Inlägg från: Digestive |Visa alla inlägg
  • Digestive

Varför hatar folk SD?

FDFMGA skrev 2014-06-23 17:37:24 följande:

Nja, Finland har haft en negativ tillväxt ett tag och är nu på väg in i en djup depression. Mirakelmetoden att begränsa invandringen fungerar inte där.

Inte? Med den metoden kan man ju stoppa den globala uppvärmningen och befolka Mars! Ingenting är omöjligt så länge man drar ner på invandringen - det löser allt och mer! Våga inte påstå något annat..
  • Digestive
    Helhet skrev 2014-06-23 18:07:30 följande:

Ska fråga så att ett barn förstår dvs du. Kommer Sverige bli rikare med 100000 nya som är arbetslösa. ALL offentlig verksamhet är eg helt värdelös för staten, men nödvändig. Vilka är dom offentliga resurserna som vi behöver mera av, är det poliser fängelsen mera socialbidrag. Eller kan det kanske vara bättre med mer personal i skolan inom sjukvården eller varför inte högrelön för kvinnor. Det är bara små-barn som tror att man kan få allt.
    Nej, utan folktillväxt (även arbetslös via oetablerade invandrare, precis som vid naturlig och via nyfödda som inte heller arbetar) stimulerar efterfrågan på den inhemska marknaden = gör marknaden mer lukrativ för nyetablerade företag och mer lukrativ för investeringar samt gör Sveriges ekonomi stabilare i makroekonomiska blåsoväder.

Tror du på allvar att det inte gynnar Sverige någonting, med reella orsaker till att ha mer pengar i omlopp i landet?

Och för att ta det igen - det är väldigt ointressant med en slags analys kring vilka offentliga resurser som behövs, i ett sammanhang där nuvarande regering inte satsar på det offentliga överhuvudtaget och inte har gjort det de senaste 8 åren.

Vill du ha mer offentliga resurser någonstans så behöver du byta regering - att blott dra ner på invandringen gör liksom ingen skillnad med en regering som likväl inte tänker använda eventuella besparingar där du föreslår.

Du vet inte alls hur blå politik fungerar och verkar? Du har levt i en blå politik i 8 år nu, efter ett regeringsskifte ifrån röd politik - invandringen har i stort sett sett den samma ut sedan ~25 år tillbaka - och du inbillar dig att invandringen per se och invandring allena har orsakat fenomenet "plötsligt svagare resurser i det offentliga"?

Varför diskutera ämnet politik utan politik? Det är som vanligt väldigt svårt att diskutera politik och ekonomi med människor som tror att bådadera springer och regleras utav immigration. Politik och ekonomi är inte binära system som kretsar kring immigration.

• Digestive
    Errol Flynn skrev 2014-06-23 18:28:53 följande:
    Jag tror att viss invandring är trevligt. Men inte i den takten vi har nu. Och inte de människorna vi får hit. Vi får inte hit arbetskraft utan krigsskadade människor som inte kommer stå till arbetsmarknadens förfogande på väldigt länge. Vi tar in 2000 asylsökande i veckan just nu och då har irakierna inte ens börjat komma. Jag läste att Danmark tänker ta emot 6000 asylsökande i år, dvs lika många som vi tar emot på 3 veckor. Det börjar bli farsartat nu. Någon gång måste taket vara nått. Migrationsverkets generaldirektör måste vara på gränsen till retard och har märkligt nog makten att förändra hela Sveriges framtid för alltid. Det var han som gick ut och lovade PUT till alla syrier som sätter sin fot här. Sen att vissa syrier bott i Egypten eller USA och passade på att söka asyl här spelade visst mindre roll. Gratis är ju gott. Vad jag önskar honom låter jag vara osagt.

??Vi kan känna oss stolta över att många söker sig till Sverige. Det är ett bra land vi lever i. Här blir man mottagen på ett bra sätt. FN:s flyktingorgan UNHCR säger att vi är bäst i världen och det betyder något, säger Migrationsverkets generaldirektör Anders Danielsson.

www.dn.se/nyheter/sverige/prognosen-fel-tusentals-fler-behover-hjalp/

www.sydsvenskan.se/sverige/larm-om-psykvard-for-flyktingar/
    Ja, alltså, att det på olika vis tär på befolkningen går inte att sticka under stolen med. Varför det sker och vad alternativen är, kan dock ses som analyser som bör prioriteras framför att enbart agera motstånd i en situation som uppenbarligen väldigt få har perspektiv över.

Sedan så är inte Sverigedemokraterna lösningen generellt, de står i praktiken och väljer mellan pest och kolera men förväntar sig guld och gröna ängar. De verkar knappt förstå det själva så som de diskuterar men man får väl hoppas på att den ekonomiska kölhalningen utav exempelvis Finland och Danmark, som stundar, får folk att vakna och se mer än enbart symtom och får dem att fäktas med mer än enbart dessa, för det håller inte.

