• JTA

Varför hatar folk SD?

Ermenegildo skrev 2013-11-30 21:47:05 följande:
    Ska du göra en rättvis jämförelse av kriminalitet i olika grupper måste du givetvis titta på fler faktorer än bara etnicitet och ursprung. Arbetslöshet, inkomst, socialt nätverk etc. Tar du med allt det där brukar det landa i att infödda svenskar med lika dåliga grundförutsättningar är ungefär lika kriminella.
    BRÅ 2005 tog hänsyn till socioekonomiska variabler. Överrepresentationen kvarstod.

"Rapporten Brottslighet bland personer födda i Sverige och i utlandet (2005:17) gäller mätperioden 1997–2001 och är den senaste i sitt slag från Brå. Den slår fast att invandrares brottslighet är högre även om man gör en så kallad standardisering med avseende på kön, ålder, utbildning och inkomst. Då minskar de utrikes föddas överrepresentation, men bara från faktor 2,5 till 2,1. För andra generationens invandrare minskar motsvarande tal från 2,0 till 1,5."

www.svd.se/opinion/ledarsidan/akesson-tjanar-pa-att-andra-duckar_4550601.svd

Du har alltså fel om den socioekonomiska bakgrunden. Det är ett faktum du har att acceptera. 
    Men sen är frågan varför någon överhuvudtaget tar fram statistik över kopplingen kriminalitet - ursprung. Som många gånger konstaterats är det ju trots allt snack om "överrepresentation" inte ursprunget som gör dig kriminell. Du går inte runt och slår folk på käften för att du är från Mogadishu eller från Lindesberg, även om SD gärna vill få folk att tro det. I SD:s enkla värld stänger vi gränserna och vips försvinner alla Sveriges problem. Lite märkligt då, kan man tycka, att länder utan invandring har lika mycket brottslighet och att Sveriges brottslighet knappt påverkas alls av antalet invandrare.
    Du har naturligtvis källor för dina påståenden?
    Om du seriöst vill ha ett väldigt enkelt sätt att drastiskt minska brottsligheten - synnerhet våldsbrott - ska du totalförbjuda alkohol. Alkoholpåverkade är helt extremt överrepresenterade i brottsstatistiken. Det är väldigt märkligt att inte SD som ju verkar så oroade av kriminaliteten inte lobbar för det. Man får nästan känslan av att de i själva verket skiter i brottsligheten och är ute efter något helt annat....
    Ja, alkohol är roten till mycket ont. Vi arbetar ju förstås i samhället sedan länge mot det. Menar du att vi då alltså skall göra detsamma mot invandrarnas kriminalitet?

• JTA
    Gustav Kirchhoff skrev 2013-11-30 22:01:35 följande:
    Tino Sanandaji, nationalekonom Institutet för näringslivsforskning, Jasenko Selimovic (FP), statssekreterare, Mehmet Kaplan, integrationspolitisk talesperson (MP), och Oscar Sjöstedt, budgetansvarig (SD). debatterar migration.

avpixlat.info/2013/11/29/det-oppna-landet-i-n.../

Två personer lägger fram fakta, två personer rabblar upp invanda floskler. Denna debatt som alla borde se, speciellt floskel-automaten och Annie Lööf röstaren som skrev inlägget ovanför detta.
    Såg den debatten igår kväll. Garvade och deppade om vartannat.

Sanandaji är ju ingen politiker och precis som Kaplan påpekade kom han inte med några lösningar. Däremot formligen dränkte han Kaplan och Selimovic med fakta som visar att invandrare inte ens efter 20 år når den grad av egen försörjning som krävs för att vara nettobidragsgivare. Den fullständiga kapitulationen kom när Kaplan, som måste ha börjat känna av sin ohållbart kunskapsfientliga ståndpunkt började prata om att man inte skulle tänka i siffror, att globaliseringen är ofrånkomlig, att det handlar om humanism - för att till slut ha pratat sig själv övertygad om att invandringen ju ändå måste vara en vinst!

Jag kunde inte låta bli att tänka på diskussionerna med vissa här på FL.

Det deprimerande är att jag tror att många väljare ändå tycker att Kaplan och Selimovic låter vettigast. Sanandaji presenterar endast hårda kalla fakta om en hård kall verklighet. Kaplan och Selimovic är humanister, de tror på människor, ser det positiva, talar ur hjärtat. Det gör detsamma att de närmast står och ljuger.

