Inlägg från: Politisk härdsmälta |Visa alla inlägg
  • Politisk härdsmälta

Varför hatar folk SD?

nihka skrev 2013-11-25 01:33:17 följande:

Hur svårt kan det vara att fatta att man inte kan kriminalisera en hel befolkning rakt av för vad delar av befolkningen gör utan att det handlar om rasism? Tydligen jättesvårt  - åtminstone för en god portion SDare.

Rasismen inom SD är nog den ensamt största orsaken till varför SD är Sveriges mest hatade parti.

Ja, Toralfs blogg. Det är hans svepande uttalanden där om somalier som gjort att en förundersökning om hets mot folkgrupp nu har inletts och ärendet är överlämnat av överåklagare till chefsåklagare: 

juridikfronten.wordpress.com/2013/11/18/sds-t.../

Och nedlagd för andra gången. Kanske tredje gången gillt?

http://www.medievarlden.se/nyheter/2013/12/forundersokningen-mot-thoralf-alfsson-laggs-ner
  • Politisk härdsmälta
    nihka skrev 2013-12-05 21:27:01 följande:
    "Blogginlägget innehåller vissa uppgifter som är missaktande mot en folkgrupp [somalier] men inte till den grad att brottslig gärning kan anses föreligga, särskilt mot bakgrund av att inlägget gjorts på politikerns egen blogg", skriver chefsåklagare Jan Pernvi vid Åklagarmyndighetens riksenhet i sin motivering."

Synd att det inte är straffbart att uttala sig "missaktande mot en folkgrupp" på sin egen blogg. Även om alla känner igen det som ett uttalande i rasismens tecken så sackar lagstiftningen efter i fråga om näthat.
    Uppgifter från Polisen, Tullverket, Somaliska intresseorganisationer som inte körts genom TT/Aftonbladet-filtret. Vi kan bara hoppas att nationen hämtar sig från rasistchocken.
  • Politisk härdsmälta
    themia skrev 2013-12-09 23:09:39 följande:
    Stopp och belägg!
    Jag bad om källa och du länkar till en tendensiös debattartikel av en SD-politiker!

Med källa avser jag lagtexten. Gör om, gör rätt!
    Vad gäller prissättning och rätt till vård?

Lag (2013:407-411) samt förordning (2013:412), i kraft sedan 1 juli 2013.
  • Politisk härdsmälta
    themia skrev 2013-12-10 11:21:45 följande:
    Bra, tack för det.
    Men det hade sett bättre ut om ubåt själv tagit fram det.
    Jag är så trött på folk som slänger ur sig uttalanden som de inte kan styrka.
    Jag ska inte svara för någon annan, det brukar Ubåt sköta förtjänstfullt på egen hand, men min uppfattning är att det här torde vara väl känt, rentav allmängods, även utan någon hänvisning. Det här är ju en lagändring som varit föremål för omfattande debatt under året.
  • Politisk härdsmälta
    sjuttiofemman skrev 2013-12-18 17:04:20 följande:
    Haha Sd vill inte delta i demonstration på söndag, mot rasism. De är rädda för några "våldsbejakande" vänsteraktivister. Har Sd någonsin tagit avstånd från rasism? Det handlar om ovilja snarare än en säkerhetsrisk.
    Om jag inte minns fel så var det nazister som stod för våldet sist..

Eftersom en rad politiker kommer att delta på söndag så lär polispådraget vara enormt. Men Åkesson är så rädd ändå. Pinsamt.
    Känns sunt att välja andra forum än de som sanktioneras av dårar från AFA, RF mfl.

Jag är betydligt mer upprörd över att Löfven, Jämtin, Palm, Romson, Sjöstedt, Ohly, Björklund, Hägglund, m fl väljer att manifestera sida vid sida med våldsbejakande vänsterextremister från AFA och Revolutionära Fronten. De borde ha bättre omdöme än så.

Fy fan.
  • Politisk härdsmälta
    sjuttiofemman skrev 2013-12-18 18:01:17 följande:

Aha du skapade nytt nick.
    Okej, vilket forum är det? P1 kaliber avslöjade hur tongångarna går bakom Sd:s PK-fasad så där kan det inte vara. Kan det vara deras icke-nolltolerans mot rasism du tänker på? Hm nä där är det bara vissa utbytbara som åker ut. Deras propagandamaskin avpixlat? Haha ja den var kul faktiskt :)

Kan faktiskt inte komma på ett enda ärligt tillfälle som Sd har fördömt rasism, snarare tvärtom. Du kanske kan upplysa mig?
    Din hang-up kring nick förstår jag inte. Mitt enda konto är snarare ett för mycket än ett för lite.

