Varför hatar folk SD?
För det första så finns inga "illegala" människor. För det andra är inte rotfyllning en åtgärd som alla som har rätt till vård som inte kan anstå kan få som standardbehandling. Om det bedöms att läget inte är så akut och kan vänta ytterligare skickas man hem utan åtgärd. För det tredje kostar inte en rotfyllning automatiskt 4000 kronor. Folktandvården i Stockholms läns landsting tar betalt enligt följande vilket innebär 3225 kronor för fyllning av en rotkanal:
www.folktandvardenstockholm.se/behandlingar-o.../
Dessutom finns det diverse kraftigt rabatterade behandlingar hos sjukhustandvården för de med särskilda medicinska skäl. Prövning sker genom kommunens biståndsbedömmare.
Den här bilden som SDare försöker måla upp att det finns en massa brottslingar (illegala) som valsar in för kompletta munsaneringar för 50 kr stämmer inte. Däremot är jag övertygad om att det kan skilja sig åt i vad man bedömmer som "vård som inte kan anstå" och ytterligare förtydligande från myndigheters sida kanske kunde hjälpa vårdgivarna till en mer enhetlig tolkning av reglerna.
Att det inte finns några illegala människor är ju bara ordvrängeri. Människor som inte har rätt att vistas i Sverige trots t.ex. avslag i tre instanser befinner sig de facto i landet illegalt. "Belöningen" för att strunta i lagakraftvunna domar skall alltså vara fri sjukvård, mediciner och skola enligt dig?
Säg - vilka andra domstolsbeslut menar du man inte skall behöva rätta sig efter utan att det får några negativa konsekvenser?
Jag har ett exempel från en bekant som vid den tiden var gift med en tandsköterska som kom hem och berättade för sin make om ett fall de hade haft en dag.
Det rörde sig om en kvinna från Balkan - samt en ålderspensionär (kvinna på drygt 80 år). Bägge hade varit hos tandläkaren samma dag. Kvinnan från Balkan kom med en rekvisition från det sociala (minns inte exakt) och renoveringen av den käken debiterades med ca. 40.000 kr.
Den kvinnliga pensionärens räkning för ett enklare ingrepp hamnade på ca 600 kr (detta var för några år sen) och hon blev alldeles förtvivlad och bad att få betala summan på tre månader. Vilket hon naturligtvis fick. Jag tycker helt enkelt inte det är rättvist att någon som inte brutit en sten för landet skall ha förmåner som förnekas svenska medborgare som arbetat och betalat skatt ett helt liv.
Bara för några veckor sedan hade vi det här fallet som gjorde ont i mig när jag läste om det:
www.expressen.se/gt/tvingas-salja-allt-for-att-ga-till-tandlakaren/