• JTA
    Ermenegildo skrev 2013-11-30 22:22:09 följande:
    Orkar inte se hela men såg delar och om du förväntade dig att jag skulle bita av mig tungan måste jag göra dig besviken. Jag tycker inte alls allt Tino S säger är galet, han har flera poänger och debatterar på ett i stora delar seriöst och uppriktigt sätt, mil från den genomsnittlige SD-anhängaren som skriver här. Det är precis utanförskapet som bör debatteras, vilket sker i klippet. Sen kan jag inte alls hålla med om att två personer rabblar upp invanda floskler.
    Hur fick du den uppfattningen?

• JTA
    Ermenegildo skrev 2013-11-30 22:42:12 följande:
    Men det väsentliga, igen, är ju att det ju inte är etniciteten som gör dig kriminell, tror du verkligen det själv? Läs förresten hela den ledare du refererar till själv.
    BRÅ visar att invandrare från vissa områden är överrepresenterade, men från andra områden underrepresenterade jämfört med svenskar, även efter att socioekonomiska variabler tagits med i beräkningarna. Eller med andra ord: Etnicitet har betydelse.

Men det väsentliga är den invandring vi faktiskt har. Stor invandring från utvecklingsländer i krig och kaos kan nog faktiskt bara sluta på ett sätt. Om du har problem med att acceptera vad BRÅ kommit fram till får du ändå lov att konstatera vad vi nu observerar i vårt samhälle. Det borde räcka så. Jag har faktiskt ingen aning om hur du försöker förklara saken.
    Ermenegildo skrev 2013-11-30 22:42:12 följande:
    Ja, självklart ska vi arbeta mot invandrares kriminalitet på samma sätt som mot infödda svenskars kriminalitet. Poängen är att SD in arbetar mot kriminalitet, vilket det totala ointresset av allt annat än invandring visar, de arbetar mot invandring och invandrare. Vilka konstruktiva idéer har SD för att bryta invandrares utanförskap?
    Varför skulle vi arbeta på samma sätt med invandrares kriminalitet? Till exempel etniska kriminella nätverk och gruppvåldtäkter är problem specifika för vissa invandrargrupper. Specifika problem behöver specifika lösningar.

Jag vet, igen, inte mycket om vad SD egentligen vill göra. Men fan vad vi ställt till det för oss de senaste decennierna. Jag har ingen aning om hur vi skall komma tillrätta med invandrarproblematiken. Det är inte initiativ som saknas, vi har faktiskt öst resurser över integrationsprojekten men nästan helt utan resultat. Faktum är ju nu att även 20 år efter man kommit är man som grupp nettobidragstagare. Dvs ju fler invandrare, desto fattigare Sverige. Om en verksamhet har allvarliga problem, skall man då fortsätta verksamheten as usual, eller stoppa den och försöka göra någonting åt saken? 100 000 nya invandrare varje år är ju som att hälla bensin på elden.

• JTA
    themia skrev 2013-11-30 22:47:29 följande:
    Håller helt med dig. Lyssna på Mehmet Kaplan och Jasenko Selimovic, två som vet vad de talar om.
    Haha, ja, jag kunde inte låta bli att tänka på diskussionerna med vissa profiler här på FL när jag såg den debatten.

Men liksom, jag blir nyfiken: Kan du förklara hur Kaplan i debatten visade att han vet vad han talar om?
  • JTA
    Ermenegildo skrev 2013-11-30 23:04:40 följande:
    1. Det är ett problem att så många invandrare inte kommer in på arbetsmarknaden (dvs utanförskapet) och 2. Sveriges välfärdssystem skulle inte klara en fri invandring (det senare troligen som en kommentar till Cs partiprogram där man på lång sikt velat nå ett samhälle med fri invandring)

Inget av detta är kontroversiellt, politiker från alla partier håller med.
    Men nu skojar du väl ändå?!
    Ermenegildo skrev 2013-11-30 23:04:40 följande:
    Du "citerar" mig helt fel. Jag har sagt att SDs fokus på invandring för att förbättra Sveriges ekonomi är en total felprioritering. Det är inte samma sak som att säga att invandringen saknar ekonomisk betydelse. Hur många bibliotek Sverige har påverkar också vår ekonomi men om någon säger att de ska stänga alla våra bibliotek för att lösa Sveriges ekonomiska utmaningar är det svårt att ta en sån person på allvar. Och att kalla hela länder "efterblivna" som du gör säger en del om vad som egentligen är viktigt för dig. Det är knappast ditt brinnande intresse för ekonomi som får dig att skriva om invandring, eller hur?
    Men bibliotek och annan service stängs ju ner?

