Inlägg från: sjuttiofemman |Visa alla inlägg
  • sjuttiofemman

Varför hatar folk SD?

M Y L F skrev 2014-02-27 10:43:58 följande:
    En som är född utomlands kallar sig oftast inte Svensk, utan för Iranier, Serb, Italienare osv. Varför denna hysteri att alla måste vara svenskar? Att ha svenskt medborgarskap innebär inte alltid att man vill vara eller känna sig svensk. Om jag bosätter mig i Kina kommer jag aldrig att vara Kines, men jag kan vara Svensk med Kinesiskt medborgarskap. Jävla Svensk hysteri, kalla folk för det dom är istället för att försöka påskina någon sorts falsk svenskhet.

Det är bara ni "invandringskritiska" som är fixerade vid svenskhet, vi andra tänker inte ens på det. Problemet är att Åkesson inte anser att Zlatan är svensk trots att han är född i Sverige och anser sig som svensk. Hans övriga meriter behöver inte nämnas, det vet nog alla. Om Zlatan anser sig vara svensk, varför måste Åkesson börja ifrågasätta det? Och när Åkesson inte ens kan motivera vad svenskhet är utan raljerar över olika saker och till slut hamnar på att det är politikernas fel så blir det mer och mer tydligt att han inte har en aning om vad han pratar om utan det handlar kort och gott om hudfärg. Håller du inte med?

Här misslyckas Åkesson med att förklara varför Zlatan och andra inte anses svenska i Sd´s ögon:

• sjuttiofemman

Det är intressant att Errol Flynn gör som andra Sd-lobbyister: kör ner huvudet i sanden när man ifrågasätter.

Det händer varje gång.

• sjuttiofemman
    M Y L F skrev 2014-02-27 11:13:17 följande:
    Du om någon talar ju så om att man visst är svensk oavsett hudfärg. Inse att jag aldrig blir Kines om jag råkar bo i Kina. Jag har en man som inte är helsvensk, mina bästa vänner är inte Svenskar. Vad är det för fel att vara invandringskritisk? Att vi släpper in folk som uppenbart inte har något skyddsbehov, barn som uppenbarligen inte är barn, folk som begår grova kriminella handlingar och som får vara kvar i Sverige, vi har inga som helst krav och vi kan inte erbjuda människor mer än bidrag. Människor sätts i skitområde därifrån man flyr vid första bästa tillfalle. Det finns inte många Svenskar som frivilligt flyttar till Rosengård , hammarkullen, Husby osv Vad är det man sager, Not in My backyard? Jag är i allafall ärlig när jag säger att jag inte bor i området med en stor andel invandrare, jag flyttar mina barn till andra skolor om jag måste . Jag drar mig för att åka kommunalt på kvällar och nätter och likaså drar jag mig för att vara ute sent på kvällen. Jag bor i ett område där kriminaliteten har ökat markant på bara ett par år . Det brinner bilar. Folk är blivit ihjalskjutna. Då bor jag i ett område som anses bra.

Om du är född och uppvuxen i Kina så lär du definiera dig som kines.

Varför ens dra upp att du har vänner och man och gud vet allt som är invandrare? Det är inte relevant.

Det som är relevant är att Sd och du tar er rätten att definiera vem som är svensk eller inte. Vad f-n spelar det för roll? Om Zlatan ser sig som svensk och är född här så är han svensk.

Åkesson kan inte heller förklara sin syn på detta.

Men för att dra det här ett steg längre, min mormor är från Estland. Är jag svensk i dina ögon?
  • sjuttiofemman
    Vitrysk hockeyhjälte skrev 2014-02-27 12:24:20 följande:
    Etnicitet är sällan relevant, som sagt. Men ge då för bövelen fan i att förvanska sådant i de fall det kan tänkas "väcka anstöt". En somalier som råkar ha fått svenskt medborgarskap men fortfarande uppenbarligen är så somalisk att han t.ex. planerar islamistiska terrordåd _är inte svensk_. Då ska det heller inte rapporteras om "terrormisstänkta svenskar" som om det vore Nisse i Hökarängen som råkat hamna i dåligt sällskap på utlandssemestern. 

Så Breivik är somalisk? Med tanke på att en somalier inte längre är svensk i dina ögon så fort han planerar terrorbrott.
  • sjuttiofemman

Konstaterar att "MYLF" gör som andra Sd-lobbyister och kör ner huvudet i sanden när man ifrågasätter hans argument.

• sjuttiofemman
    M Y L F skrev 2014-02-27 14:08:48 följande:
    Jag är varken man eller SD. Så sluta skriv sådant som du tror. Dina argument är så kassa och återkommer som en gammal LP skiva som hakat upp sig så man tröttnar på att försöka argumentera. Jag argumenterar med någon som har något nytt att tillföra.