Så länge ekonomiska system som används globalt försätter nationer som Sverige i dessa situation (Sverige som har ambitionen att ligga högt i Europa i allmänhet) så spelar det liksom ingen roll vad som görs helt utanför spelreglerna för att kunna behålla standarden här - för den globala ekonomin och systemet i sig, tänker inte visa någon slags barmhärtighet eller pardon i just fallet Sverige.

Vi klarar oss inte utan folktillväxt och den helt renodlade arbetsinvandringen räcker inte för att täcka vare sig ambitionerna som Sverige har eller för att bibehålla standarden som svensken är van vid.

Ja, världen är orättvis. Det är inte heller så konstigt i och med ett ekonomiskt system som har skapats för att just orsaka orättvisa. Systemet har för böveln skapats för att hålla slavar livegna - tror du att det går att göra som det behagar och ge efter bekvämligheter, när Sverige (och alla andra länder) i praktiken har en livegen slavstatus i det här ekonomiska systemet?

Snälla - vakna, gnugga ur ögonen och dra upp nävarna mot de egentliga motståndarna i fråga om mål i tillvaron här.

Just nu så finns det enbart ett parti - mig veterligen - som faktiskt adresserar det egentligaproblemet och kärnan till symtomen som ämnet handlar om här; Miljöpartiet som efterfrågar en ekonomi som inte kretsar kring ständig och blind tillväxt. Om fler partier, exempelvis Sverigedemokraterna, kunde bejaka det här så kanske saker kan ordna sig - på riktigt och utan att ta till metoder som skulle sänka Sverige precis som de idag sänker både Finland och Danmark.

Du har gått på en nitlott och det är hur simpelt Sverigedemokraterna beskriver tillvaron. Det går inte att spara till sig nödvändig tillväxt och utan den så kommer inte Sverige att "skära ner" i det offentliga, utan Sverige kommer inte att ha råd med det offentliga.
  • Digestive
    tobbe01 skrev 2014-06-23 18:30:45 följande:
    Befolka Mars? Hur mår du? Såja, ring en vän.
    Du har sannerligen lite att komma med du. Kan förstå om Samhällskunskap A kändes lite för klurigt, det är inte för alla, men att inte ens förstå skämtsamheten i det här fallet..
  • Digestive
    Philipsson skrev 2014-06-23 19:24:52 följande:
    Är det därför som flyktingsamordnaren Lars Stjernqvist (S) vill ha en ny lag som tvingar kommunerna att ha beredskap att ta emot flyktingar, "för att förhindra att situationen blir väldigt svår på vissa håll"?

www.aftonbladet.se/senastenytt/ttnyheter/inrikes/article19103517.ab

Jag menar, om flyktingmottagandet vore en guldgruva skulle naturligtvis kommunerna slåss om att få ta emot dem.
    Vad har kommuner med nationalekonomi att göra? Se till att adressera vad som överhuvudtaget tas upp..

Har inte påstått att "flyktingmottagandet" är en guldgruva - utan har menat att folktillväxt gynnar den svenska marknaden. Har även skrivit att kommuner absolut kan lida ekonomiskt som följd av en hög immigration.

Fyra meningar står här ovan, låt dem sjunka in nu och svara därefter på vad som faktiskt står.

• Digestive
    Helhet skrev 2014-06-23 19:28:15 följande:

Åh att man ska behöva bryta ner allt till dagis-nivå. Tror du att det är lättare/bättre att med skatte-medel försörja 5000 eller 10000?
    Bättre för vad? - är den naturliga  följdfrågan. Om du faktiskt stannar upp och läser vad som står så handlar det i ditt - och i flera andras - fall om kunna skilja på kommun och nation. En god början för att kunna förstå någonting överhuvudtaget i det här ämnet.

Och snacka inte om dagisnivå när du uppenbarligen inte förstår ämnet överhuvudtaget.

Svar: Kommuner kan givetvis gå lidande ur en situationen där fler ska försörjas med offentliga resurser men nationen i sig lider knappast av att mer pengar kommer i omlopp i Sverige av reella orsaker och av att marknaden stärks.

Lever du enbart i en kommun eller vad är det frågan om egentligen? Du vet, det finns en nation utanför kommunen och hur väl det överhuvudtaget går för kommunen som verkar vara ditt enda och existerande allt, har fantastiskt mycket att göra med hur väl det går för nationen i sig.

Det är inte ett tvåbitarspussel det här.
  • Digestive
    Errol Flynn skrev 2014-06-23 19:43:23 följande:
    Nja nu drar du för stora växlar. Jag tror inte SD är Jesus återuppstånden som skall frälsa oss alla. Däremot hoppas jag att ett visst mått av missnöje kommer ge eko i den politik som förs idag. En del människor vi tar in idag är tickande bomber. Jag skiter totalt i tillväxt och ekonomi då. Jag vill inte ha livsfarliga psykopater i närheten av människor jag älskar. Eller runt tant Asta nerför gatan heller för den delen. Jag vill inte heller att Islam ska få större fäste i Sverige än vad det redan har. Shia, sunni, extremist, moderat muslim, konvertit osv, nu drar jag alla över samma kam. Religion har inget i Sverige att göra 2014. Eller hedersbrott och könsstympningar. Det finns många negativa aspekter med invandring som inte enbart handlar om tillväxt.
    Miljöpartiet borde omyndigförklaras i mitt tycke. Att finansiera någon sorts "medborgarlön" nästan till alla som inte ids arbeta är så dumt att det liknar ingenting och kommer dessutom inte gå att finansiera. Tyvärr blir det väl så att man i slutändan får flytta från detta land. Mina barn förtjänar en trygg framtid.
    Det blir inte mindre tickande bomber när Sverige och befolkningen inte längre har råd med psykvård överhuvudtaget. Men visst förstår jag missnöjet, saker får dock mer än gärna hålla i mer än 10 år.

