Inlägg från: ubåt |Visa alla inlägg
  • ubåt

Varför hatar folk SD?

nihka skrev 2013-12-11 10:40:45 följande:
    Nu är det inte mig du frågar, men jag svarar: Det existerar ingen källa på påståendet att "Vanliga svenskar som betalat skatt i hela sitt liv betalar 4000 för en rotfyllning medan illegala betalar 50 kr".

För det första så finns inga "illegala" människor. För det andra är inte rotfyllning en åtgärd som alla som har rätt till vård som inte kan anstå kan få som standardbehandling. Om det bedöms att läget inte är så akut och kan vänta ytterligare skickas man hem utan åtgärd. För det tredje kostar inte en rotfyllning automatiskt 4000 kronor. Folktandvården i Stockholms läns landsting tar betalt enligt följande vilket innebär 3225 kronor för fyllning av en rotkanal:

www.folktandvardenstockholm.se/behandlingar-o.../

Dessutom finns det diverse kraftigt rabatterade behandlingar hos sjukhustandvården för de med särskilda medicinska skäl. Prövning sker genom kommunens biståndsbedömmare.

Den här bilden som SDare försöker måla upp att det finns en massa brottslingar (illegala) som valsar in för kompletta munsaneringar för 50 kr stämmer inte. Däremot är jag övertygad om att det kan skilja sig åt i vad man bedömmer som "vård som inte kan anstå" och ytterligare förtydligande från myndigheters sida kanske kunde hjälpa vårdgivarna till en mer enhetlig tolkning av reglerna.
    Nä, och en visdomstand har 4 rötter. Ditt exempel med en rot har jag inte själv varit med om och jag har fått 3 rotfyllningar de senaste åren. Till kostnaden för rotfyllning måste också läggas kostnaden för undersökning varför att rotfylla en hörntand lätt kan springa upp över 5000 kr.

Att det inte finns några illegala människor är ju bara ordvrängeri. Människor som inte har rätt att vistas i Sverige trots t.ex. avslag i tre instanser befinner sig de facto i landet illegalt. "Belöningen" för att strunta i lagakraftvunna domar skall alltså vara fri sjukvård, mediciner och skola enligt dig?
    Säg - vilka andra domstolsbeslut menar du man inte skall behöva rätta sig efter utan att det får några negativa konsekvenser?

Jag har ett exempel från en bekant som vid den tiden var gift med en tandsköterska som kom hem och berättade för sin make om ett fall de hade haft en dag.
    Det rörde sig om en kvinna från Balkan - samt en ålderspensionär (kvinna på drygt 80 år). Bägge hade varit hos tandläkaren samma dag. Kvinnan från Balkan kom med en rekvisition från det sociala (minns inte exakt) och renoveringen av den käken debiterades med ca. 40.000 kr.

Den kvinnliga pensionärens räkning för ett enklare ingrepp hamnade på ca 600 kr (detta var för några år sen) och hon blev alldeles förtvivlad och bad att få betala summan på tre månader. Vilket hon naturligtvis fick. Jag tycker helt enkelt inte det är rättvist att någon som inte brutit en sten för landet skall ha förmåner som förnekas svenska medborgare som arbetat och betalat skatt ett helt liv.

Bara för några veckor sedan hade vi det här fallet som gjorde ont i mig när jag läste om det: 

www.expressen.se/gt/tvingas-salja-allt-for-att-ga-till-tandlakaren/
  • ubåt

Samhället har förändrats. Vad man får säga utan att bli uthängd eller kritiserad har sakta men säkert förändrats de senaste åren.

Jag vill först och främst tacka Expressen för deras grävande och avslöjande av förtroendevalda inom SD som har givit uttryck för åsikter som inte hör hemma i ett riksdagsparti. Så tack för att Expressen gör jobbet trots misstänkt olagliga metoder (hackning samt registrering av personuppgifter - vilket iofs media kan ha vissa undantag ifrån - men det har knappast vänstergruppen som utfört själva arbetet). 
    (Och jag är helt allvarlig med mitt tack ovan).

Internt inom SD hade man inte kunnat gräva fram dessa uppgifter utan att begå lagbrott så jag är säker på att SD nu är glada för att personer som inte hör hemma i partiet åker ut fortare än kvickt.

Men när man ger sig på privatpersoner utan någon officiell koppling till SD och hänger ut dem med namn och bild på nätet menar jag för det första att man har överskridit en moralisk gräns om inte uthängningarna till och med är åtalbara enligt brottsbalkens förtalsparagraf. Förtal faller dock inte under allmänt åtal, det krävs att den utsatte själv anmäler.

