FDFMGA skrev 2015-05-10 16:15:17 följande:
Javisst.
Det lustiga med SD är, tycker jag, att fastän jag skulle placera dem rätt långt ut till höger på den politiska skalan så är det väl främst folkhemsnostalgi modell S som de lockar med.
På gatan några stenkast härifrån tävlar EU-migranter och utslagna missbrukatre om uppmärksamheten. Det finns en man, vältalig, belevad, som jag har sett tigga på tunnelbanan några gånger. Det måste vara kontrasten till allt elände som gör att så oerhört många ger honom något, i stället för det vanliga, ingen alls.
Det är ju också i kontrasterna SD finner jordmån för sin rasistiska hötorgskonstvariant av folkhemmet. Jag kan ju själv minnas hur det var när jag växte upp. Tiggare, ja det var väl sådana som fanns i Calcutta och hemlösa såg man aldrig. A-lagarna de satt på bänkarna utmed ån och gjorde inte mer väsen ifrån sig än att de fungerade som alldeles utmärkta exempel på hur illa det kan gå om man inte sköter sig.
Mot bakgrund av att alla som inte är sverigedemokrater från vänsterpartister till moderater brukar kallas kommunister så passar jag på att citera en Lenintitel:
Vad bör göras?
Inte för att Lenin har ett skit att tillföra - men för att jag tycker att partierna är dåliga på att ha visioner för hur de ser på Sverige i framtiden, utom SD - men deras variant är ju med arslet tillbaka till det förflutna.
Ja, vi är inte så vana vid att se utslagna människor i Sverige.
Jag håller med. Det är inte mycket framtidsvisioner eller iaf inte som synliggörs. SDs framtidsversion (baktidsvision) är däremot tydlig på det sättet att alla har en bild av vad det gamla folkhemmet var och när någon pratar om folkhemmet får alla upp sina olika bilder som de tror är likadana. Folkhemmet fanns ju aldrig utan det var ett (ouppnåeligt) strävansmål, så det går att lägga in lite av varje där och tro att man är överens.
SDUs reklam är riktigt läskig tycker jag, note the pun, och går i sann coca-cola reklamstil där man försöker inbilla konsumenten att hen köper en livsstil och biljett in i en gemenskap av att dricka brunt smaksatt sockervatten.
Och vi ser ju just hur fryntligt det varit i SDU...