Ärlighet, uppsåt och tillämpning tolkas tydligen bäst av Aftonbladet, Expressen och du själv. Och ju mer ni tolkar desto mer ökar sympatierna. 

Revolutionära fronten var ju förövrigt de som passade på att spöa upp en oskyldig invandrare svårt i Stockholm i september. Skröt om sina insatser på FB innan dom insåg sitt misstag och plockade ner filmen. Att kandidera för en statsministerpost och gå sida vid sida med det avskrapet är inget annat än bedrövligt. 
  • Politisk härdsmälta
    sjuttiofemman skrev 2013-12-18 18:33:18 följande:

Är fortfarande nyfiken i vilket forum Sd tar avstånd från rasism. Jag har varken sett eller hört det hittills.
    Nolltolerans är ett utmärkt sådant exempel. Sen att Mattson och Helin är sura för att dom inte har tolkningsföreträde i uteslutningsärenden hör inte hit. 

Kan inte du förklara varför du tycker det är anmärkningsvärt att välja att inte demonstrera sida vid sida med AFA/RF? Uppmuntrar du till politiskt våld? Tycker du att det är ett bra forum om man vill få trovärdighet i frågor kring rasism?
  • Politisk härdsmälta
    sjuttiofemman skrev 2013-12-18 18:57:30 följande:

Sd's nolltolerans är ingen nolltolerans, det är Ekeroth ett av exemplen på. Ett annat är att Sd i Östhammar använde sd's hemsida till att göra reklam för en nazistisk march. Vill du ha fler exempel?
    Mattson och Helin har som sagt inte något tolkningsföreträde där, och det gäller även dig. Kan du inte istället ge exempel på hur den här rasismen konkretiseras i partiprogram eller riksdagsmotioner?

Jag kan bara konstatera att du inte tar avstånd från våld som politisk metod och därmed accepterar det. Det var väl så du uttryckte det kring rasism? Tänk tanken att Reinfeldt manifesterat sida vid sida med SMR i valfri fråga. Otänkbart, men på vänsterkanten ses det som behjärtansvärt.

Fy fan.
  • Politisk härdsmälta
    sjuttiofemman skrev 2013-12-18 19:32:30 följande:

Jag tar avstånd från allt våld, det har jag skrivit tidigare i denna tråd.
    Jag hävdar inte tolkningsföreträde, men när en politiker kallar en invandrare för ett nedsättande ord så skulle det resultera i ett mediedrev i princip. Men sker det - och värre - inom Sd så är det business as usual. Varför?
    Tar avstånd från våld och samtidigt håna människor som inte vill manifestera sida vid sida med våldsverkare. Klingar lite falskt.

Någon avsaknad av mediadrev har jag inte uppfattat, och, som någon skrev i den här tråden, 60-tal medlemmar uteslutna eftersom de inte delat SDs politik och värderingar.

Fler partier borde kanske införa nolltolerans. Som (S) t ex. Då kanske Pxx Sxxxxxxx hade rykt efter att han sprungit runt stupfull i riksdagen och trakasserat en kvinnlig kollega genom att skrika "
    Knulla, knulla för fan" samtidigt som han försökte ta sig in på hennes rum tills hon larmade och han blev uteskorterad av vakten.

Alternativt så har Socialdemokraterna redan nolltolerans och det här ska ses som representativt för kvinnosynen i (S).
  • Politisk härdsmälta
    sjuttiofemman skrev 2013-12-18 20:44:40 följande:

Bra svar, riktigt imponerande. Med en nolltolerans a la Sd så kan man lova guld och gröna skogar och ändå springa runt på stan med järnrör.
    Allt för att vara så politiskt korrekt som möjligt. Men det kanske man inte får säga i det här j-a landet som en sverigedemokrat skrev på Twitter.
    Svårt att avgöra vad du menar, jag tolkar det som att du är hånfull. Först mot människor som inte vill manifestera sida vid sida med våldsverkare, nu mot mig. 

Du är missnöjd med SDs nolltolerans och hur den implementeras. Fine. Men all den här rasismen, hur tar den sig uttryck i partiprogram och riksdagsmotioner?
Svar på tråden Varför hatar folk SD?