Inlägg från: Digestive |Visa alla inlägg
  • Digestive

Varför hatar folk SD?

FDFMGA skrev 2014-09-14 09:56:44 följande:

Vad var det hon sa - något om att vita, medelålders heterosexuella män i för hög utsträckning fungerar som samhällsnorm, om jag minns rätt.

Inte särskilt kontroversiellt. Jag hör till den gruppen och känner mig inte personligt angripen. Jag skulle gissa att samtliga politiska partier inklusive KD delar den uppfattningen - SD-sekten undantagen förstås.

Av någon anledning hatar många sverigedemokrater MP - jag såg i går att en av FL:s flitigaste SD-aktivister skrev att Romson bränt upp alla sina hjärnceller på grund av narkotikamissbruk.

Man kan inte förvänta sig att den mentala kapaciteten bland SD-klanen ska räcka till för att förstå en generalisering om en norm.

Medan Åkesson höjer sig intellektuellt över anhängarna och avstår från att medvetet framstå som debil.

Här är ett typexempel på hur sverigedemokrater resonerar

www.familjeliv.se/forum/thread/73988729-romson-sd-ar-ett-rasistiskt-parti-vilken-ras-ar-det

Nja, inte riktigt - hon sa att vi kör mer bil, flyger mer flyg och äter mer kött än kvinnor (och att miljön då skulle vinna om samhället även anammade kvinnors livsstil lika mycket).

Statistik kan vara så grym.
  • Digestive
    Debattör skrev 2014-09-14 10:38:34 följande:

Anledningen till att Jimmie Åkesson inte nämner Romsons hat mot vita män är enkel, han vill inte plocka så löjligt låga poäng och han vinner inget på det för då blir det en rasbiologisk debatt och det tror jag inte han är intresserad av, han har aldrig sagt att han hatar andra raser men det verkar inte folk ha fattat. Att han sedan hade blivit ännu mer hatad av det politiska etablissemanget och media gör inte saken enklare. För Miljöpartiet lever ännu i en ogranskad flumverklighet där de inte blir lika kritiskt granskade som de andra allra minst SD. Att Romsom är rasistisk är ju helt uppenbart men det är ok att hata vita män här i landet det är det som är det hemska och att sedan en del vita män är så dumma i huvudet att de ändå röstar på Miljöpartiet är ännu märkligare, varför inte stå upp för sina egna någon gång? Mijö handlar även om förmuskning av landsbygnden och människors möjlighet att bo och leva på landsbygden men det verkar inte Miljöpartiet ha fattat de pratar endast om utsläpp osv. Miljö är i mina tanker vidare än så och därför tycker jag de är inskränkta stadsbor som ser världen med smala glasögon. Om alla bodde i städer som det är i vissa av världens länder så vore miljön katastrofal. Jag bor i utkanten av ett storstadsområde men kan se detta ändå.

Du ligger nog i utkanten till mer än bara storstadsområden.

Förklara det kausala sambandet mellan att använda statistik korrekt och rasism. Låt mig gissa - du upplever det sexistisk när Landstinget ringer runt och frågar om mäns hälsa för att föra statistik?

Nivån.
  • Digestive
    Naranjos skrev 2014-09-14 15:31:56 följande:

Nå, Åsa Romson blev i alla fall anmäld för "hets mot folkgrupp" på grund av sitt tal i Almedalen och vad som kunde läsas på MP:s hemsida. Några citat: Låt oss först titta på vad lagen om hets mot folkgrupp säger.

"Enligt 16 kap 8 § brottsbalken, är hets mot folkgrupp att

uppsåtligen,i uttalande eller i annat meddelande som sprids,hota eller uttrycka missaktning förfolkgrupp eller annan sådan grupp av personer med anspelning på ras, hudfärg, nationellt ursprung, etniskt ursprung, trosbekännelse eller sexuell läggning."
    Och vad sade då Åsa Romson?

Enligt Miljöpartiets hemsida, i sig en spridning av hets mot folkgrupp, sades följande:

"I Sverige idag, 2014, är män fortfarande kraftigt överrepresenterade på alla ställen med makt och pengar. Samtidigt som kvinnor i Sverige tjänar 3,6 miljoner kronor mindre än den genomsnittlige mannen under en livstid.Och här misstänker man ju att när det framför allt är vita, heterosexuella, medelålders män som sitter på makten, ja då är risken att samhället byggs utifrån normen om vita, heterosexuella, medelålders män, och det blir fel. För de allra flesta av oss är faktiskt inte just vita, heterosexuella, medelålders män utan människor, ni vet sådana som har lika värde men som är olika på alla möjliga sätt."

