Varför hatar folk SD?
Vitrysk hockeyhjälte skrev 2013-11-13 11:57:39 följande:
Ja, det finns en kategori skitnödiga etniskt svenska skolpampar som på allvar verkar tycka de är goda världsmedborgare när de förbjuder hissande av svenska flaggan på nationaldagen etc. Det är givetvis ett grovt feltänk - faktum är att de invandrare jag känner och har pratat med detta om tycker det är precis lika larvigt som vilken infödd svensk som helst. Ingen religion ska bestämma hur en skolavslutning ska firas. Inte islam, inte kristendom, inte någon annan religion heller.
Likadant ska inte religionen ha något inflytande över skolan överhuvudtaget. Visst ska man lära sig om världsreligionerna, samt ha koll på vad kristendomen betytt för Sverige historiskt, men det får inte åligga skolan att pracka på barnen religiösa värderingar. De som inte indoktrineras av sina föräldrar eller andra närstående kan i så fall söka sig till sådana kretsar själva, om de nu skulle vilja det. Således ska religiösa friskolor, oavsett form och religion, vara totalförbjudna enligt min enkla mening.
Fast barn och ungdomar BLIR inte troende av att gå till kyrkan med sin klass två gånger om året, om de inte redan har det hemifrån, eller har börjat grubbla och söka på egen hand. Ingen blev det i min gamla klass i alla fall.
Tar man bort alla traditioner som har med kristendomen att göra från skolor och daghem - och det är ju det mesta, eftersom vi har varit kristna i 1100 år - så blir det inte mycket kvar. Visst familjer kan fira som de vill på fritiden, men grejen är att många föräldrar idag inte bryr sig om att göra det med sina barn. De går omlott mellan datorn och TV:n, eller pillar med sin i-phone. För att inte tala om de som styrker sig med slurkar ur bag-in-boxen hela helgen. Dessa barn får då ALDRIG med sig något annat innehåll från storhelgernas mysterier, än (i bästa fall...) Coca-cola-tomten och påskharen...