Varför jag fortsätter tjata är för att ni inte kan svara på när man blir svensk. Problemet med ert resonemang är att ni vill dela upp befolkningen mellan "vi" och "dem" och det kommer endast att skapa än mer motsättningar. Det blir en ond cirkel.
  • sjuttiofemman
    Philipsson skrev 2014-02-27 15:05:49 följande:
    Källa?

Hej Philipsson, välkommen tillbaka. Är nyfiken på ditt svar på vad svenskhet är för något. Har frågat många gånger nu, kan det vara så att du inte vet?
  • sjuttiofemman
    M Y L F skrev 2014-02-27 15:30:35 följande:
    Måste alla vara svenskar, vad är det för märkvärdigt att vara svensk undrar jag? Om man är född i annat land säg Finland och flyttar till ett annat land säg tex Tyskland så blir man inte Tysk. Man blir tysk medborgare men är fortfarande Finne. Är det något fel med det undrar jag?Jag tror inte att Finnen är något emot det. Som jag skrivit dom flesta av mina icke födda vänner i Sverige kallar sig aldrig för Svensk. Dom är Turkar, Serber, Italienare, Britter osv... Dom personer som jag gått i skolan med under 80 talet, och där dom flesta är födda har där deras föräldrar i större utsträckning jobbade, ser sig själva som Svenskar och det gör jag ocksa, dom har tagit till sig både sina föräldrars kultur, men även Svensk kultur. Dom som kommer idag går inte att jamfora, för dom har inte samma tillgång till det Svenska samhället som mina vänners föräldrar hade på 60 talet och in i 80 talet. Dom som står utanför samhället kommer aldrig att se sig som Svensk och varför skulle dom det med dom kassa alternativ som dom har. Där är skillnaden för mig. Hur andra ser på det är upp till var och en.

Problemet är, som jag skrivit rätt många gånger nu, att Sd inte tillåter ens personer som är födda i Sverige att få vara svenskar. Du tycks försvara denna märkliga övertygelse?

Så jag undrar, när får någon kalla sig svensk? För det spelar ju ingen som helst roll tydligen hur länge man bott i Sverige eller vad individen känner sig. Allra helst inte om personen gjort sig skyldig till brott, blivit utsatt för brott eller bara bevittnat brott: då bedöms personen efter sitt utseende och ska tydligen göra det enligt Errol Flynn här eftersom han och fler med honom ser som sin livsuppgift att upplysa folk om när en person med annan etnicitet än svensk begår ett brott. Då ska personen hängas ut med namn, bild, personnummer och helst adress också, men bara om det är en invandrare.

Kort och gott, invandrare ska stigmatiseras enligt vissa personer (inkl Sd) så hatet breder ut sig. Skitsamma om det är felaktigt eller inte, bara dessa människor får någon att skylla på.
  • sjuttiofemman
    nihka skrev 2014-02-27 10:55:24 följande:
    Jag tror det handlar om att SD behöver behålla sin kärnväljartrupp. När man som parti officiellt är så luddig i sina formuleringar får man ta ut svängarna desto mer på andra forum, prata mer i klarspråk så väljarna känner igen sig i sina sympatier och själva får uttrycka dem.

Björn Söder SDs partisekreterare har tydligen en facebooksida som tjänar i detta syfte där han drar igång en "debatt" genom att insinuera att meningsmotståndaren ägnar sig åt djursex och sedan låter kommentarerna med grovt förtal och rasism rulla på medan han tar bort kritiken mot att inlägg med grovt förtal och rasism får stå kvar.

Förutom det uppenbara förtalet så verkar det inte bättre än att Björn Söder känner en viss sympati med inställningen att vi har nog med "kamelknullare" i landet eller inte ser det rasistiska i ett sådant uttalande. Alla dessa hätska tankar som finns inom väljarkåren måste ju ut någonstanns och Björn Söders facebooksida anses väl som lämpligt av Björn Söder - annars skulle han väl göra något det i stället för att dra igång det. Jag tror Björn Söder i SD-kretsar betraktas som en "stark" man som vågar gå ut med den här typen av uttalande medan vi andra undrar vad det är för avpixlatfilial han driver. 

Visst är det så. Jag önskar att alla andra politiker skulle våga ställa Sd mer mot väggen och kräva svaren som de vägrar ge. För om Sd blir tvungna att tala klarspråk så behöver ingen fundera på om partiet är rasistiskt eller inte, då framkommer det att det är samma elände eller värre än det som Sd bildades ur på 90-talet.
Svar på tråden Varför hatar folk SD?