Åsa Romson (eller Miljöpartiet i text på sin hemsida, anser att vita heterosexuella män inte är människor. Vad sade hon då i talet:?

"Om vi har normen att det sitter vita heterosexuella män vid makten, då bygger man också ett samhälle, som passar bäst för vita heterosexuella män. Och det blir så fel! De flesta av oss här är inte vita medelålders heterosexuella män. Vi är människor!"

Tydlig missaktning av hudfärg och sexuell läggning. Att vara vit heterosexuell man är att inte vara en människa.

Det vidrigaste var kanske inte Åsa Romsons hetsiga utfall, nedlåtande tonläge respektive höjda tonläge när hon säger detta. Det vidriga, som gör mig ont i själen, är hur publiken går henne till mötes med rop och applåder när utfallet kommer. Sverige 2014 eller Hitlertyskland 1934? Hets mot vita heterosexuella män eller hets mot judar?

Byt nu ut "vita medelålders heterosexuella män" (hudfärg, sexuell läggning) mot "mörkhyade muslimska invandrare" (hudfärg, trosbekännelse) eller "judar" (etnicitet, trosbekännelse) och smaka på det hon säger.Man kan också hävda att eftersom hon inledde sitt tal med hets mot vita heterosexuella män, så är det också dessa som avses nedan:
    "Det finns en oskriven regel i biståndspolitiken att om man vill förbättra barnens livsvillkor ska man satsa på kvinnorna. Kvinnor är också en bättre mall än män för bra klimatpolitik.Män släpper ut mer koldioxid än kvinnor. Män äter mer kött, åker mer bil, flyger mer och är mindre intresserade av att förändra sitt beteende för att skona klimatet.

Mycket förenklat kan man säga att klimatförändringarna orsakas av rika män, men drabbar fattiga kvinnor. Det är samma mönster oavsett om vi tittar i Sverige, Europa eller världen.Dagens passiva klimatpolitik är att sätta lata mäns intressen framför kvinnor och barns.Det måste ifrågasättas.Vad är det som säger att mannen som sitter ensam i sin stadsjeep ska prioriteras högre än kvinnan som tar tunnelbanan in till jobben varje dag?Vad är det som säger att mannen som flyger på affärsresamåste få en egen flygplats mitt inne i centrala Stockholm medan den kvinnliga studenten inte har nånstans att bo?Och vad är det som säger att den svenske mannens rätt att äta kött varje dag går före den sudanesiske kvinnans rätt att slippa klimatkatastrofer som förstör hennes skörd?"

Svenske mannens rätt. Hets mot folkgrupp inkluderar nationellt ursprung och Åsa Romson uttrycker härmissaktning mot en nationalitet, eventuellt med en sexuell läggning (man).

cornucopia.cornubot.se/2014/07/asa-romson-mp-bor-anmalas-for-hets-mot.html

Om inte ovan alster är "hate speech" - och Romson inte blir fälld, är lagen om hets mot folkgrupp inte värt pappret den är skriven på.
    En anmälning betyder ingenting i sig.

Det krävs en rätt stor portion illvilja för att missförstå hur hon menade att samhället är till för människor kort och gott och därmed borde formas därefter samt att "de flesta av oss" hade kryddats med en svag ton sarkasm.

Ja, och så ser det ut "mycket förenklat" - alltihop statistisk och teoretiskt välgrundat men "mycket förenklat" och väldigt folkligt förklarat i sommartalet. Att det går dig över huvudet är ditt problem och om du ser dig runt om i Sverige så är du och gelika ganska ensamma med att ha ett sådant huvud.

Det är du med en vana för Sverigedemokraternas oärliga användning av statistik, som överhuvudtaget föreslår att ersätta en statistisk välgrund med en osanning som "mörkhyade muslimska invandrare". Är någonting statistiskt välgrundat så föreslår jag att du lever med det och lär utav det.

Nivån.
  • Digestive
    StackarsMia skrev 2014-09-14 16:39:21 följande:

Tja, nämner man statistik som visar andelen muslimska brottslingar, invandrare i fängelse, invandrares brotsbeägenhet och afrikanska mäns benägenhet att våldta, så brukar man få ganska många rasiststämplar.

