• JTA

Varför hatar folk SD?

Speakers Corner skrev 2014-08-09 15:13:30 följande:
    Det får mig att tänka att det är en början och det är vackert nog.
    Rom byggdes inte på en dag.
    Och det får mig att tänka att det motbevisar påståendet att muslimer är religiösa fundamentalister som inte kan förändras.
    Det är vad det får mig att tänka.

Vad får det dig att tänka?
    Att ALLA människor i en viss grupp tänker eller beter sig precis likadant är förstås ett helt ohållbart påstående. Jag brukar tänka mig strömningar istället. Det finns huvudsakliga strömningar och så finns extrema eller marginella strömningar.

HBT-certifierade imamer är en mycket marginell strömning inom det muslimska kollektivet. De får oproportionerligt mycket utrymme i media för att journalisterna liksom du gärna vill hitta någonting som motsäger att muslimerna skulle vara religiösa fundamentalister som kan förändras.

Antalet "svenska" jihadister i Syrien/Irak lär till exempel vara många gånger fler än antalet som förespråkar tolerans för HBT. Vad får det dig att tänka?

• JTA
    Kunigunda skrev 2014-08-09 14:42:23 följande:
    Men det är ju just det som är vår svenska kultur. Vi är den mest individualistiska nationen i världen. Ska vi ha en regering som tvingar oss att vara annat?
    Ja det är vad jag skrev OCH menade. Vi får inte en regering som tvingar oss att vara annat. SD är socialkonservativa men jag är övertygad om att de flesta av deras väljare är missnöjesröster - SOM-undersökningen 2012 visade att 45 % av svenskarna anser det vara en bra idé att dra ner på flyktinginvandringen medan endast 26 % höll emot. SD har bara på grund av missnöje potential för mycket mer än 10 % - övriga partier agerar ju tvärt emot folkviljan.

Man bör fundera på hur det kan vara möjligt att 45 % vill minska på flyktinginvandringen. Den från vänsterhåll vanliga förklaringsmodellen att högerextremismen sprider sig som en gräsbrand håller knappast. Sverige är dokumenterat öppet, tolerant och ickerasistiskt. För mig är det mycket rimligare att svensken helt enkelt har tröttnat på en politik som uppenbarligen inte fungerar.
  • JTA
    Digestive skrev 2014-08-09 18:33:42 följande:
    Jag skrev att det skulle gälla alla människor, att söka samarbete, varav sådant förslag följde. Läs igenom saker lite bättre innan du svarar. ?
    Aha, ja det gjorde du. Jag hade fokus på Sverige och vad som kunde göras här när jag läste ditt inlägg, sorry.

• JTA
    Philipsson skrev 2014-08-10 08:23:54 följande:
    Ett bra exempel är när dåtidens etablissemang beslöt sig för att byta ut det svenska kungahuset! Helt frankt hämtade man hit en fransk marsalk från Napoleons krigsmakt, Bernadotte, som dessutom helt saknade adel i sina anor. L´ancient régime förpassades till historien i ett huj! Svenska folket tillfrågades aldrig men protesterade heller inte.

Ett annat bra exempel är när dåtidens etablissemang beslöt att Sverige skulle bli ett protestantiskt land. Det gick helt fredligt till; Gustav Vasa och Oxenstierna omvände svenskarnas med ett pennstreck! Svenska folket tillfrågades aldrig men protesterade hellr inte.

Motsvarande skeenden i Europa gav upphov till inbördeskrig!
    Ett motexempel är folkomröstningen om euro. Massiv propaganda från i stort sett hela det politiska spektrat, näringslivet och facken. Ändå övertygande seger för nejsidan.

Invandringspolitiken kan bli nästa NEJ från folket. Det finns uppenbarligen gränser.
  • JTA
    Kunigunda skrev 2014-08-10 10:17:12 följande:
    Du säger lättstyrd, jag säger progressiv. Återigen vill jag åberopa WVS:s världskarta (någon har redan länkat den). Allt det ni förfasas över är ett uttryck för svensk kultur. Jag tycker att det är höjden av ironi att läsa en tråd där en flock SD-anhängare gör ner svensk kultur.
    Jag håller med om detta. Men är det inte också intressant att WVS cultural map visar att våra invandrare är närmast väsensskilda från oss?
  • JTA
    FDFMGA skrev 2014-08-10 10:49:59 följande:
    Det tror jag går över med tiden. Invandrare integreras ju i samhället och  internaliserar så småningom grundläggande svenska värderingar, vill jag iallafall tro.

Jag kan bli skeptisk när jag läser vad sverigedemokrater som ändå är uppvuxna i den svenska kulturen tycker - vad är det som gör att man inte kan förstå det kulturen i det land man är en del av?

Och hur vanligt är det att invandrare som varit här ett tag förstår lika lite av svenska tänkesätt som en sverigedemokrat?
    För egen del skulle jag tro att det är väldigt vanligt att invandrare inte förstår sig på den svenska kulturen, även efter många år eller till och med generationer. Det där du vill tro om integration och internalisering, det är ju precis vad som konstaterats inte händer. Vi satsar mest på integration men resultaten är ändå sämst i klassen. Med tanke på vad WVS visar oss är det inte långt till slutsatsen att en bidragande orsak är att kulturerna är för olika. Svensk kultur är extremt annorlunda och antagligen svår att anpassa sig till. Den säger att alla är välkomna men för att verkligen ingå i kulturen måste man också själv välkomna alla och allt, även inom sin egen folkgrupp/kulturkrets. Det gör man inte om man kommer från en traditionsbunden kultur, definitionsmässigt. Det innebär ju upplösning.

