• JTA

Varför hatar folk SD?

Kunigunda skrev 2014-08-07 00:47:34 följande:
    Jaha. Så jag har inbillat mig. Jag arbetar med utbildning och mina kontakter med asylsökande har inget med beslutsprocessen att göra. Ofta framkommer deras berättelser först efter många möten, till mig eller till de rektorer, kuratorer eller lärare som möter dem. Att i sin yrkesroll lyssna till professionell, högutbildad personal som har regelbundna kontakter med dem (jag), eller att som bekant grunda sin uppfattning från oprofessionell, lågutbildad personal som pratar med obehöriga om individer på asylboendet (du) är två olika sätt att ta reda på hur verkligheten är beskaffad. Var och en får väl välja vilken man föredrar.
    Har det någon gång stått klart för dig att en asylsökandes berättelse är osann?
  • JTA
    Kunigunda skrev 2014-08-07 00:47:34 följande:
    Jaha. Så jag har inbillat mig. Jag arbetar med utbildning och mina kontakter med asylsökande har inget med beslutsprocessen att göra. Ofta framkommer deras berättelser först efter många möten, till mig eller till de rektorer, kuratorer eller lärare som möter dem. Att i sin yrkesroll lyssna till professionell, högutbildad personal som har regelbundna kontakter med dem (jag), eller att som bekant grunda sin uppfattning från oprofessionell, lågutbildad personal som pratar med obehöriga om individer på asylboendet (du) är två olika sätt att ta reda på hur verkligheten är beskaffad. Var och en får väl välja vilken man föredrar.
    Kunigunda:

Har det någon gång stått klart för dig att en asylsökandes berättelse är osann?
  • JTA
    Kunigunda skrev 2014-08-07 20:43:08 följande:
    Det finns dömda brottslingar i alla partier. Dock är det SD som grundar sin politik på att man ska ta krafttag mot brottslighet och genom att peka ut invandrare som mer kriminella än andra. Ändå har partiet tvingats aktivt rensa ut kriminella ur partiet, för att gå från 24 % till 10 % förtroendevalda med tidigare domar. Det är ju journalister (för SR, AB, Expressen etc) som sammanställt dessa undersökningar och SD brukar försvara sig med en blandning av att "det där tror jag inte på" och "det är inte Jimmies bord". Om jag lägger upp något här kommer du bara ropa pk-media.
    Ja det är ju minst sagt pinsamt för dem.

Men i princip då: Vi tar emot flyktingar och står för deras uppehälle tills de kan försörja sig (vilket tar många år). Om de då tackar för solidariteten och generositeten vi visat dem med att begå brott, har de då inte förverkat vårt förtroende för dem? Vad tycker du?
  • JTA
    Kunigunda skrev 2014-08-07 23:26:57 följande:
    Ett par gånger. Ytterst sällan. Vad har det med saken att göra?
    Jag försöker förstå vad med SD du inte tycker om.

Vad tycker du är det rätt att göra med dessa personer?
  • JTA
    KUNIGUNDA:

Kan du titta på mitt inläg nr 15802?

Jag är intresserad av din åsikt om en fråga där.
  • JTA
    Kunigunda skrev 2014-08-08 18:25:35 följande:
    Utreda vad den riktiga anledningen är, så klart.
    Ahh, så det gör detsamma för dig om man bedrägligen försöker ta sig in i landet. Det blir ändå vårt ansvar att undersöka om det kanske finns något annat sätt för den som ljuger att få uppehållstillstånd. Var det så du menade?

• JTA

Kunigunda, kan du titta på den här:

Kunigunda skrev 2014-08-07 20:43:08 följande:
    Det finns dömda brottslingar i alla partier. Dock är det SD som grundar sin politik på att man ska ta krafttag mot brottslighet och genom att peka ut invandrare som mer kriminella än andra. Ändå har partiet tvingats aktivt rensa ut kriminella ur partiet, för att gå från 24 % till 10 % förtroendevalda med tidigare domar. Det är ju journalister (för SR, AB, Expressen etc) som sammanställt dessa undersökningar och SD brukar försvara sig med en blandning av att "det där tror jag inte på" och "det är inte Jimmies bord". Om jag lägger upp något här kommer du bara ropa pk-media.
    Ja det är ju minst sagt pinsamt för dem.

Men i princip då: Vi tar emot flyktingar och står för deras uppehälle tills de kan försörja sig (vilket tar många år). Om de då tackar för den solidaritet och generositet vi visat dem genom att begå brott, har de då inte förverkat vårt förtroende för dem? Vad tycker du?
  • JTA
    Kunigunda skrev 2014-08-08 21:16:02 följande:
    Nej, det tycker jag inte. Jag tycker att hela tacksamhetsresonemanget är helt vrickat.

"Tackar för" var naturligtvis bildligt talat. Jag tror inte många anser det vara "tacksamhet" att låta bli att begå brott.

Varför är det vrickat att förvänta sig att någon som flytt hit och tagits emot sedan returnerar vänligheten genom att skada samhället?
  • JTA
    JTA skrev 2014-08-08 21:46:02 följande:

"Tackar för" var naturligtvis bildligt talat. Jag tror inte många anser det vara "tacksamhet" att låta bli att begå brott.

Varför är det vrickat att förvänta sig att någon som flytt hit och tagits emot sedan returnerar vänligheten genom att skada samhället?
    Felformulerat, skulle ha varit:

Varför är det vrickat att någon som flytt hit och tagits emot inte inte borde returnera vänligheten genom att skada samhället?
  • JTA
    Kunigunda skrev 2014-08-08 22:34:11 följande:
    Alla som bor i ett samhälle bör respektera sina medmänniskor och samhällets lagar och därmed inte skada någon eller kränka någons värdighet. Jag anser inte att denna plikt är större för flyktingar, bidragstagare eller någon annan grupp i samhället. Jag utgår också ifrån att en persons benägenhet att begå brott endast kan belasta den aktuella individen och inte någon samhällsgrupp eller etnisk grupp som individen kan räknas tillhöra.
    Det betyder alltså att du vill ha bort möjligheten att döma utländska brottslingar till utvisning?
Svar på tråden Varför hatar folk SD?