Där ligger nivån.

Två fel gör inte ett rätt, helt riktigt. Var det något mer du hade på hjärtat om den saken?

När det dock används statistik från Norge, som bygger på blott 3 domar överfallsvåldtäkter, så kan man med all rätt ifrågasätta den statistiska välgrunden och hur statistiken har används utav vissa här i Sverige.

Välgrundad statistik finns det inga som helst problem med att använda korrekt. Sedan kommer då omständigheter som styr tolkningsresultatet och i Åsa Romsons fall så är det så enkelt presenterat att de advekata omständigheterna även för en doktorerad statsvetare, vore uppbackade av den feministiska samhällsanalysen och Åsa Romsons resonemang. Det är dock en aning svårare, att som Sverigedemokraterna försöka förklara mänskliga företeelser med en mänsklig gruppessens som går i arv. Hänger du med i skillnaden?
  • Digestive
    realist14 skrev 2014-09-14 16:29:18 följande:

Kan bara upprepa det jag skrev i en annan tråd:

Ja herregud. Folk som skriker högt i alla trådar om att olika är så fiiint och braaaaaaaa...och att man ska respektera ALLA och ALLA kulturer oavsett om de står för hur mycket elände som helst, samma folk går i spinn och tycker det är heeeeelt ok att mobba ut någon ur bekantskapskretsen för att hen röstar på  SD.

Då är det minsann ingen pardon längre,den förståååelse man hade för invandrare som är gränslös oavsett om man pratar om religiösa ideologier som tar livet av tusentals människor och skapar krig, om man talar om hedersmord eller en helt galen syn på djurens rätt eller ISIS framfart...

Man lägger huvudet på sne och viftar med "vi gillar olika"- loggan och känner sig så goood och braaaaaaaaa...även om man accepterar religion som är allt annat än fridsam.

Men när det gäller hur folk röstar, då minsann ska man vara såå kritisk och då är det inga silkesvantar eller förståelse öht på bordet.

Vore kul om någon av dessa hycklare kunde komma med en förklaring till sitt extremt naiva och lite väl skruvade beteende.

Haha, "samma folk" - du har inte intellektuell tillhörighet till diskussion om du inte klarar av att göra skillnad på individer i gruppen feminister. Det är ett par miljoner brokiga människor det handlar om, inte en homogen grupp där alla representerar alla. Och om du inte ens talar om en specifik grupp här utan enbart "samma folk" så får du lov att behärska dig en smula och ialka fall tänka ut och presentera vilka du menar, kopplingen säger si och även så är nämligen ganska vag.

Nivån.

Sverige accepterar all religon så länge den uppträder fredsamt och efter gängse tolkning av våra lagar, gör den inte det i något fall så beivras det fallet. Du får leva med att större delen av världen fungerar såhär och att motsatsen just vore totalitära länder kring medelhavet som du gärna pekar ut som värst

"Vore kul om någon av dessa hycklare kunde komma med en förklaring till sitt extremt naiva och lite väl skruvade beteende."

Jag vill leva i en bättre värld och företräda en bättre värld än vad motsatsen till ett fallbaserat omdöme skulle ge. Vill du ha något annat så lobba du för det.
  • Digestive
    StackarsMia skrev 2014-09-14 16:34:14 följande:

Köttdebatten är synnerligen märklig och en paradox hos MP. Istället för att vi skulle kunna äta svenskt kött, fylls våra butiker med Danskt, Tyskt, Irländskt och Uruguanskt kött. Och ibland rumänskt hästkadaver.

Sen känns det fortfarande helt galet att ta ut sitt hat på kossorna.

Det är gott att du håller dig inom diskussionens ramar. Det är ingen paradox, haha.. hjälp.. Miljöpartiet styr överhuvudtaget inte i dessa frågor men du kanske inte har koll på vilka som har styrt Sverige de senaste 8 åren och att det även är svårt att reglera sådant på något absolut vis utan att bryta Sveriges handelsavtal.

Men vi är troligen överens om att det är dåligt att Sverige inte köper mer inhemsk mat i stort.