SDs socialkonservatism är som du säger en marginell företeelse i svensk kultur. Skulle inte tro att mer än ett par tre procent av väljarna tror på hela konceptet. Resten är missnöjesröster.

• JTA

Självklart pågår en islamisering av Sverige. Hur skall det kunna vara annorlunda när flera hundratusen muslimer på kort tid flyttar hit. De flesta eller samtliga företrädare för de muslimska organisationerna är islamister. Kontakterna med muslimska brödraskapet är välkända. I alla riksdagspartier (utom SD förstås) sitter islamister, flera av dem i riksdagen. Moskéer börjar göra sig synliga i gatubilden, minareter vill man ha, det första böneutropet har redan godkänts av myndigheterna. Så småningom lär vi få höra muezzin kalla till bön i de flesta städer. Islamisterna arbetar målmedvetet för att göra det möjligt för muslimer att leva ett helt igenom muslimskt liv i Sverige. Islamcertifierade skolor och vårdcentraler skall kunna ta en muslim från vaggan till graven.

Jag ser ingen konspiration i detta. Det är bara så här det blir när vi tillåter massiv invandring av en folkgrupp som vill följa sin tradition.

• JTA
    FDFMGA skrev 2014-08-22 08:12:04 följande:
    Inte tillåtit aktiva muslimer på valbar plats.

Ja, nog kan man säga att SD är de svenska fanatikernas svar på Isis - även om jag antar att folk från SD-klanen skulle påpeka att de minsann fanns före Isis.

Inte kommer vi att få muslimska domstolar här - det är ju bara som SD-klanen mässar.

Hursomhelst. Ingen kan som du ta fram liksom själva essensen i SD bara på några få rader. Det ska du ha beröm för - vissa andra är ju så pk att de låtsas som sverigedemokrater är som alla andra.
    Hur säker kan du vara på detta (det understrykna)?

Tänk dig en utveckling där invandring och nativitet gör att muslimer kommer att utgöra en stor del av någon del av Sverige i en framtid. Så stor del att de får inflytande i det politiska livet. Kanske finns det redan då informella men av muslimerna erkända institutioner att gå till för till exempel par som behöver mäkla fred i äktenskapet enligt gammal etablerad muslimsk tradition. Kanske vill man då få kontroll över dessa så man föreslår att de kommunaliseras och det tillsätts en kommunalt avlönad imam/qadi.

Voilà, islamiska familjedomstolar som beslutar i enlighet med sharia.

• JTA
    Bejje skrev 2014-08-22 00:44:51 följande:

Ja helt klart är det så. Något som också är skrämmande är att antalet barn som föds i Sverige som har svenska föräldrar är 3 gånger så få som antalet barn som har utländska föräldrar. Alltså för varje "helsvenskt barn" som föds så föds det 3 barn av invandrare vilket i princip innebär till största delen muslimer.

Med det sagt så kan i alla fall jag konstatera att en islamisering pågår och precis som du skrev, så anpassar vårt land sig allt mer efter utlänningarna istället för att dom ska anpassa sig till oss. Visst, jag älskar influenser av utlandet i form av att vi har fått och får ny matkultur hit och kan dela med oss av andra saker inom våra kulturer, men det finns baksidor med andra kulturer som vi får på köper, som t.ex. hedersvåld, ökat våldtäkt, ökat antal rån och annan brottslighet, könsstympning, matrestriktioner i skolor och annan verksamhet, borttagning av våra högtider i skolor och andra kommunala verksamheter och landsting då det kan "uppröra" våra nyanlända som tycker annorlunda osv osv.

Jag kan säga detta tusen gånger, men det blir aldrig för mycket. Vårt land ska vi vara stolt över och våra traditioner, högtider och värderingar ska stå fast. Vi ska inte sälja ut oss och låta invandrare ändra på det. Vi ska dela kunskap och kultur, inte ta bort vår kultur och ersätta det med annan kultur för att det ska passa andra.

Dela men inte ersätta.

Fast nu blandar du ihop islamisering med kaoz. Islamisterna vill ha ordning. De menar att när islam får råda (som samhällsskick) inträder fred. Denna ordning är förstås totalitär.

En invändning är förstås att inte ens islamisterna verkar kunna få ordning på muslimerna.

En annan invändning är att islam innebär en stratifiering av samhället baserat på religiös tillhörighet plus att själva idén om att vissa medmänniskor är värda tortyr i evighet för att de tror annorlunda (får en osökt att tänka på klyschan "allas lika värde"). Detta kan inte utgöra grund för ett harmoniskt samhälle. Det är väl därför som islamisterna också söker segregering från det svenska samhället.

• JTA
    Bejje skrev 2014-08-22 09:21:05 följande:
    Muslimer kommer aldrig kunna leva helt fredligt då deras syn människan och lag och rätt skiljer sig enormt mycket från andra kulturer. Även om nästan alla i ett land är troende muslimer så kommer det alltid finns folk som tycker sharia är fel, könsstympning, hedersvåld, restriktioner för kvinnors rättigheter och mycket mer. De inbitna fanatiska islamisterna verkar inte kunna acceptera oliktänkande och misshandlar och mördar, så så länge andra tycker annorlunda än dom så kommer oroligheter och krig pågå.
    Du tycks mena islamist = terrorist. Det är alldeles för snävt. Personer som Abdirisak Waberi och Omar Mustafa är inbitna islamister men knappast våldsamma. De är i det långa loppet farligare eftersom de använder de demokratiska institutionerna för att begränsa desamma.

Svar på tråden Varför hatar folk SD?