Vidare bevisar man med dessa uthängningar (av privatpersoner) att man är hycklare. Vi talar alltså om att Expressen gått igenom tusentals inlägg och sedan får man förmoda publicerat just de uttryck som är "värst". Vi vet inte vad dessa privatpersoner har för ytterligare åsikter i en enda fråga. Endast det som Expressen valt att publicera. Ingen av dessa personer har ännu blivit åtalad misstänkt för brott och naturligtvis inte heller fälld för något brott. Men man går ändå ut med personuppgifter och har mage att uppsöka personer i deras hem och sticka fram en mikrofon och kräva ett uttalande.

Detta gör man och är stolta över det - samtidigt sker hundratals brott av invandrare varje dag i Sverige och man går från Expressens sida till sådana ytterligheter att det blir fånigt, i sin iver att dölja brottslingarnas identitet och gömmer sig bakom sina så kallade pressetiska regler. När det är riktigt grova brott -framför allt mord- överväger man publicering av namn och kanske till och med bild av gärningsmannen - men inte innan dom har fallit.

Hur många vet namnen på invandarungdomarna som misshandlade Carl-Eric Cedvander, 61, som var nära att dö av den råa misshandeln vid Kortedala torg. Hur många mikrofoner trycktes upp i ansiktena på dessa gossar? Inte ens när de lade ut bilder på sig själva på Facebook där de satt och hånskrattade i rättssalen reagerade Expressen.
    Men när någon ger uttryck för misshagliga åsikter, då skall de klädas i tjära och fjäder och bindas vid skampålen.

Återvändande till första raderna i denna post - att samhället har förändrats de senaste åren om vad man får säga och vad som sades för några år sen - och vad som sägs nu. Se nedan klipp från 2005 och tänk över om någon har sett något liknande i media sedan SD kom in i riksdagen. Jag har det inte i alla fall.

• ubåt

Fredrik Reinfeldt postar kommentar på Avpixlat!

Nu visar det sig att kommentarmotorn hos t.ex. Avpixlat som heter Disqus, inte kräver emailverifiering vid registrering - vilket visat sig när en användare reggat sig som Fredrik Reinfeldt och hans mailadress till regeringen. Således går det aldrig att bevisa vem som skrivit inläggen om nu någon skulle få för sig att neka. En uthängning av någon som nekar skulle sannolikt leda till att den uthängde personen kan stämma för förtal och Expressen skulle fällas i domstol.

cornucopia.cornubot.se/2013/12/film-fredrik-reinfeldt-postar-kommentar.html

• ubåt
    Vitrysk hockeyhjälte skrev 2013-12-11 15:57:17 följande:
    Det är ju det de flesta gör. Jag för min del t.ex. skyller inte på invandrarna, det är inte de som gjort något fel utan det är ansvariga politiker. Problemet är att många har problem att skilja på detta. Däribland också en del SD-funktionärer, vad det verkar.
    Samma här. Jag skyller på politikerna (och media).

Tyvärr för att illustrera orättvisorna politikerna skapat måste man göra jämförelser. Hade jag kunnat få gratis tandvård i ett annat land, hade jag säkert också utnyttjat den möjligheten. Politiker skall helt enkelt inte ha rätt att dela ut särrättigheter - och definitivt inte kunna missgynna de personer som faktiskt betalar (skatt) för att rättigheterna skall kunna erbjudas.
    En av anledningarna till att SD växer.
  • ubåt
    Rikard skrev 2013-12-11 19:42:59 följande:
    Jag betraktar mig som tolerant.
    Jag bor i ett område där där nästan hälften av hushållen är invandrare eller barn till invandrare.
    På min arbetsplats är nästan hälften av de anställda invandrare eller barn till invandrare. Om man räknar med de som är gifta eller sammanbor med en invandrare eller ett barn till en invandrare så är det betydligt mer än hälften.
    Området jag bor i är ett övre medelklassområde i Stockholm. Lönerna på min arbetsplats ligger rejält över snittet.

Så lägg ner det där eviga tjatet om att vi toleranta inte är rasister för att vi inte träffar invandrare.
    Är du en offentlig person som syns i media och som ständigt talar om den fantastiska mångkulturen?