Haha, hat mot kossor och Miljöpartiet har vad gemensamt?
  • Digestive
    Debattör skrev 2014-09-14 17:04:57 följande:

Jag röstade på SD och jag är högutbildad och anses nog som allmänt över snittet mentalt men jag tycket tvärtom. De som inte ser bakom journalisternas enkelspåriga journalistik för att alla skall älska det mångkulturella är väldigt naiva och smått obegåvade.

Jag vill att mina barn ska kunna växa upp i ett land där de inte blir mobbade för sin hårfärg utav invandrarkvinnor som Gina Dirawi som är en rasist i ordets rätta betydelse. Jag vill att politiken kring invandring skall kunna debatteras utan anklagelse för löjliga rasistiska påhopp som bara spär på känslan av att partier som SD behövs. Jag vill inte att svenska folket surt förvärvade skattepengar som vi minsann inte fått gratis i första hand skall gå till asylinvandring, jag vill hjälpa fler fattiga pensionärer som idag får mindre i pension än en nyinkommen flykting får i bidrag. Det är inte invandrarnas fel men det är fel. Och jag tycker SD har jättebra politik vad gäller andra områden som behövs som motvikt till de andra två blocken.

Fy vad tråkigt och odemkratiskt det vore om de tillåts regera utan nya partiers möjligheter att växa år ut och år in. Det handlar inte om rasism, det är bara i Sverige som vi kallar ettt sådant parti det.

Vad bra för dig. Ditt argument för din sak i debatten, det vi faktiskt diskuterar här, är alltså att du är förträfflig? Låt mig tvivla på ditt översnittliga intellekt i och med den saken, om det var det du syftade på överhuvudtaget. Din mentalitet är väl dock typisk Sverigedemokratisk och det är väl som sig bör när rösten går till dessa.

Definition - "Mentalitet (efter latinets mens, "ande") betecknar förhärskande tanke- och förhållningsmönster och kan avse en person, eller en social grupp av människor. Begreppet appliceras även på hela nationers befolkning."
  • Digestive
    Robert 832 skrev 2014-09-14 17:59:49 följande:

Jag hör vad du säger, förstår dina argument och håller med i mycket om vad du skriver. Världen borde och måste se bättre ut men där vi går isär är vår uppfattning om hur vi ska nå dit.

Medmänsklighet är ett fint ord och jag tror gärna att jag också är medmänsklig men för det tror jag inte att invandring är en bra lösning på världens alla problem. Den lilla skara människor vi tar emot är blott en ynklig procentenhet jämfört med alla människor som behöver hjälp, det vi gör är inte tillräckligt för att lösa några problem och under hela tiden som vi försöker fortlöper krig i andra länder som bidrar till fler flyktingar och så har det sätt ut så länge jag minns och lär se ut på det sättet långt in i framtiden om inte resurser hellre sätts på att motverka källan till problemet.

Att dela med av vad vi har låter fint och de som förespråkar den politiken hävdar gärna att sverige är ett rikt land som har råd med detta. Jag ställer mig frågande på den punkten eftersom jag har vänner och bekanta som iom arbetlöshetens uppfart blivit av med sina arbeten och iom skattesänkningar samt fördelningen av skatten i samhället vilket flyttat resurser från i stort sätt samtliga områden i samhället till invandringspolitiken fått betydligt svårare få försörjningsstöd. Varför har de inte akassa kanske du undrar? och det är säkert en legetim fråga beroende på din bakgrund men för manga arbetare i arbetarklassen så finns inte längre fast anställning. Läste nånstans att så få som var fjärde svensk har fast numera och kraven för att få ut ersättning av akassan har höjts. Det finns alldeles för många småbarnsfamijer i sverige som måste förlita sig på hjälporganisationer som matkassen för att ha råd att bo kvar när de inte får hjälp och arbetsmarknadspolitiken gör det svårt att klara sig själva.

Var är den såkallade medmänskligheten för våra egna invånare? Är folk ens medvetna om att detta är ett ökande problem eller blundar man för detta i högre positioner i samhället och tror sig veta i sin bekvämlighet att sverige har råd?