Jag tror inte på att laga en hamn med epoxylim efter en tsunamis framfart. Vi behöver se över ekonomin som system och hitta en väg ut på det viset, istället för att bara svänga av vid nästa vägfart och bete oss som att det inte skapar grava konsekvenser i sig. Tyvärr bidrar inte Sverigedemokraterna med ett sådant tillägg och perspektiv - vilket är väldigt synd - utan istället står de där med blott förbannat många tuber epoxylim.
  • Digestive
    Errol Flynn skrev 2014-06-23 20:01:52 följande:
    Vi får se vad som händer. Det är spännande tider. Skiter det sig flyttar jag till Mallis och lägger mig under en palm.
    "Projekt Sverige." Men jo, sannerligen spännande men jag tror att det kommer ordna sig. Eventuellt regeringsskifte kan ju blanda om korten till en behagligare giv i allmänhet.. med betoning på "kan" och "i allmänhet". Röd politik har i alla fall en tendens att göra livet mer drägligt för fler.. och de blå har ju skapat ett finanshjul som kan smaka riktigt gott i en röd politik.
  • Digestive
    Errol Flynn skrev 2014-06-23 20:19:25 följande:
    Jag avskyr ju dock MP. På riktigt. Och FI ska vi inte prata om. Herregud. Jag skäms varje gång någon av virrpannorna får komma till tals.
    Har också svårt för "nya" Miljöpartiet. Har ingen koll på F! eller hur de nu vill förkortas. Blev dock positivt överraskad i den senaste partiledardebatten i Riksdagen, den 18 juni, och då det kom fram att Miljöpartiet faktiskt kritiserar och vill se över det ekonomiska systemet i sig - för det är verkligen fader bov, i mångt och mycket.

Skulle vilja ha en vilde till regering, med lite Sverigedemokrater, lite Socialdemokrater, lite Miljöpartiser och lite Moderater (något sådant, typ). Så kan de leka politik ihop, i ett helt tokigt samarbete. But no, det här viktiga med "ideologier" står i vägen för sådant samarbete.

Tror dock inte på den hela den här skiten överhuvudtaget - tror på samarbete mot gemensamma mål, långt bort ifrån ideologier och annat löjligt påhitt.

• Digestive
    Philipsson skrev 2014-06-23 20:44:59 följande:
    Kommunerna har definitivt med nationalekonomi att göra. Hade du läst en bok om nationalekononomi skulle du ha vetat det.

Befolkningstillväxt kan under vissa omständigheter gynna tillväxten, men den behöver inte göra det. Befolkningsökning ger alltså inte automatiskt bättre ekonomi, vilket en del obildade imbeciller tycks tro.

Stjernqvists mål om en ny lag belyser vad det handlar om. T.o.m. politikerna från S och M (ja, Ullenhag håller med LS), har insett att den höga den invandringen håller på att slita sönder det svenska samhället. Det insåg många av oss för länge länge sen.

Exempelvis har ju Polisen inget att sätta emot när det gäller gangstergrupper i i synnerhet Göteborg. Dessa personer har levt hela sina liv i förorten, där det i princip saknas etniska svenskar, de lever utanför lagen, och har ingen respekt för, eller koppling till, det svenska samhället. Para-samhällen. Det är politikerna och PK-ismen som har skapat dessa ghetton, som inte gynnar någon alls. Allra minst dem som bor där.
    Inte i sammanhanget men det verkar vara för svårt att greppa sammanhanget överhuvudtaget. Vi skulle inte haft den här sidodiskussionen överhuvudtaget om du faktiskt klarade av att läsa inlägg ordentligt, en rätt rolig position att kaxa upp sig ifrån.

Förstår du inte ens sammanhanget som diskuteras så är vidare diskussion knappast lönt.

Ta överflödet krafs med någon annan, inte intresserad av något ämnesbyte.

Nationens ekonomi behöver knappast lida och lider knappast idag för att kommunerna har svårt med sina offentliga resurser. Om du inte tror mig så hänvisar jag till dagens Sverige som stöd för sak - så kan du själv avgöra huruvida det 1.) finns goda finanser i dagens Sverige eller inte samt 2.) huruvida det samtidigt finns kommuner med dåliga resurser i dagens Sverige eller inte.
    Kan du få bukt på denna svåra uppgift med ett liv i landet Sverige som grund för att klara av den? Hoppas på det..

Svar på tråden Varför hatar folk SD?