    Ja, det är ett öronbedövande gnäll från våra sverigedemokrater - för att vara så få så hörs de verkligen mycket.

Ta bara FL som exempel. Här är ju var och varannan tråd startad av en sverigedemokrat - och i princip är det samma gnäll i alla.

SD måste vara den gnälligaste företeelse vi har i Sverige, och därmed också något av de mest osvenska någonsin.
Svar på tråden Varför hatar folk SD?