Inlägg från: Vitrysk hockeyhjälte |Visa alla inlägg
  • Vitrysk hockeyhjälte

Varför hatar folk SD?

MsFry skrev 2014-09-22 10:31:17 följande:
    Är det du skrev någon motsättning till det jag skrev?
    Nej. Min reflektion är att alldeles för många gömmer sig bakom det där för att det de säger egentligen inte är vare sig konstruktivt eller relevant utan snarast syftar till att kasta skit.
    Count hotfull pastor, sprungen ur kaos.
  • Vitrysk hockeyhjälte
    Philipsson skrev 2014-09-23 14:44:41 följande:

Härligt inlägg av A. Teodorescu, som borde provocera samtliga politiker i sjuklövern och journalister i detta land, samt de pekåister som skriver här i tråden:

www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/aliceteodorescu/article19578984.ab

Vad hon säger är ju att de som menar att om all reglering av invandringen till Sverige, innebär att göra skillnad mellan oss och att de som tycker att en reglerad invandring inte är kompatibel med FN:s mänskliga rättigheter, så borde ju de dessa då sträva efter att avskaffa den reglerade invandringen och istället förespråka fri invandring. Detta är det dock ingen ut sjuklövern som gör, och f.ö. knappast några journalister eller debattörer här i tråden heller, och då kallar hon er för hycklare, och det är precis det ni är!

Hon har självklart alldeles rätt.

Och det där snacket om "alla människors lika värde" och hur det slängs runt i SD-debatterna nuförtiden har jag så oerhört svårt för, av precis samma anledning som det Teodorescu skriver. Det är ett nonsensargument av rang som endast syftar till att måla ut folk som klandervärda utan att på någon enda punkt egentligen bemöta själva åsikterna. Det är så jävla pinsamt.
  • Vitrysk hockeyhjälte
    FDFMGA skrev 2014-09-23 07:56:08 följande:
    Ja, vad är det som hindrar dig att ge uttryck för dina åsikter - eller snarare vem?

Jag tror det är där det brister - du har rätt att säga vad du tycker, men jag har lika stor rätt att säga att jag tycker att du har fel.
    Du ser alltså inte att man har betydligt mer att förlora på att "komma ut" som sverigedemokrat än på att outa sina sympatier för något av de andra riksdagspartierna?

Folk har sina förutfattade meningar (som för övrigt är jättedumma att ha om t.ex. muslimer eller feminister eller någon annan livsåskådningsbaserad grupp) om alla som röstar på SD. Då spelar det ingen roll om de passar in på nidbilden av den typiske SD-röstaren (lågutbildad man med vardagsrasistiska tendenser) eller står så långt ifrån den som det bara är möjligt. Röstar man på SD är man rasist och "tror inte på människors lika värde". Det förutsätts automatiskt att man vill dra ner Reinfeldts 48 miljarder till exakt noll - några summor däremellan finns inte. Det ska stängas gränser och kastas ut skötsamma människor som råkar vara födda utomlands. Och man tycker det är helt okej att veva med järnrör på stan.

Men visst. Man ska tala om varför man tycker någon som har fel faktiskt har fel. Och jag antar att du ser det jag räknar upp ovan som fullt legitima sätt att göra detta på. Men inte ens den mest polariserade anti-SD:are kan inte ha missat det jag skriver i min första mening ovan.
  • Vitrysk hockeyhjälte
    Quintus Zebra skrev 2014-09-25 07:42:29 följande:
    Självklart kan inte alla behandlas exakt olika. Människor är olika. Har olika behov. Beter sig olika. Det är så självklart att nog alla förstår det. Att inte göra skillnad på folk, betyder att man i det längsta försöker att ge alla människor samma chanser, samma värde och samma rättigheter.

I det längsta, alltså. Det är fri invandring och öppna gränser som gäller, annars ser man, i likhet med de SD-sympatisörer man raljerar över, inte heller alla människors lika värde. Man är, med andra ord, en hycklare.
  • Vitrysk hockeyhjälte

Tur att vi har dig FDFMGA, som objektivt, ödmjukt och distanserat kan förklara konceptet demokrati för oss idioter som dristar oss till att ifrågasätta delar av den förda politiken...

• Vitrysk hockeyhjälte
    FDFMGA skrev 2014-09-25 12:48:52 följande:
    Vore det inte bättre att du försökte läsa läsa på lite om Sveriges grundlagar och om hur en representativ demokrati fungerar. Kanske samtidigt som du funderar på vad det där med lika värde egentligen innebärFlört
    Är det inte dags att du släpper den där besynnerliga hangupen du har på en diskussion vi hade för flera år sedan, där jag om jag minns rätt dessutom förklarade den gången vad jag menade varmed du sedan lät dig nöjas i ett antal år? Var det dessa år du behövde för att komma på "slipade" motargument? I så fall är du till och med mindre kvicktänkt än jag trodde.

Och sluta utmåla dig själv som "intellektuell" och alla som säger emot dig som dumma i huvudet. Talade aldrig din mamma och pappa om för dig när du var liten att jorden inte kretsar kring dig? Det verkar inte så, så det kanske är på tiden att jag gör det nu i stället.
  • Vitrysk hockeyhjälte
    Quintus Zebra skrev 2014-09-25 11:09:09 följande:

Att alla inte ska få en kur av cellgifter, bara cancersjuka, betyder inte att alla inte är lika mycket värda. Att bara arbetslösa får A-kassa, att bara sjuka får sjukersättning, att bara de med asylskäl får asyl, att ingen har rätt att bosätta sig i vilket land de vill, utan att det finns regelverks som styr detta, betyder självklart inte att alla inte har samma värde.

