sjuttiofemman skrev 2013-12-20 01:06:29 följande:
Vi pratar inte medborgarskap nu utan svenskhet enligt Sd. Och om man lämnar vår kultur och identitet till godtycklighet så är det som att balansera på slak lina, det är lätt att ramla av. Uppfattningar förändras som nog även du kan hålla med om, och uppfattas man inte längre som svensk..ja vad är man då? I så fall kan vem som helst bli av med sin nationella identitet.
Återigen, är det inte enklare att det är upp till var och en att själv bestämma över sin identitet istället för att ett politiskt parti ska bestämma riktlinjerna för hur man blir svensk?
Kanske var onödigt att klumpa ihop dessa organisationer men det finns likheter mellan dem även om metoderna skiljer sig åt.
Jag gör ett undantag (eftersom du bättrade dig lite här). SD "bestämmer" naturligtvis inte vem som är svensk och vem som inte är det. Å ena sidan har vi människor som kommit till Sverige från andra länder och sedan blir svenska medborgare. Medborgare kan man vara i ett land utan att man för den delen ser sig själv som "svensk", även om personen benämns svensk av t.ex. myndigheter.
Sen kan jag gå till mig själv där min sambo är född i ett utomeuropeiskt land och har dubbla medborgarskap. Hon säger att hon är svensk, känner sig som svensk och enligt min uppfattning beter hon sig som svensk, även om där finns en brytning på annat språk. De flesta människor frågar varifrån hon kommer.
Sen har jag en god vän som är född i Sverige av utländska föräldrar och har bott i Sverige i hela sitt liv. Tror aldrig han har bott mer än några veckor i taget på somrarna i föräldrarnas hemland. Han kallar sig själv inte för svensk utan är stolt över sitt utländska medborgarskap och sitt pass från det landet.
Således ser inte jag honom heller som svensk - även om han uppför sig som vilken svensk som helst. Skulle han välja att bli svensk medborgare, skulle jag ändå ha svårt att se honom som svensk eftersom jag känt honom i drygt 40 år.
Så - om en person jag inte känner kommer från ett annat land till Sverige, blir svensk medborgare, känner sig svensk och uppträder som gemene man, tror jag att varken SD eller jag har några problem att kalla den personen svensk.
Uppträder personen däremot som (lite överdriven bild) av en spanjor... Öppnar sin affär kl. 09 till 09.45 nån gång - lite beroende på, stänger klockan 14, öppnar igen kl. 18 och har öppet till ca. 21.30 då han tar med sig fru och små barn för att äta middag vid 22.30-tiden. Söndagar är det alltid stängt även om det är en servicebutik.
Där har han parkerat sin bil på ett övergångsställe (dubbelpanerad för säkerhets skull). Till maten dricker han en flaska rödvin samtidigt som han kollar reprisen på senaste tjurfäktningen på storbildsskärmen.
Då kan han ha svenskt medborgarskap och svenska flaggan tatuerad i röven utan att jag ser honom som svensk.
Så ungefär ser jag på det.