Jag har inte mycket emot vare sig Sverigedemokraternas politik i stort eller en kraftig reglering eller större paus av immigrationsflödet. Det skulle dock inte kunna hållas länge då, en 5-10 år på sin höjd, då folktillväxt är en kritisk ingrediens för ekonomisk tillväxt och Sveriges befolkning stagnerar naturligt i trend och har gjort det sedan mitten av 1900-talet. Utan tillväxt, som i exempelvis Finland som just har problem med det här, så hinner skulder ikapp och landet blir per definition fattigare och tvingas till avveckling. Vi skaffar för lite barn här i Sverige - även immigranter följer denna trend efter andra generationen, oavsett vart föräldrarna har haft sin bakgrund - för att då kunna isolera oss ordentligt ifrån ett större folktillflöde.

Vi har även en väldigt hög standard i Sverige och det kräver i sin tur en bärande folktillväxt, vilket kanske inte försvarar dagens immigrationskvoter i sig men en hög folktillväxt behöver vi. Det krävs även mer folktillväxt i en blå politik och mindre i en röd, även om skillnaderna inte är jättestora - det handlar mer om strategiskt placerade finanser som upprätthåller standarden mer jämt i en röd politik kontra ett större fokus på marknadsstimulans och näringsdriftiga finanser i blå politik.

Jag håller med om att fokuset på hjälp i närområdet är extremt viktigt, oavsett politik i hemlandet. Om det vore så, att det enbart och verkligen stod mellan det ena och det andra, att hjälpen här obönhörligt stred mot möjligheten att hjälpa där - rent ekonomiskt för oss och för vår livskvalité här - men riktigt så enkelt är det inte även om kostnader såklart påverkar oss, för dimensionen av behövlig stimulans måste tas hänsyn till i stort - så vore hjälp på plats att föredra alla gånger för en bättre värld. Det är ett svårt kapitel och det är väl det ekonomiska systemet i sig som begränsar alternativen.

Jag håller även med om att vi i allmänhet behöver fokusera på varandra nu och på sätt och vis så har vi även goda förutdättningar för detta tack vare 8 års blå politik och en stark ekonomi. Sker ett regeringsskifte så kommer frukten av den ekonomin delas mer jämt. Jag personligen hade kunnat "lida igenom" 4 år till med Alliansen så att den blåa politiken hade kunnat nå full potential och fått brusa upp finanserna ytterligare - det är ju även det de tänker göra nu, förändringarna har gjorts, nu ska det sparas, stimuleras och regleras till bättre - och efter det övergå till röd politik (det är ju i allmänhet behagligare att leva i röd politik, även om blå har sina fördelar).

Jag är lite orolig för tajmingen om regeringsskifte skulle ske, en sådan förändring samtidigt som det står en ny finanskris runt hörnet kan ge ett rätt hemskt resultat. Dagens Socialdemokrater verkar dock insatta i det här. Vid valet 2018 så skulle troligen kommande finanskris ha skett, då skulle ett regeringsskifte kännas tryggare. Men det ska nog gå bra oavsett resultatet idag, Socialdemokraterna idag verkar insatta - men tajmingen är en nyckelfråga för Sveriges framgång, på det planet har vår vilja och önskan om landets politik ingen ingen inverkan överhuvudtaget.

Och jag HAR förhoppningar på Sverigedemokraterna, de kan göra nytta för Sverige på just det här socialkvalitativa planet samt i sin politiska ställning kunna förändra beslut mot faktisk nytta där andra partier begränsas mer av traditionell ideologi och gamla mönster. Tvivlar inte en sekund på att Sverigedemokraterna har en särskilt varm vision av Sverige och att de kan leverera denna åt Sverige där det verkligen behövs. Jag ser snarare andra problem ned partiet och frågar mig om det hela är värt kalaset.

Valvaka ikväll!!
  • Digestive
    Rataxes skrev 2014-09-14 18:56:27 följande:

Nu lär ju SD aldrig komma i den sitsen att de blir tvungna att förverkliga sina drömmar, däremot finns det en viss risk att ett annat stolleparti vars ledare Gud run Schyman inte heller verkar förstå något om ekonomi.

Ja, för F! skulle såklart hamna i position där de bara kan bocka av listan i deras partiprogram. Prova att tänka och resonera konsekvent, det är en rätt häftig grej.
  • Digestive
    Rataxes skrev 2014-09-14 18:59:05 följande:

Ingen blir smartare av Jazztobak, inte ens vattenmelonerna.

Det har nog jättemycket med saker och ting att göra. Och cannabisanvändare förväntade sig nog det här också, att bli smartare. Det är därför man berusar sig överhuvudtaget, för att bli smartare.
Svar på tråden Varför hatar folk SD?