• JTA

Varför hatar folk SD?

Kunigunda skrev 2014-08-08 23:01:48 följande:
    Nej.
    Nu hänger jag inte med i svängarna. För då är väl plikten större för utlänningar? De kan utvisas om de begår brott, det kan inte svenska medborgare. Eller hur?
  • JTA
    Kunigunda skrev 2014-08-09 00:36:36 följande:
    Påföljden kan bli annan. Men det är individen och inte gruppen som ska lastas.
    Givetvis skall individen lastas.

Så då är du med på att flyktingar som tackar för skydd, mat och husrum genom att begå brott skall utvisas?

Utförligt svar, tack.
  • JTA
    Speakers Corner skrev 2014-08-09 09:17:47 följande:
    Jisses.
    Du vet att det där håller på att luckras upp mer och mer, nu börjar ju imamer till och med viga homosexuella.
    Och i synnerhet av dom som bor i Sverige, dels därför att dom har flytt hit, dom som förmår det är dom drivkraftiga, dom som vågar tänka utanför boxen.
    Och dels därför att dom färgas av våra värderingar.
    Dels därför att när människor får utbildning och en dräglig levnadsstandard så försvinner dom där värderingarna mer och mer.

JO, just bland verkligt troende kristna har den synen varit som starkast och lever kvar än idag i mer eller mindre utsträckning.
    Men att det har försvunnit här beror ju på just min sista punkt ovan, självklart gäller det även muslimer.
    Känner till en enda imam i världen som viger homosexuella. Känner du till några fler?
  • JTA
    Kunigunda skrev 2014-08-09 10:59:28 följande:
    Nu är du där och skriver tackar igen. De ska inte tacka för. De ska känna sig välkomna.

Personer, som uppehåller sig i Sverige, men som inte är medborgare och som begår grova eller upprepade brott bör kunna riskera att utvisas. Om detta ska ske eller ej beror på brottets art och omständigheter.
    Personer som välkomnas av oss men returnerar välkomnandet genom att råna, våldta och misshandla, skall alltså utvisas. Anser du.

Jag håller med dig, och de flesta gör nog det. Vi har rätten att kasta ut utlänningar. Vi anser alltså naturligt och självklart att våra gränser har betydelse. Den som kommer innanför dem måste respektera oss, annars har denne förbrukat vår gästfrihet och skall kastas ut.

Händelsevis är detta SD-politik.

Men jag klandrar dig inte. Vi har redan lagarna, vad SD vill göra är bara att använda dem mer stringent. Det leder ofelbart till anklagelser för rasism, fascism. Från sådana som du kan tänka?

• JTA
    KUNIGUNDA:

Vad anser du om att ta emot flyktingar kontra att hjälpa dem på plats då? Vad är din ståndpunkt? Motivera gärna.
  • JTA
    Speakers Corner skrev 2014-08-09 11:08:38 följande:
    Här har du några muslimer som släppt sin gamla tro och gamla värderingar och anammat sekulära värderingar istället.
    Kom sen inte och säg att muslimer är statiska och inte kan utvecklas.

www.aftonbladet.se/kultur/article15857977.ab

www.exponerat.net/muslim-vill-oppna-moske-for.../

nyheter24.se/nyheter/inrikes/734829-ardeshir-...

sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=...
    Två av länkarna handlar om samme person som nämnts i några andra inlägg: Ludovic-Mohamed ­Zahed.

Så du har alltså hittat TRE muslimer, i världen, som jobbar för en homovänlig islam.

Hur går det för de här tre personerna, vilket mottagande har de fått i det muslimska civilsamhället? Har t.ex. Sveriges Muslimska Råd yttrat sig? Eller Muslimska mänskliga rättighets-kommittén?

Om inte, vad får det dig att tänka?
  • JTA
    Kunigunda skrev 2014-08-09 11:48:25 följande:
    Nu försöker du vrida igen. Du vet att det inte var det jag skrev. Jag håller inte med SD i deras idé om att fler ska utvisas. Människor som en gång beviljats uppehållstillstånd kan ha goda skäl att stanna, trots begågna brott.
    Det stämmer att jag försöker fylla i vad jag tror du menar, eller åtminstone konsekvenserna av vad du menar. Du uttrycker dig nämligen väldigt fåordigt, ibland kryptiskt. Man får gissa vad du har för åsikt. Använd gärna fler ord, aspekter, perspektiv.

Föremål för utvisning är, precis som du påpekat, endast de som begått grova eller upprepade brott. Våldtäkt, mord, grov misshandel, grov stöld eller livstilskriminella.

Vilka goda skäl skulle dessa kunna ha för att trots allt få stanna?

Man kan tänka sig att en kvinna som mördar sin make i desperation för att komma ur ett förtryckande och våldsamt äktenskap, eller en flicka som i förebyggande syfte mördar sin far eftersom han av hedersskäl sagt att han tänker mörda henne. Där har vi förmildrande omständigheter. Utvisning av kvinnan/flickan skulle sannolikt leda till ytterligare svårigheter (mannens/familjens släkt i hemlandet).

Men annars: Om man väljer att begå grova/upprepade brott trots att man vet att man riskerar utvisning, hur allvarliga asylskäl hade man då egentligen?