Själv har jag arbetat över 25 år av mitt yrkesliv i ett företag där vi under en period hade 28 olika nationaliteter ur en total arbetsstyrka (kontor) på ca. 300 personer. Kristna, muslimer, judar, taoister och hinduer samt säkert en och annan ateist. Ursprung eller religion var aldrig en issue (förutom när en svensk föreslog att vi skulle inrätta ett bönerum för en eller två muslimer) - något som inte ens var efterfrågat. Nu var alla högutbildade och vi strävade mot ett gemensamt mål och jag i egenskap av chef hade aldrig några problem med dem och de hade aldrig några problem med mig. Vi hade en gemenskap och en gemensam företagskultur som överbryggade alla skillnader. Något annat är oacceptabelt inom ett företag.

Men så ser inte företaget Sverige ut.

Motsättningarna ser och läser vi om varje dag och de tar sig olika uttryck genom t.ex. upplopp, våld och annan allvarlig kriminalitet. Jag skyller våra politiker (samt media) för detta. Det avgörande felet tror och menar jag är att "vi" undertrycker vår egen kultur och vårt sätt att vara av någon anledning jag inte kan begripa. T.ex. följande citat av Mona Sahlin:

"Jag har ofta fått den frågan men jag kan inte komma på vad svensk kultur är. Jag tror att det är lite det som gör många svenskar så avundsjuka på invandrargrupper. Ni har en kultur, en identitet, en historia, någonting som binder ihop er. Och vad har vi? Vi har midsommarafton och sådana ”töntiga” saker.”

eller Fredrik Reinfeldt efter sitt besök i Ronna direkt efter maktövertagandet 2006: 
    "Ursvenskt är bara barbariet. Resten av utvecklingen har kommit utifrån"

Om majoritetssamhället inte anses ha en gemenskap och en kultur i vilken invandrare skall integreras/assimileras är det inte konstigt att att vi får stora motsättningar. Ett kravlöst samhälle är inte bra för någon. Definitivt inte för invandrarna själva.
  • ubåt
    Vitrysk hockeyhjälte skrev 2013-12-12 12:55:04 följande:
    Problemet, eller vad man nu ska säga, är ju att det inte spelar särskilt stor roll hur mycket SD gör bort sig - det ändrar inte hur folk upplever situationen och problemen som finns med dagens invandringspolitik. Även om man så röker ut SD så till den milda grad att de aldrig mer kommer i närheten av någon fyraprocentsspärr (dvs hamnar långt under densamma) har det begränsad betydelse. Det känns lite som att klippa av ogräset men lämna rötterna kvar och sedan bli förvånad när det kommer upp nytt. Eller tror folk på allvar att bara SD försvinner kommer i princip varenda människa att börja tycka det är odelat positivt och helt problemfritt med mångkultur, att flyktingmottagningen plötsligt blir jättemycket billigare, att segregationen och utanförskapet som kommer av att vi inte har nog med arbeten åt dem (invandrade som infödda) som redan bor här försvinner i ett nafs och att vuxna män slutar mygla sig in i landet under förespegling att de är barn?

SD är inte problemet. SD är ett resultat av problemet. Sverige förtjänar SD och SD förtjänar Sverige som det ser ut just nu. Så enkelt är det.
    Bra analys! Intressant att se senaste Sentio där SD nu är nästan exakt lika stora som FP, KD och C tillsammans.

metrobloggen.se/60/archives/27428
  • ubåt

Det här var intressant…..

-citat-
    Våga fråga varifrån fördomarna kommer

Är 98 procent av somalierna i Sverige arbetslösa och ligger på en madrass och slötuggar kat hela dagarna? Självklart inte. Men om det vore så, skulle Sveriges Television då våga rapportera om det?

Frågan kom upp nyligen, då jag ansåg att det var ungefär ett reportage av det här politiskt inkorrekta slaget som skulle behövas för att väga upp ett programs i övrigt förutsägbara och "svt-vänsterhärliga" innehåll.

En kollega hoppade i taket och rasistanklagelsen mot mig kom förstås som ett brev på posten. Personen i fråga menade att om läget vore så här bland somalier i Sverige, måste det till varje pris tystas. Annars frodas ondskefulla fördomar. Jag menar precis tvärtom. Det är först när vi kan tala öppet om laddade frågor, de dunkla krafter som rasistar ner vårt land kan stoppas. Vid en första anblick kan kanske kollegans inställning verka god, men det handlar om kontraproduktiv välvilja, i själva verket kanske till och med rent förtryck.