Så du menar att vi borde stänga ner invandringen?

Eller skojar du här också?
  • JTA
    Ermenegildo skrev 2013-11-30 23:17:57 följande:
    Vad är det vi "nu observerar i vårt samhälle"? En förbättrad ekonomi, en i ett internationellt perspektiv ganska liten kriminalitet som inte ökar, en ökad livslängd etc. Är det det som skrämmer dig?
    OK Ermenegildo, nu har jag skrivit av mig det värsta så här skall du få lite fakta. Nu har du attförhålla dig till detta. Var vänlig och försök att bemöta saken seriöst.

"Flera viktiga samhällsfrågor som man lägger väldigt mycket tid på att diskutera drivs huvudsakligen eller till stor del av invandring. Exempel:

Barnfattigdom (2/3 av fattiga barn har utländskt bakgrund enligt Rädda barnen)

Ökning barnfattigdom (100% av ökning har drivits av invandring, barnfattigdom har sjunkit bland de med svensk ursprung men ökat överlag)

Ungdomsarbetslöshet (uppskattningsvis hälften är första eller andra generation invandrare)

Socialbidragsberoende (59% av socialbidrag gick till invandrare förra året)

Problem i skolan (nästan 50% av de i lägsta decil i PISA har utländsk bakgrund)

Långtidsarbetslöshet (43% är idag invandrare)

Brottslighet (51% av de i Sverige med långa fängelsestraff är idag invandrare enligt The Economist, 76% av gängmedlemmar har utländsk bakgrund enligt forskare på Stockholms Universitet)

Inkomstojämlikhet (en tredjedel av omdiskuterad ökning av ojämlikhet i Sverige som OECD nyligen pekade på drivs mekaniskt av invandring)

Notera att invandring driver så mycket av sociala problem i Sverige trots att invandrare ännu bara är 15% av befolkningen. Hur mycket tid lägger media på de samhällsproblem jag listade upp ovan? Samtliga är omöjliga att förstå utan att ta in invandring. Invandring är utan jämförelse Sveriges idag viktigaste samhällsfenomen."

www.tino.us/2013/08/flykting-och-anhoriginvandringens-ekonomi/
    Ermenegildo skrev 2013-11-30 23:17:57 följande:
    "Gruppvåldtäkter är problem specifika för vissa invandrargrupper"? Vilka då? Vad har du för belägg som stöder det? Tala ur skägget nu. Och vad är din "specifika lösning"?
    Gruppvåldtäkter är specifika för invandrargrupper där den manliga sexuella identiteten konstrueras i grupp och där respekten för kvinnan frihet är liten. Läs den här artikeln och fundera på vad "i vissa grupper" kan betyda:

www.dn.se/sthlm/raare-attityd-till-sexbrott-bland-unga/

Specifika problem kräver specifika och riktade lösningar. Det torde vara meningslöst att satsa resurser på att informera unga svenskar om att gruppvåldtäkter är fel när gruppvåldtäkter av svenskar är ytterst sällsynta.

• JTA

Det är möjligt att strama åt invandringen genom att bara följa de regler som finns. Utvisa de som fuskar, ljuger och begår brott, inte tillåta anhöriga som inte kan försörjas, ge tillfälligt istället för permanent uppehållstillstånd, inte konstatera skyddsbehov om det finns lugna områden i landet. Men politikerna har målat in sig i ett hörn, tagit en position som det inte går att backa från. Så fort något litet förslag eller ens ordval antyder kritik av invandringen skriks det från alla håll. Säg "volymer" och din karriär är i fara. Jag ser ingenting som kan stoppa detta.

• JTA
    themia skrev 2013-12-06 11:10:23 följande:
    Suck! Så typiskt för din snedvridna sverigefientliga verklighetsuppfattning.
    Det är en humanitär handling att ta emot några av världens barnsoldater till vårt stora glest befolkade land
    Som om utrymme skulle vara ett av problemen. Du har verkligen inte lärt dig någonting?

Ge dem en spade och ett hektar mark i Västerbotten, sedan klarar de sig själva.
Svar på tråden Varför hatar folk SD?