• kommerintepånåt

Varför hatar folk SD?

Vet att jag nyss startade en annan tråd om ett helt annat ämne, men har många tankar susandes omkring i mitt huvud ikväll.
    Som rubriken lyder, varför hatar folk Sverigedemokraterna? Eller jag kanske ska fråga; varför hatar folk Sverigedemokrater?

Jag är inte gammal nog att rösta då jag endast hunnit fylla sjutton år, men när jag väl får rösta så kommer jag lägga min röst på SD.

Är jag rasist? Nej, det är jag inte! Finns det medlemmar i SD som är rasister? Absolut! 
    Har SD överdrivit saker de sagt? Ja! Precis som alla andra partier.
    Jag har en fråga till dig som blir röd om öronen av ilska när någon nämner SD, tycker inte du, helt ärligt talat, att Sveriges invandringspolitik har gått snett?
    Jag ser inget negativt med en del invandrare, och jag ser inget negativt med att stöta på andra kulturer och smaka rätter ifrån andra delar av världen. Men, jag vill inte att det skall ses som rasistiskt att älska Sverige, och att älska svensk kultur. Thomas Di Leva (är inte säker på om hans efternamn är två separata ord?) kom ut med sin egna lilla nationalsång, som handlade om hur Sverige ska ta emot alla, och att alla får plats.

"Neeej", skrek mitt lilla hjärta. Och ge fan i att skriva att jag är rasist nu, för jag anser att alla människor, svart som vit som gul, är lika värda. (Vad har det egentligen med invandring och göra?) Jag är bara trött på hur många invandrare vi tar in. Jävligt trött.

• Svar på tråden Varför hatar folk SD?
  • maritbinge

Om du anser att alla är lika värda, varför anser du då inte att alla har lika stor rätt att bosätta sig i Sverige och fly undan krig och andra livshotande oroligheter?

Personligen ogillar jag SD av den enkla anledningen att jag inte tror att deras politik är bra för Sverige eller världen. Jag vill inte leva i sverigedemokraternas Sverige, jag identifierar mig inte med deras syn på "svenskhet". Jag tycker inte heller om deras sätt att framställa invandringen som ett entydigt problem, jag ser inte invandring som ett problem så länge man har en politik som vet hur man tar hand om dem på bästa sätt. 

• themia

Därför att SD är ett Sverigefientligt parti

Du har all rätt att säga din åsikt, men ingen rätt att slippa bli motsagd.
  • Principia

Jag "hatar" inte, bara ogillar mycket starkt och finner totalt osympatiska. Jag kan tycka att det finns många problem förknippade med invandring men jag upplever att SDs politik är det absolut sista dessa problem behöver och förhindrar att en vettig dialog med problemlösande syfte.

• Rakad Apa

Jag hatar inte SD, men ogillar dom skarpt. Varför?

För att de är emot ett mångkulturellt samhälle. Trångsynta, tragiska människor...

?Livet är för viktigt för att tas på allvar.? - Oscar Wilde
  • Erizajo

Jag håller med dig ts! När vi svenskar inte ska få fira lucia eller se på Kalle anka som vanligt på julen då har det gått för långt!

• Queenie70

Om du älskar Sverige och svensk kultur så begriper jag inte alls hur du tänker när du sympatiserar med SD måste jag säga. Är det nåt Sverige har stått för och varit känt för, så är det ju just, öppenhet, solidaritet och en generös flyktingpolitik. Allt sånt som sverigedemokraterna försöker montera ned...Just saying.

Ajö...

• Queenie70
    themia skrev 2013-10-30 00:47:36 följande:
    Därför att SD är ett Sverigefientligt parti

Exakt.
  • hemligemollgan

Lucia är ett Italienskt helgon, om det inte varit för tidigare mångkultur hade vi inte kunnat fira lucia.

Erizajo skrev 2013-10-30 09:13:16 följande:
    Jag håller med dig ts! När vi svenskar inte ska få fira lucia eller se på Kalle anka som vanligt på julen då har det gått för långt!
  • Petra6

Håller med TS.

Motargumenten här är ju skrattretande, maritbing som hävdar att allas lika värde ska likställas med allas rätt att bo i Sverige. Med den världsordning vi har med nationalstater så känns det ganska avlägset, särskilt för en välfärdsstat som Sverige. Det är ett faktum att ett land som Sverige som byggt upp en välfärd under 100 år måste ha en restriktiv invandring för att försvara välfärden.

Lucia är inte en produkt av mångkultur i Sverige utan kulturutbyte mellan länder. Vad har det ens med ts frågeställning att göra?

• hemligemollgan
    Petra6 skrev 2013-10-30 11:37:25 följande:
    Håller med TS.

Motargumenten här är ju skrattretande, maritbing som hävdar att allas lika värde ska likställas med allas rätt att bo i Sverige. Med den världsordning vi har med nationalstater så känns det ganska avlägset, särskilt för en välfärdsstat som Sverige. Det är ett faktum att ett land som Sverige som byggt upp en välfärd under 100 år måste ha en restriktiv invandring för att försvara välfärden.

Lucia är inte en produkt av mångkultur i Sverige utan kulturutbyte mellan länder. Vad har det ens med ts frågeställning att göra?
    SD är även emot kulturutbyte, de yrar alltid om den svenska kulturen (vad det nu är för något).

Hur avgör man vem som har rätt att bo Sverige? Vilka krav ska ställas?
    Om nu alla som vill det inte ska få det.
    Hur ska man definiera en svensk? 
Svar på tråden Varför hatar folk SD?