Vad menar du med goda skäl?
  • JTA
    themia skrev 2014-08-09 11:36:34 följande:
    Hedersmord har sitt ursprung i gammal stamkultur och egentligen inget med religion att göra.

Men att påstå att hedersmord aldrig förkommit bland kristna är sticka ut näsan väl långt.
    Vad har för belägg för det? 

Häxbränningarna var dock inte hedersmord, de var sanktionerade från högsta ort i den heliga Svenska kyrkan.
    Har du hört talas om muslimska häxbränningar?
    Självklart har religioner med sträng kyskhetsetik mycket med hedersmord. Det blir fan inte bättre när religionen stipulerar stränga straff för sexuella relationer innan/utom äktenskapet.

Men gemensamt har de väl att de alla är MENA-folk, oavsett religion. Efterbliven stamkultur är alltså roten till det onda.
  • JTA
    Kunigunda skrev 2014-08-09 12:32:44 följande:
    Jag uttrycker mig koncist för att svara på dina direkta frågor. Eftersom de ämnen du lyfter inte engagerar mig i en diskussion, undviker jag att ägna mer tid än nödvändigt åt debatt.

En grovt kriminell, som med stor säkerhet riskerar att torteras eller förföljas i sitt hemland, kan anses ha skäl att stanna. Min huvudsakliga invändning är ditt tacksamhetsresonemang. Har man fått uppehållstillstånd, ska man, enligt dig, vara så tacksam att ett begånget brått per se innebär att man inte förtjänar sin asyl. Så enkel är inte verkligheten, menar jag.
    Och nu är det du som talar om för mig vad jag anser.

Tacksamhet hade varit att ödmjukt tacka för svenskarnas generositet. Om deras asylhistoria stämmer borde de bokstavligen vara skyldiga oss livet.

Men, för andra gången, ickeaktiviteten av att låta bli att våldta, misshandla och råna uttrycker inte tacksamhet.

Om någon uppenbarligen riskerar att bli torterad i sitt hemland lär det utgöra förmildrande omständighet. Den personen får då förstås enligt gängse rättstradition lov att bevisa det påståendet.

Om en grovt kriminell riskerar att bli förföljd i någon allmän mening (svårigheter med myndigheter, svårt att få jobb, begränsad frihet etc) - synd för honom då. Han gjorde sitt val och det skall inte vi behöva bli lidande av.

• JTA
    Digestive skrev 2014-08-09 13:21:41 följande:
    Haha.. Men allvarligt talat så har personen väldigt lite med saken att göra (alla får ha en åsikt och de som får rösta får rösta, i en fri demokrati) och resten är ju av mindre vikt. Inte Heller så att det verkar finnas tillräckligt med trevliga och rättfärdiga människor bland sverigedemokrater, för att de ska kunna peka finger åt allt och alla, som här, bland främlingar de inte känner. Det är dock så på båda sidor, helt enkelt ett mänskligt fenomen bland större grupper människor. Vi kanske konstellerar våra grupper i en undermedveten ordning, som ett slags vinnande blandningskoncept utav människor.

Skull gissa på att sådana eventuella konstellationer, påverkar oss som människor på på ett djupare plan än "nationallitet" med mera, troligen djupare än kultur också - då det skulle ligga på ett plan där vänskap, djupare vänja och kärlek avgörs, vilket är något djupt personligt.

Vi borde nog bejaka vår "natur" som människor i första rum och istället för att lägga allt för mycket vikt på "nationen" med mera, för att lättare komma överens som människor - då menar jag det på ett stort globalt plan, att alla människor troligen borde sträva efter gemenskap på det planet, i första hand. Menar alltså ifrån människor i par till alla till generationöverskridande och samtida.

Kan dock förstå Sverigedemokrater av önskan att stärka nationen samt den nationalistiska id'en som så de tänker ju många gånger rätt, om man nu VILL lägga mycket vikt på nationalitet och tradition. Är dock en av dem som inte oroas utav bortgången utav svensk tradition - ty jag är den och tar till och med mig för mig utav den! Har badat i västkusten med allt som tillhör med smögenbesök och ätit smörgåstårta vid kyrkobröllop och än är inte sommaren Slut. Känner mig även stolt över allt som Serige har lyckats med men i första rum och i slutändan så vill jag se en större och mer hållbar bild, en djupare och mänskligare bild. Tror att även fler och fler också vill se det.. I stort.
    Svenskarna är en av världens minst traditionsbundna folk. Man kan gott säga att vår tradition är att vara sekulära/rationella, toleranta, ickenationalistiska etc. Traditionen är att skita i traditionerna. Se WVS culture map.

Så du kanske får som du vill.

Kruxet med detta i ett sammanhang där man problematiserar invandringen är att våra invandrare i stor utsträckning kommer från kulturer med motsatt karaktär. Religiösa, intoleranta, nationalistiska, traditionsbundna med starka survival values.

Eller med andra ord: Ju fler invandrare vi pga vår ickenationalistiska och toleranta attityd släpper in, desto mindre tolerant och ickenationalistiskt blir Sverige.
Svar på tråden Varför hatar folk SD?