Inlägg från: Ermenegildo |Visa alla inlägg
  • Ermenegildo

Varför hatar folk SD?

Philipsson skrev 2013-12-13 23:43:01 följande:
    Vet ni vad jag tror? Knappt nån skulle våga skriva nåt positivt om Sd här, eftersom de är rädda att förlora jobbet. Ungefär som i en diktatur alltså. Så går det till i det fria Sverige!

Bara riggade val som fattas (bara en tidsfråga).
    Du menar att du inte gillar diskriminering? Intressant.
    Förr visste jag inte hur jag skulle avsluta mina inlägg men nu
  • Ermenegildo
    Philipsson skrev 2013-12-14 08:27:07 följande:
    Vad som är intressant är att se hur svaga demokratierna är.

Du, t.ex., vore väl den första att skriva in dig i diktaturens nomenklatura.

Demokrati - tänker de -, är jättebra, så länge folk röstar som vi vill. Gör de inte det, så blir det bäst för alla med diktatur. Diktaturen blir då den verkliga demokratin!

Som i 1984...frihet är slaveri, lögn är sanning, etc.
    Vad får dig att tro det? Att jag berättar för dig att dina åsikter är idiotiska innebär inte att jag inte tycker att du har rätt att ha dem. Jag tycker även det är idiotiskt att drapera sig i en burka, att tillbe Tor, Gud eller Allah eller att doppa sina barn i vatten eller läsa besvärjelser över slaktat kött. Men allt är sådant jag tycker ska vara tillåtet.
  • Ermenegildo
    Gustav Kirchhoff skrev 2013-12-14 15:57:38 följande:
    Mycket extremister här nu från den yttersta vänsterkanten.

Man får hoppas att FL gör något åt problemet.
    För att betecknas som extrem vänster antar jag att det räcker att man är antirasist i dina ögon? Nu har ju SD överhuvudtaget ingen särskilt genomtänkt politik men i de frågor där försöker uttala sig brukar de hamna ganska långt åt vänster. SD vill ha en stor stat, höga skatter och mycket bidrag (men bara bidrag till renrasiga svenskar, får man anta).
  • Ermenegildo
    Vitrysk hockeyhjälte skrev 2013-12-16 15:15:32 följande:
    Tsunamin i Thailand t.ex. Hade den blivit samma nationella trauma om inga svenskar drabbats? Skulle inte tro det.

Således, det där med att "sortera utifrån etnicitet" och hur rasistiskt det är är ännu en nonsensfloskel som inte tillför någonting.
    Du blandar i huvudsak ihop nationalitet med etnicitet. Men till viss del har du/ni nog rätt. Något säger mig att om Dawit Isaak hetat David Jönsson och varit en vit svensk så hade Sverige ansträngt sig hårdare och svenskarna brytt sig mer.

Men poängen är svårförstådd - eftersom det finns rasism ska vi acceptera rasism? Är det det du hävdar?
  • Ermenegildo
    oOOo oOOo skrev 2013-12-16 15:23:47 följande:
    Poängen är att det blir lättare att diskutera på ett konstruktiv sätt om vi dissar flosklerna.
    Vilken är floskeln?
  • Ermenegildo
    Vitrysk hockeyhjälte skrev 2013-12-16 15:27:13 följande:
    Och något annat säger mig att om Dawit Isaak, i likhet med andra journalister som sitter fängslade i Eritrea, inte haft svenskt medborgarskap hade inte många här brytt sig om hans situation överhuvudtaget.
    Nej, det håller jag med om. Jag är inget stort fan av nationalism överhuvudtaget. Men det är ju glädjande om du inte tycker man ska lägga så stor vikt vid vare sig etnicitet eller medborgarskap. Jag har dock lite svårt att få ihop det med annat du skrivit.
  • Ermenegildo
    oOOo oOOo skrev 2013-12-16 15:39:16 följande:
    Är du stolt över din oförmåga att förstå?
    Var det inte du som just efterlyste en mer konstruktiv diskussion? Jag gör mig inte till, jag förstår ärligt talat inte vad det är du menar är en floskel när man talar om att sortera människor utifrån etnicitet. För mig är det allt annat än en floskel, det är ju tvärtom det som är rasism. (http://en.wikipedia.org/wiki/Rasism)
  • Ermenegildo
    oOOo oOOo skrev 2013-12-16 15:46:19 följande:
    Det har du rätt i. Det är rasism att dela upp människor efter härkomst. Floskeln är att majoriteten inte gör det.

Jaha, så då är vi tillbaka i det som det lät som Vitrysk skrev - eftersom det finns en utbredd rasism så är det ok med rasism. Eller?
  • Ermenegildo
    oOOo oOOo skrev 2013-12-16 15:52:53 följande:
    Märklig slutsats. Nej, givetvis inte. Men varför låta felaktiga påståenden stå. Enligt definitionen av rasism är praktiskt taget alla rasister i någon mån. Målet är väl att minska den istället för att stoppa huvudet i sanden när 'sanktionerad' rasism florerar.
    Jag stoppar definitivt inte huvudet i sanden. Jag är uppmärksam på rasism hos mig själv och hos andra. Här på FL behöver man inte vara Sherlock Holmes för att hitta rasism...
  • Ermenegildo
    oOOo oOOo skrev 2013-12-16 16:00:06 följande:
    Ändå tycker du 'poängen är svårförstådd'. Vad är det som är svårt att förstå med att svensk nyhetsrapportering är rasistisk?
    Jag antar att du har en poäng med det du skriver här - att du argumenterar utifrån någon tes. Det är den poängen jag har svårt att förstå. Om din poäng är att du ser ett problem med strukturell rasism så är jag den första att hålla med. Men någonting säger mig att det inte är det som är din poäng...
Svar på tråden Varför hatar folk SD?