Det borde väl man inte behöva säga?

Visst, du har helt klart en poäng. Men sedan handlar det om att definiera vad som är asylskäl också. Vissa tycks mena att fattigdom i sig ska vara ett asylskäl, andra att akut livsfara (typ ISIS) är ett av få, och så vidare. Vem har rätt?
  • Vitrysk hockeyhjälte
    FDFMGA skrev 2014-09-25 13:56:00 följande:
    Om min mamma och pappa förklarade för mig att jag inte var jordens medelpunkt - nej, inte explicit. jag tycker nog att detta bara var bra - ett litet barn behöver få känna att hen är jordens medelpunkt för att inte som vuxen börja inbilla sig att hen är detSkrattande

Som förälder har har faktiskt ansträngt mig för att göra detsamma med mina barn under deras första år, så jag tror att även de kommer att vara förskonade från den formen av inbilskhet som vuxna.
    Barn uppnår en ålder och mognadsgrad då det där att se sig själv som jordens medelpunkt övergår från att vara barnsligt charmigt till självcentrerat och osympatiskt. Det är väl där någonstans jag upplever att det inte riktigt stämdes i bäcken i ditt fall.
  • Vitrysk hockeyhjälte
    FDFMGA skrev 2014-09-25 15:19:22 följande:
    Visst bildar man sig någon slags uppfattning om personen bakom ett nick särskilt om det handlar om någon som skriver frekvent under åtskilliga år.

Till skillnad från dig fördrar jag att inte recensera andra på det sättet, utan bara möjligen indirekt och då genom att ändå hålla mig någotsånär till ämnet.

Du vill ju framstå som en iakttagare som noterar "hur bägge sidor" - som du uttrycker det går till överdrifter, samtidigt som du blev purken och lite stingslig när jag senast påstod att du vill företräda en tredje mer balanserad ståndpunkt.

Självklart är detta inte min egen uppfattning om vilket intryck ditt framträdande gör - utan jag ser dig som en rätt typisk SD-kramare, som likt så många andra SD-kramare har en i mitt tycke mycket udda syn på begrepp som mänskligt värde, demokrati och feminism.

Det förvånar mig heller inte att du får för dig att jag ser mig som jordens medelpunktFlört

Nåja. Jag hoppas att vi kan låta det personliga bero nu - annars får du gärna posta ett inlägg i moraltantstråden då du förkunnar att den vidrigaste person du mött på internet huserar på FL:s politiska forum samtidigt som du utvecklar din syn på Sveriges odemokratiska invandringspolitik.

Det tyckte jag var synnerligen kul förra gången - jag menar det finns ju så mycket skit på nätet, bara här på  FL   t ex folk som önskar att andra ska våldtas eller hängas, men du...Skrattande

Varför inte fundera på vad det är som upprör dig så till den milda grad!
    Du har något djupt otrevligt, osympatiskt och självgott över dig och klarar av någon anledning jag själv inte riktigt begriper att provocera mig på ett sätt som är få andra förunnat. Dina åsikter delar du med gott om andra och det finns många som torgför sådant som är betydligt värre än det du står för, men ingen uttrycker dem på samma sätt och med samma osakliga bismak och samma uppblåsta självbelåtenhet som den du använder. Jag har alltid och kommer alltid att ha svårt för folk som snackar utan att egentligen riktigt veta vad de snackar om.

Om du är tillnärmelsevis likadan IRL tycker jag uppriktigt synd om dem som tvingas umgås med dig.

Detta om detta. Nu vet du var jag står just nu, kan du nu ge fan i att dra upp årsgamla diskussioner gång efter annan för att försöka bevisa ytterligare någon påstådd osaklighet?
  • Vitrysk hockeyhjälte
    FDFMGA skrev 2014-09-25 16:07:11 följande:
    Nja, jag har väl vetat var du stått hela tiden. Det blir liksom ord utan semantiskt värde när du har upprepat samma sak ett tjugotal gånger.

Jag har inga större problem att förstå varför du tappar fattningen så ofta - och att du inte förstår det själv gör din föreställning till en stundtals roande fars.

Så visst vet jag var du står - du vet ju inte vilket ben du ska stå på för att framstå som en neutral iakttagare som nyanserat försöker föra fram samma budskap som alla andra i SD-klacken - att man måste lyssna på SDSkrattande
    Saken är den att du aldrig verkar ha haft någon fattning att tappa. Det gäller verkligen inte bara det du skriver till mig, utan även till andra som inte tycker som du. Det är sekter hit och batikhäxor dit och strålning och väderkvarnar och allsköns lustigheter. Dylika sarkasmer kanske funkar en gång, eller två eller tre - men det blir bara så jävla tröttsamt.

Det komiska i sammanhanget är ju att du tycks helt oförmögen att ta in att det är bland annat på grund av sådana som dig som SD vuxit sig så pass stort, om man nu ska vidröra själva diskussionsämnet för en gångs skull.
Svar på tråden Varför hatar folk SD?