FDFMGA skrev 2014-08-10 10:49:59 följande:
Det tror jag går över med tiden. Invandrare integreras ju i samhället och internaliserar så småningom grundläggande svenska värderingar, vill jag iallafall tro.
Jag kan bli skeptisk när jag läser vad sverigedemokrater som ändå är uppvuxna i den svenska kulturen tycker - vad är det som gör att man inte kan förstå det kulturen i det land man är en del av?
Och hur vanligt är det att invandrare som varit här ett tag förstår lika lite av svenska tänkesätt som en sverigedemokrat?
För egen del skulle jag tro att det är väldigt vanligt att invandrare inte förstår sig på den svenska kulturen, även efter många år eller till och med generationer. Det där du vill tro om integration och internalisering, det är ju precis vad som konstaterats inte händer.
Vi satsar mest på integration men resultaten är ändå sämst i klassen. Med tanke på vad WVS visar oss är det inte långt till slutsatsen att
en bidragande orsak är att kulturerna är för olika. Svensk kultur är extremt annorlunda och antagligen svår att anpassa sig till. Den säger att alla är välkomna men för att verkligen ingå i kulturen måste man också själv välkomna alla och allt, även inom sin egen folkgrupp/kulturkrets. Det gör man inte om man kommer från en traditionsbunden kultur, definitionsmässigt. Det innebär ju upplösning.
SDs socialkonservatism är som du säger en marginell företeelse i svensk kultur. Skulle inte tro att mer än ett par tre procent av väljarna tror på hela konceptet. Resten är missnöjesröster.