Fjället skrev 2015-04-02 18:48:36 följande:
Vad är detta yrke?
Lär du dem svenska så att de kan få jobb? Utan språket ingen integration eller hur? I så fall jättebra, fortsätt med det.
Jag har för längesedan även insett svenskens oförmåga att se flyktingar, först och främst som människor, sedan människor med potential. Svensken tror att brist på kunskap i det svenska språket är detsamma som låg IQ och därmed också hopplöshet om att kunna lära upp flyktingen. De allra flesta flyktingar som jag har arbetat med, både underåriga och vuxna, har arbetslivserfarenhet samt mycket större ambitioner än en svensk att få komma ut i arbetslivet här i Sverige. Det är faktiskt bara det svenska språket som fattas dem.
Jag lär dem inte bara det svenska språket, utan även om det svenska samhället. Men även svensken behöver lära sig om det svenska samhället har jag märkt. Man måste börja bygga broar mellan det svenska samhället och flyktingen. Men som det ser ut nu så byggs bron från flyktingens håll bort mot det svenska samhället samtidigt som flyktingens ambitioner möts av högervindarnas stoppsignaler och den osynliga främlingsfientligheten som existerar överallt, dagligen.
Du vet inte detta för du jobbar inte inom detta yrke.