För några år sen handlade programmet Nattcafé om fördomar mot romer. Samtliga gäster tyckte det var lika hemskt med alla osanningar om "tjyvaktiga zigenare". Gott så. Men inte en enda fråga om bakgrunden till fördomarna ställdes. Och det ironiska var att när programmet var slut och gästerna gått hem, hade allt porslin stulits från redaktionen. I dag ångrar programledaren Siewert Öholm att han inte berättade om händelsen i nästa Nattcafésändning. Vad det handlar om är att inte se ner på människor och omyndigförklara dem, utan bevärdiga dem med att få svara på kritiska frågor på precis samma sätt som andra.

I tv-programmet cp-magasinet hände det att vi tog vi ut svängarna och skojade rejält om funktionshindrade och deras lyten. Många blev fruktansvärt upprörda å de funktionshindrades vägnar och krävde att svt skulle be om ursäkt för all skada programmet åsamkat dem. Men det lustiga är att dessa reaktioner kom från samma människor som är "de goda" och ler välmenande när de möter en rullstolsburen på stan. De funktionshindrade själva blev överlyckliga över den råa jargongen. Äntligen någon som inte klappade dem på huvudet. Helt plötsligt sågs de som jämlikar.

Det här känns läskigt. Jag vet. Men det är först den dag vi törs skratta lika ohämmat åt när ståuppkomiker Svenne Svensson skojar om håriga kurder som odlar potatis i vardagsrummet, som när ståuppkomiker Özz Nujen skojar om håriga kurder som odlar potatis i vardagsrummet, vi blivit fördomsfria. Och ett bra sätt att nå dit är att börja handla därefter redan nu.
    -slut citat-

expo.se/2005/vaga-fraga-varifran-fordomarna-kommer_1303.html

Hade media anammat detta tankesättet tror jag att Sverigedemokraterna aldrig kommit in i riksdagen.
  • ubåt
    Ermenegildo skrev 2013-12-12 23:12:30 följande:
    Du får väl böra med att fundera på vad som skulle vara nyhetsvinklingen av sådan statistik. Om jag exempelvis skulle kunna visa att våldsbrott är mer än dubbelt så vanligt bland målare som bland högskolelärare, är det en intressant nyhet? Det kanske är 1% av högskollärarna och 2 % av målarna som straffats för våldsbrott. I båda grupperna är våldsbrott ovanligt men målare är relativt sett kraftigt överrepresenterade. För att nu inte få alla målare på halsen - det är är förstås bara ett exempel gripet helt ur luften.

Jag kan bara se att det är en nyhet om man vill hävda att det är något med målarna som gör att de blir aggressiva, att de blir ilskna av målarångor eller liknande. Annars ganska ointressanta uppgifter. I synnerhet om man inte dessutom tittat på vilka andra orsaker det kan finnas till att målarna begår relativt sett fler våldsbrott. Kanske har den gruppen lägre inkomst, svagare anknytning till samhället eller något annat som lika väl kan vara lika avgörande för brottsbenägenheten som yrkesvalet.

Det är stor risk att en kritiskt tänkande journalist skulle se att det bara blev en "tumme" av en sådan nyhet. Det du kallar att tysta ned skulle nog de flesta kalla en helt relevant och objektiv nyhetsvärdering. Däremot kan man ju tänka sig att de som tycker illa om målare kanske skulle irritera sig på att inte all möjlig statistik som diskrediterar målare tas upp på förstasidor. I så fall kan de ju förstås alltid fixa en liten egen sajt på nätet där man fritt kan vräka ur sig hur illa man tycker om målare och klippa och klistra in alla negativa nyheter och statistik man hittar om målare. Ocensurerat, liksom...
    Var det en kommentar till mitt senaste?
  • ubåt

Här får ni. Ni som säger att SD är ett rasistiskt parti. Följ länken till SD:s hemsida. Läs igenom och kom sen tillbaka och berätta vad som är rasistiskt bakom den politiken SD driver och går till val på: (Floskler undanbedes vänligt men bestämt).

sverigedemokraterna.se/var-politik/

• ubåt
    Digestive skrev 2013-12-14 20:57:50 följande:
    Även en skillnad på det och på att önska ett inbördeskrig mot mångkulturen och uppmana svenkar att börja beväpna sig med pistoler i samma sammanhang.
    Uttrycker man dig på det viset har man inte i SD att göra. Det är knappast en fråga SD går till val på.
Svar på tråden Varför hatar folk SD?